بررسی پروژههای کلان ICT در تحقق اقتصاد مقاومتی جای خالی تولید سختافزار و تجهیزات مخابراتی در عمل به تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و نیز سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی، ۷ پروژه در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات تعریف شده که قرار است نیمه دوم سال ثمرات آن به بار بنشیند. به گزارش مهر، […]
بررسی پروژههای کلان ICT در تحقق اقتصاد مقاومتی
جای خالی تولید سختافزار و تجهیزات مخابراتی
در عمل به تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و نیز سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی، ۷ پروژه در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات تعریف شده که قرار است نیمه دوم سال ثمرات آن به بار بنشیند.
به گزارش مهر، براساس مصوبه هجدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ۱۶ فروردین ماه امسال و به دنبال ابلاغیه معاون اول رییسجمهور در ۲۹ فروردین، پروژههای اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات از ۳۰ فروردین کلید خورد.
از آنجایی که توسعه ICT به عنوان یکی از ابزارهای تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح شده، وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات از سال گذشته براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بندهایی که مربوط به این حوزه میشد را مشخص کرد و مأموریتهای مشخصی برای ۷ بخش در قالب کارهای پژوهشی از ایده تا تولید، تعیین کرد.
این ۷ پروژه شامل افزایش سطح دسترسی کاربران با سرعت ۲۰ مگابیت برثانیه در شبکه ملی اطلاعات و حمایت از توسعه مراکز داده (دیتاسنتر) به شبکه توزیع محتوا، اجرای دولت الکترونیک و همراه، ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی بومی، ایجاد یک کریدور فنآوری اطلاعات و ارتباطات، ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی، ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و یکپارچهسازی نشانی پستی میشود.
هماکنون در فاصله اندک باقی مانده تا نیمه راه این پروژه و با وجود اینکه وزارت ارتباطات قول داد که ثمرات این طرحها را در نیمه دوم امسال اعلام عمومی کند، آخرین وضعیت این پروژهها در گفتوگو با مجریان آنها، مورد بررسی قرار گرفته است.
جای خالی تولید تجهیزات ICT در پروژههای اقتصاد مقاومتی
مهدیفقیهی، رییس فنآوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نواقص تعریف پروژههای مدنظر وزارت ارتباطات در تحقق اقتصاد مقاومتی میگوید: توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ابزارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است و از این حیث برنامههای دولت برای تحقق این هدف، به جا پایهریزی شده است.
وی میافزاید: جای تولید تجهیزات مخابراتی و سختافزاری در این لیست خالی است، البته باید توجه داشت که در تولید تجهیزات، وزارت ارتباطات به تنهایی نقش ندارد و وزارت صنعت و معاونت علمی نیز به نوعی دخیل هستند. البته از سویی نیز باید نکته را هم مدنظر قرارداد که تاکنون در تولید تجهیزات سختافزاری، مزیت نسبی دیده نشده است. در برنامه اقتصاد مقاومتی بخش ICT، به موضوع تولید محتوا تأکید شده است که میتواند مؤثر باشد.
فقیهی اضافه میکند: موضوع دولت الکترونیک و دولت موبایل که بر آن تأکید شده، میتواند علاوه بر ارایه خدمات آسانتر به مردم، در تبیین نقش بخش خصوصی در ارایه خدمات، تأثیرگذار و محرکی برای توسعه اشتغال در کشور باشد.
وی میگوید: اگرچه در این اهداف، پروژههای دقیقی تعریف نشده اما به هر ترتیب این پروژهها فضایی ایجاد خواهند کرد که میتواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند. برای مثال در حوزه فضایی نیز طراحی و ساخت ماهوارههای بومی مخابراتی و سنجشی که به آن اشاره شده است، میتواند تأثیر مستقیم بر تولید و عدم اتکا به محصولات خارجی داشته باشد. چرا که تاکنون ما متکی به خرید تصاویر ماهوارهای بودیم و درصورت طراحی و ساخت ماهوارههای مخابراتی و سنجش از دور، میتوانیم فروش تصاویر ماهوارهای را نیز داشته باشیم و علاوه بر نیاز داخل کشور، کسب و کار خارج از کشور را نیز رقم بزنیم.
