کامیون‌های چینی بزرگ‌ترین مانع نوسازی ناوگان

کامیون‌های چینی بزرگ‌ترین مانع نوسازی ناوگان دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، گفت: کامیون‌های چینی که در ایران به نام تولید ملی مونتاژ می‌شوند، بازار به‌هم ریخته و بالا نگه‌داشتن قیمت آن‌ها به اضافه دیگر موانع پیش‌پای کامیون‌داران، از بزرگ‌ترین موانع نوسازی ناوگان فرسوده به‌شمار رفته و همین مشکلات سبب شده تا طی یک سال […]

کامیون‌های چینی بزرگ‌ترین مانع نوسازی ناوگان

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، گفت: کامیون‌های چینی که در ایران به نام تولید ملی مونتاژ می‌شوند، بازار به‌هم ریخته و بالا نگه‌داشتن قیمت آن‌ها به اضافه دیگر موانع پیشپای کامیون‌داران، از بزرگ‌ترین موانع نوسازی ناوگان فرسوده به‌شمار رفته و همین مشکلات سبب شده تا طی یک سال اخیر تنها یک دستگاه کامیون کارکرده اروپایی شماره‌گذاری شود. به گزارش ایسنا، احمد کریمی؛ ‌درباره مشکلات نوسازی ناوگان اظهار کرد: در کشور بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده وجود دارد که باید نوسازی شوند و از سوی دیگر قرار بود ۵۰۰۰ دستگاه کامیون فرسوده از طریق واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی با عمر سه ساله نوسازی شود. اما با وجود اینکه طی حدود یک سال گذشته حدود ۱۶۰۰ دستگاه کامیون به گمرکات کشور وارد شده و از این تعداد حدود ۱۴۰۰ دستگاه کامیون کارکرده اروپایی به گمرک‌های استان‌ها و شهرهای مختلف ارسال شد تنها یکی از این کامیون‌ها شماره‌گذاری شده و بقیه آن‌ها در گیرودار شماره‌گذاری و رد شدن از موانع ریزودرشتی هستند که همچنان بر سر راهشان وجود دارد. وی افزود: مجموعه عواملی دست‌به‌دست هم داده تا شرایط را برای نوسازی ناوگان فرسوده سخت‌تر کند و گرچه عده‌ای معتقدند که دارندگان ناوگان فرسوده اراده یا توانایی مالی برای نوسازی ندارند اما باید در وهله نخست فرآیند نوسازی را تکمیل کنیم تا امکان آن با واردات کامیون سه سال کارکرده اروپایی فراهم شود و بعد ببینیم چه تعداد از دارندگان کامیون‌های فرسوده توانایی یا اراده آن دارند. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، ادامه داد: کامیون‌داران زمانی که می‌بیننند می‌توانند با شرایط مناسب کامیون خود را نوسازی کنند و چندین سال هزینه‌ای ندارند قطعاً هر کاری از دستشان بر بیاید انجام داده و در این راستا همه تلاش‌شان را می‌کنند اما نباید انتظار داشت در همان مراحل و ماه‌های اولیه همه ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شده و دارندگان آن‌ها نیز پا پیش بگذارند چرا که حتی اگر امکان آن وجود داشته باشد این تعداد کامیون نو و دست‌دوم اروپایی در بازار جهانی نیست که بتوان این کار را انجام داد و از سوی دیگر آمار کامیون‌های فرسوده آنقدر بالاست که هر تعدادی از این کامیون‌ها نوسازی شوند باید از آن استقبال کرد و شرایط را برای کامیون‌داران تسهیل کرد. کریمی؛ با بیان اینکه قرار بود تا پنج هزار دستگاه تا از طریق کامیون‌های دست‌دوم اروپایی با سه سال کارکرد نوسازی شوند، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ به بعد بازار کامیون‌های چینی در کشور ما رونق گرفته و برخی نام‌گذاری ایرانی روی آن‌ها سود کلانی به‌عنوان تولید ملی به جیب می‌زنند و از سوی دیگر موانع بسیاری برای نوسازی از طریق کامیون‌های دست‌دوم اروپایی وجود دارد. در این میان هیچ یک از متولیان دستگاه‌های نظارتی و مراجعی آن‌طور که باید وظایف خودشان را انجام نمی‌دهند که یک کامیون با قیمت، کیفیت و مناسب وارد شده و در بازار عرضه شود. وی با اشاره به اینکه سؤال اینجاست که این همه مشکل و ایراد از آینه بغل تا اگزوز کامیون‌های چینی باعث نشده که استاندارد لازم برای عرضه در بازار را نداشته باشند؟ گفت: کامیون‌داران انتظار دارند هر کامیونی را با هر قیمتی خریداری می‌کنند براساس ارزش اسمی‌اش کارایی و کیفیت مناسب را داشته باشد اما کامیون‌های چینی به هیچوجه کیفیت، خدمات و قطعاتی منطبق با قیمت‌شان ندارند و از سوی دیگر قیمت یک دستگاه کامیون چینی مونتاژ شده به نام تولید ملی در ایران به چند برابر قیمت به نسبت برخی کشورهای آسیای‌میانه فروخته می‌شود و همین مسأله سبب شده تا نوسازی ناوگان فرسوده آن‌طور که باید پیش نرود. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، تأکید کرد: همه دستگاه‌های متولی در این زمینه باید مانع‌زدایی کنند و با حل کردن مشکلات کاری کنند تا کامیون‌داران بتوانند در مدت زمان کمتری نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند و کشور از پارکینگ کامیون‌های فرسوده خارج شود. در این راستا نه‌تنها باید قوانین دست‌وپا گیر حذف شده، بلکه باید مالیات‌ها، عوارض و هزینه‌های اضافی بی مورد را حذف کنند تا نوسازی ناوگان سرعت بیشتری بگیرد نه اینکه پس از طی شدن همه مراحل نوسازی و پرداخت همه هزینه‌های خرید و واردات کامیون فرسوده از سوی کامیون‌داران، از آن‌ها پرداخت هزینه‌های اضافی دیگر مانند هزینه ضمانت خودرو از شرکت یا واردکننده خارجی را طلب کنیم. کریمی؛ ‌تصریح کرد: اگر شرکتی در ایران توانست کامیونی را در چرخه تولید قرار دهد کامیون‌داران ایرادات احتمالی آن را به جان می‌خرند و آنقدر به پای آن می‌ایستند که مشکلاتش حل شود و بتواند رونق بگیرد اما این اتفاق تا کنون رخ نداده و دستگاه‌های نظارتی باید در این بازار ورود کنند و شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا نوسازی اتفاق بیفتد.