همکاری فضایی؛ سوغات سفر روسیه

همکاری فضایی؛ سوغات سفر روسیه در مذاکرات هیأت ایرانی به ریاست محمودواعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با هیأت روسی و نیکلای‌نیکیفروف، وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه بر پیگیری مذاکراتی دو کشور برای مشخص کردن حوزه‌های همکاری در عرصه‌های مختلف هوافضا تأکید شد. به گزارش ایرنا، در نشست هیأت ایرانی و روسی که با […]

همکاری فضایی؛ سوغات سفر روسیه

در مذاکرات هیأت ایرانی به ریاست محمودواعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با هیأت روسی و نیکلای‌نیکیفروف، وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه بر پیگیری مذاکراتی دو کشور برای مشخص کردن حوزه‌های همکاری در عرصه‌های مختلف هوافضا تأکید شد.

به گزارش ایرنا، در نشست هیأت ایرانی و روسی که با حضور مهدی‌سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، بخش مختلف فضایی برای همکاری تهران و مسکو مورد بررسی قرار گرفت.

خرید تصاویر ماهواره‌ای، پرتاب ماهواره‌های دانشگاهی و همچنین آموزش فضانوردی از محورهای اصلی مورد بررسی برای همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های نو و فن‌آوری پیشرفته معرفی شد.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در مسکو، آموزش‌های فضانوردی، درخواست طرف روسی برای استفاده از سامانه جهت‌یاب جهانی گلوناس در ایران که رقیب اصلی جی‌پی‌اس آمریکا به شمار می‌رود و همچنین همکاری‌های آموزشی و علمی در زمینه فضا نیز از رئوس مباحث هیأت ایرانی و روسیه برای پیگیری مذاکراتی است.

از سوی دیگر در این نشست زمینه همکاری‌های مخابراتی و ارتباطات فضایی، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیکی و مجازی در مدارس و تجهیزات وابسته، توسعه فیبرنوری، ارتباط کاری بین شبکه‌های اجتماعی ایرانی و روسی، تأسیس شرکت دفاتر مشترک و همکاری برای رسیدن به استقلال و خودکفایی در ‌آی‌سی‌تی مورد بررسی قرار گرفت.

شبکه اجتماعی روسی خواستار همکاری با ایران شد

در بخشی از نشست هیأت ایرانی و روسی بخش مختلف همکاری‌های ارتباطی، اینترنتی، فضای مجازی بین تهران و مسکو بررسی شد.

بنا به اطلاعات اعلام شده در این نشست، شبکه مجازی روسی که سال ۲۰۰۶ در شهر سن پترزبورگ‌بنیانگذاری شده است، با ۸۰ زبان از جمله فارسی برای مخاطبان قابل استفاده است و در روسیه و کشورهای حوزه شوروی سابق کاربران زیادی دارد.

تبادل پیام‌های شخصی با سطح امنیتی بالا، گروهی، ارسال و پخش فایل‌های صوتی و موسیقی، ارتباط جمعی و حضور ۶۰ میلیون کاربر موبایلی از ویژگی‌های این شبکه اعلام شد.

همچنین ۹۰ میلیون کاربر دیگر عضو این شبکه هستند و ۵ برابر بیش از فیس‌بوک فعالیت دارد و در رتبه نخست است.

وزیر ارتباطات در مدت حضور ۳ روزه خود در مسکو، افزون بر دیدار ورونیکا‌نیکیشینا، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با دنیس‌مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت و الکساندرنوواک، وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون همکاری‌های دو کشور با موضوع توسعه هرچه بیش‌تر روابط دو جانبه مذاکره کرد.

از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری‌های دوجانبه و همگرایی منطقه‌ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.

پایین‌‌‌‌ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال ۱۳۹۲ با سقوط از ۴ میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.

در چارچوب اقدام‌های دولت یازدهم، سال۲۰۱۴ ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید، سال ۲۰۱۵ نیز حدود ۳۰ درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده، در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵، حدود ۶۹ درصد بیش‌تر شده است.

 

اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از ۱۸۰ میلیون نفر دربرگیرنده ۵ کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می‌روند و برقراری تجارت آزاد نیز می‌تواند فرصت‌های زیاد همه‌جانبه‌ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.