اقتصاد مقاومتی به کمک شبکه ملی اطلاعات میآید
براساس برنامههای مدنظر وزارت ارتباطات برای عمل به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، از پروژه شبکه ملی اطلاعات نیز به عنوان زیرساخت اصلی توسعه کشور، نام برده شده است. در این طرح، سرعت دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به ۲۰مگابیت بر ثانیه میرسد.
وزارت ارتباطات پیش از این اعلام کرده بود که شبکه ملی اطلاعات و طرح دولت الکترونیک را شهریورماه در هفته دولت بهرهبرداری نهایی میکند.
براتقنبری، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات به عنوان مجری این طرح، گفته است: این طرح با هدف توسعه شبکههای دسترسی با سرعت و کیفیت مناسب (پهنباند) جهت پاسخگویی به نیازهای فعلی و آتی متقاضیان و کاربران دیده شده و هدف آن ایجاد شبکه پهنباند ملی، امن و پایدار با قابلیت دسترسی حداقل ۲۰مگابیت بر ثانیه برای مردم بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.
وی افزود: با توجه به نیاز روزافزون کشور به برقراری و توسعه شبکههای ارتباطات و فنآوری اطلاعات، توسعه مستمر تکنولوژیهای ارتباطی، ارایه خدمات نوین مبتنی بر شبکههای اینترنتی، گسترش تقاضای آحاد مردم جهت دریافت خدمات به صورت الکترونیکی و نیز رشد چشمگیر دسترسی کاربران به اینترنت در سالهای اخیر، لزوم توسعه شبکههای دسترسی با سرعت و کیفیت مناسب ضروری است. براین اساس، مهمترین اقدام، ایجاد و توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فنآوریهای نوین، ایجاد و توسعه شبکه زیرساخت بر بستر IP، حمایت از توسعه مراکز داده داخلی و شبکه توزیع محتوا، توسعه شبکه مترواترنت استانی و توسعه امنیت شبکه است.
توسعه فنآوری فضایی با ماهواره بومی و پرتابگر داخلی
پروژه ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی بومی مدنظر وزارت ارتباطات برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه محسنبهرامی، رییس سازمان فضای ایران به عنوان مجری این پروژه از برنامهریزی برای پرتاب ماهوارههای بومی خبر میدهد.
وی برنامهریزی برای ساخت و طراحی ماهوارهها را با نگاه بر آینده میداند و میگوید: هم اکنون طراحی و ساخت دو ماهواره دانشجویی مخابراتی و سنجشی به اتمام رسیده و تا پایان امسال پرتاب میشود.
بهرامی با تأکید بر اینکه پرتاب ماهوارههای بومی مخابراتی و سنجشی در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی صورت میگیرد، میافزاید: در حوزه اقتصاد مقاومتی، بخش فضا دو شاخه دارد که یکی از آنها موضوع ساخت داخل و دیگری نیز تأمین ماهوارههای مورد نیاز کشور است که هر دو اینها باید انجام شود تا نیازهای ما را از تعارفات بینالمللی برطرف کند و ما هر دو را با جدیت دنبال میکنیم.
وی درمورد زمان اجرای این پروژهها تأکید کرد: این پروژهها درازمدت هستند و تا پایان سال اتفاق عجیبی درباره آنها نمیافتد، اما یک پرتاب حتماً تا پایان سال خواهیم داشت و در جهت پرتاب ماهوارهها برای اقتصاد مقاومتی دو قرارداد داریم که یکی مربوط به ماهواره مخابراتی و دیگری یک خط ماهواره سنجشی است.
بهرامی با اشاره به پروژههای ماهوارهای دانشجویی مدنظر و با تأکید بر اینکه تا رسیدن به ماهواره ملی این ماهوارهها را برای تستهای عملیاتی به فضا پرتاب میکنیم، ادامه داد: درصورتیکه قرارداد هر یک از اینها برای پرتاب نهایی شود، در اولویت پرتاب قرار خواهد گرفت. این پرتابها با پرتابگر داخلی انجام میشود و هماکنون ماهوارههای ناهیدواتست به عنوان پروژههای ماهوارهمخابراتی و ماهوارهپارس و دوستی به عنوان ماهوارههایسنجشی مدنظر قرار دارد.
رییس سازمان فضایی همچنین در مورد خرید ماهوارههای خارجی، گفت: از چند کشور سفارش ماهواره عملیاتی را داریم و از آنجایی که دسترسی به ماهواره مخابراتی ملی ۱۰ تا ۱۵ سال زمان میبرد فعلاً ناچاریم ماهوارههای خارجی را برای پروژههای عملیاتی خریداری کنیم.
نشانی پستی در کل کشور یکپارچهسازی میشود
حسینمهری، مدیرعامل شرکت پست پروژه یکپارچهسازی نشانی پستی در کشور را به عنوان یکی از پروژههای اقتصاد مقاومتی تشریح کرد و گفت: این پروژه با هدف شفاف سازی، سالمسازی اقتصاد، افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها در زمره پروژههای اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است.
وی با تأکید بر آنکه تحقق پروژه یکپارچهسازی اطلاعات مکان محور (GNAF) اهداف بسیاری را در جهت اقتصاد مقاومتی محقق خواهد کرد، ادامه داد: «جینف» امکان بررسی یک آدرس فیزیکی را براساس مختصات جغرافیایی ممکن میکند و در چند فاز تعریف شده است که بهنگامسازی کدپستی و ژئوکدینگ امسال اجرایی میشود.
مهری به اقدامات انجام شده در این طرح اشاره کرد و افزود: فاز نخست بهنگامسازی کدپستی انجام شده و صددرصد اماکن شهری و ۵۰ درصد اماکن روستایی تحت پوشش این طرح قرار گرفته است که تا پایان امسال به صددرصد میرسد. در همین حال پروژه مختصات جغرافیایی (ژئوکد) نیز برای ۱۵ استان اجرایی شده و تا ۳ ماه آینده همه شهرها تحت پوشش آن قرار میگیرند.
مدیرعامل شرکت پست با اظهار امیدواری اینکه تا پایان امسال ژئوکد در تمام روستاها نیز انجام شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر ژئوکد، تهیه نقشه با کمک دستگاههای اجرایی همچون سازمان نقشهبرداری و شهرداریها، اتصال اطلاعات به نقشههای پارسلبندی، تکمیل لایههای معابر و نشانیها، اتصال بانکهای اطلاعاتی دستگاهها و پیادهسازی سرویسهای پایه و استعلامات میان دستگاهی از دیگر اقداماتی است که باید در این پروژه انجام شود که زمانبر است و تنها مربوط به پست نمیشود.
نقش کریدور فنآوری اطلاعات در رشد اقتصادی شرکتهای نوپا
امیرحسیندوایی، معاون وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات نیز درمورد راهاندازی کریدور فنآوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از اهداف مدنظر برای تحقق اقتصاد مقاومتی، به نقش این پروژه در حمایت از شرکتهای نوپا و دانشبنیان در جهت رشد اقتصادی اشاره کرده است.
وی گفت: بررسیها از آمار اختراعات ثبت شده در جهان از رابطه مستقیم این اختراعات با قدرت اقتصادی کشورها پرده برمی دارد. به نحوی که وضعیت دانش و فنآوری به پهنههای جغرافیایی مربوط است و کشورهایی مانند آمریکا، کشورهای اروپایی، کره و چین که در تولید فنآوری اطلاعات استعداد بیشتری دارند، به رشد اقتصادی قابل توجهی نیز رسیدهاند.
معاون نوآوری وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات به نقش کریدورها و مناطق ویژه فنآوری اشاره دارد و میگوید: این مناطق با توان بالایی در طول زمان، برای جذب نیروهای خلاق، بیشترین ارزش اقتصادی را تولید میکنند. در همین حال کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی، کمک به شکلگیری محیط زندگی با کیفیت، کمک به ایجاد محیط اجتماعی، کمک به ایجاد و توسعه خوشههای فنآوری و رشد متوازن و اشتغالزایی از جمله اهداف ایجاد مناطق ویژه علم و فنآوری است.
وی تصریح کرد: در این راستا منشور کریدور فاوا با هدف جایگزینی درآمد فنآوری اطلاعات با درآمد نفتی تدوین شده و در انتظار جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در این پروژه هستیم. هماکنون نیز فاز مطالعاتی ایجاد این منطقه انجام و برای اجرا آماده شده است.
تأمین فضای فرکانسی حوزههای مختلف اقتصادی
یکی دیگر از پروژههای تعریف شده در تحقق اقتصاد مقاومتی، موضوع ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیففرکانس و شماره است که به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محول شد.
عظیمفرد، مدیرکل سرویسهای رادیویی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در تشریح اقداماتی که قرار است در این حوزه انجام شود و ارتباط آن با اهداف اقتصاد مقاومتی میگوید: برای انجام هر کار توسعهای، نیازمند منابع هستیم و در بخش ارتباطات نیز منابع فرکانسی برای ارتباطات رادیویی و بیسیم نیاز است که این منابع به دلیل محدودیت، نیازمند ساماندهی هستند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون شبکههای مخابراتی بیسیم از منابع فرکانس استفاده میکنند اضافه میکند: اما به تدریج با افزایش ارتباطات دستگاه به دستگاه، این منابع فرکانسی باید برای سایر تجهیزات نیز تعریف شود و ارتباطگیری دستگاهها با امواج رادیویی از طریق این فرکانسها تنظیم شده و نظم داده شود. این موارد را میتوان در استفاده از دستگاههای رادیویی در رهگیری خودروها، حمل و نقل، در حوزه ابزارهای کنترل سلامت، موضوعات مربوط به کشاورزی، کنتورهای آب، برق و گاز، صنایع مختلف و کارخانهها دید.
فرد با تأکید بر اینکه هم اکنون ارتباطات به سایر حوزهها نیز نفوذ پیدا کرده و تنها مختص به شبکههای مخابراتی و موبایل نیست، میافزاید: این ارتباطات جدید با اختصاص منابع فرکانسی، الگوریتمهای جدیدی در ارتباط افراد ایجاد میکند و ارتباطات انسان از ترمینالهای دستی (گوشی موبایل) فراتر خواهد رفت. این دستگاهها برای ارتباطات پهنای باند زیادی اشغال نمیکنند و سختافزار آن متفاوت از ارتباطات موبایل است.
این مقام مسؤول در رگولاتوری با بیان اینکه رگولاتوری در چارچوب ملزومات این سرویسها، در حال تهیه مقرراتی برای این شبکهها است، میگوید: دنیا به سمت اینترنت اشیا و اینترنت همهچیز (IOT و IOE) در حال حرکت است. براین اساس ارتباطات ماشین به ماشین و دستگاه به دستگاه، نیازمند پردازش سریع با استفاده از نرمافزارهایی است که طیف فرکانس آنها متفاوت است. ما در حال تدوین مقررات و شناسایی منابع برای ارتباط این دستگاهها، تضمین امنیت و رعایت حریم خصوصی آنها هستیم.
فرد خاطرنشان کرد: باید بستری فراهم شود تا حجم عظیمی از ارتباطات در این مدل، راهیابی شود. پشتیبان این پروژه در وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات، سازمان فنآوری اطلاعات برای اجرای نسخه جدید آدرسهای اینترنتی (IPV۶)، شرکت ارتباطات زیرساخت زیرساخت و اپراتورها برای تأمین پلتفرم آن است و از سوی دیگر باید مباحث حقوقی، بیمهای، استاندارد و گمرک آن نیز تأمین شود.
به گفته وی، رفع تداخل فرکانسی، آمادهسازی طیف فرکانس و تخصیص منابع کمیاب از جمله شماره (نامبرینگ) از مواردی است که در این بخش دیده شده است. در این پروژه برای اجرای اقتصاد مقاومتی، ۲۰ زیرهدف تعیین شده که سازگار با برنامه ششم توسعه نیز هست و میتواند به ایجاد اشتغال، تحرک چرخه اقتصادی و تقویت اقتصاد دانشبنیان و کاهش هدررفت منابع منتهی شود.
محتوای داخلی فضای مجازی ۱۰ برابر میشود
پروژه ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال و با مشارکت حداکثری بخش خصوصی از جمله تأکیدات مدنظر در تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش است که کاملاً رنگ و بوی اقتصادی دارد. خسروسلجوقی، مجری این پروژه اهداف آن را تشریح کرد.
وی گفت: از آنجاییکه راهاندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از تکالیف قانونی وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و در راستای مطالبات مقام معظم رهبری و مردم است، تولید محتوا بر این بستر بهعنوان یک الزام دیده شده است.
عضو هیأت عامل سازمان فنآوری اطلاعات ایران با تشبیه شبکه ملی اطلاعات به یک اتوبان، محتوا، تولیدکننده و مصرفکننده و فرهنگسازی را بهمثابه ماشین، راننده وسیله نقلیه و فرهنگ رانندگی در این اتوبان عنوان کرد و گفت: رفتار استفاده از محتوای رایافضا (فضای مجازی) یکی از مباحثی است که با عنوان سواد رسانهای بر آن تأکید شده و کشورهای مختلف، آن را از سنین ابتدایی تا بزرگسالی به مردم خود آموزش میدهند.
سلجوقی تأکید کرد: متأسفانه در ایران فرهنگ استفاده از محتوا موردتوجه قرار نگرفته است و مانند فرهنگ استفاده از سایر خدمات مانند آب، برق و گاز، فرهنگ استفاده از اطلاعات نیز در کشور وجود ندارد. بهنحویکه شاهد هستیم در بستر رایافضا، روزانه چه میزان مطالب غیرارزشافزوده، جوک، شایعه و اخبار بیپایه و اساس، جابهجا و منتشر میشود.
مجری پروژه تولید محتوا در راستای اقتصاد مقاومتی، گفت: در جهت فرهنگسازی و تولید محتوای مفید، موضوع دو برابر کردن محتوای داخلی تا پایان سال و نیز ۱۰ برابر کردن آن تا پایان برنامه ششم، به وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات تکلیف شده است که یکی از اهداف آن، نهادینه کردن سواد رسانهای در اقشار جامعه است. بهنحویکه مردم بهعنوان تولیدکننده و مصرفکننده محتوا، بتوانند محتوای مفید را تولید انتشار و مصرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: نقش دولت نیز بهعنوان ایجادکننده زیربنا در این حوزه دیده شده است و بر این اساس حدود ۸۰ زیرپروژه از جمله جویشگر بومی، واژهپرداز، ماشین ترجمه و رایانامه بومی در این زمینه تعریف شده است تا زمینه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر ایجاد ارزشافزوده در حوزه محتوا و استفاده حداکثری از توان داخلی، فراهم شود.
پرکردن خلأ برنامه پنجم در پروژههای ICT اقتصاد مقاومتی
شواهد نشان میدهد که پروژههای تعریف شده اقتصاد مقاومتی در حوزه ارتباطات و فنآوری اطلاعات، با آنچه که در اهداف برنامه پنجم توسعه برآن تأکید شده است تفاوت چندانی ندارد و از آنجایی که برخی از تکالیف وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات در این برنامه محقق نشده، عمل به سیاستهای اقتصاد مقاومتی میتواند این خلأ را پر کند.
در ماده ۴۶ و ۴۷ قانون برنامه پنجم توسعه، بر افزایش سطح دسترسی خانوار به شبکه ملی اطلاعات، افزایش میزان محتوا، توسعه دولت الکترونیک و دستیابی به فنآوری بومی فضایی تأکید شده و در مقایسه با پروژههای تعریف شده برای اقتصاد مقاومتی، دو موضوع ایجاد کریدور فنآوری اطلاعات و ساماندهی منابع فرکانسی، موضوعاتی جدید است. البته آنچه مشخص است اینکه، ایجاد کریدور فنآوری اطلاعات در کشور به صورت مستقیم از وظایف وزارت ارتباطات نبوده و به نوعی این پروژه در وظایف معاونت علمی ریاست جمهوری نیز تعریف شده است.
با این وجود وزارت ارتباطات با تأکید بر جزییات اهداف برنامه پنجم توسعه و تبدیل آن به پروژههای اقتصاد مقاومتی، در حال تکمیل تکالیف خود در این برنامه است و از سوی دیگر، در این تعاریف به نوعی جای تولید سختافزاری، خالی به نظر میرسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.