مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صمت ارزش افزوده کل کشور را دچار زیان کرده است فرمول شورایرقابت نهتنها صنعت خودرو را گرفتار کرده، بلکه ارزشافزوده کل کشور را دچار زیان کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، سهیل معمارباشی؛ افزود: صدای چوب فرمول معیوب شورایرقابت در صنعت خودرو و قطعهسازی ما بلند شده است، اما متأسفانه برخی این […]
مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صمت
ارزش افزوده کل کشور را دچار زیان کرده است
فرمول شورایرقابت نهتنها صنعت خودرو را گرفتار کرده، بلکه ارزشافزوده کل کشور را دچار زیان کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، سهیل معمارباشی؛ افزود: صدای چوب فرمول معیوب شورایرقابت در صنعت خودرو و قطعهسازی ما بلند شده است، اما متأسفانه برخی این صدا را نمیشوند. وی با اشاره به تعلل دوماهه شورایرقابت در ابلاغ افزایش هشتدرصدی، گفت: این عدد به هیچ عنوان متناسب با افزایش هزینههایی که شرکتهای خودروساز متحمل شدهاند نیست، ضمن اینکه این افزایش قیمت متعلق به سال گذشته و خودروهایی است که ایرانخودرو فروخته و به مشتریان تحویل داده است. معمارباشی؛ با بیان این که در انتقاد به سیستم قیمتگذاری و فرمول شورایرقابت مباحث کارشناسی زیادی داشته ایم اما متأسفانه نمیپذیرند و بر قیمتگذاری با این فرمول اصرار دارد، تصریح کرد: پروژههای توسعه محصول و ارتقای کیفی محصولات و پروژههای انطباق با استاندارد، درگیر مسأله اقتصادی بودن کسبوکار خودروساز و قطعهساز است؛ اگر این موضوع اصلاح نشود متأسفانه روزبهروز صنعت خودرو پسرفت خواهد داشت. وی افزود: متأسفانه هیچ توجهی به این موضوع مهم نمیشود، اینکه چرا شورا با یک تصمیم، صنعتی که بیش از ۴۰ صنعت دیگر را در زنجیره ارزش دارد، ۱۶درصد ارزشافزوده صنعت و دو درصد ارزشافزوده کشور را تشکیل میدهد را تهدید میکند. مدیرکل صنایع حملونقل نیرومحرکه تأکید کرد: میتوانستیم به اقتصاد ملی کمک کنیم و باعث افزایش ارزشافزوده کشور در بخش صنعت خودرو و رشد و توسعه بیشتر این بخش شویم. وی ادامه داد: وقتی خودرو تولید شده را با ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت مواداولیه قیمتگذاری میکنید، زیان هنگفتی را به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل میکنید؛ این فرمول نهتنها صنعت خودرو را گرفتار کرده بلکه ارزشافزوده کل کشور را دچار زیان و کاهش کرده است. معمارباشی؛ با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با کمیسیون صنایع مجلس شورایاسلامی، تصریح کرد: هرچند که انتظار بود با توجه به این که کمیسیون صنایع مجلس، کمیسیونی تخصصی و آشنا به مباحث است، اظهارنظرها نیز کارشناسی و مسؤولانه باشد، متأسفانه اخبار و دیدگاههایی منتشر میشود که سازگار با شرایط صنعت خودرو و زنجیره تأمین نیست. وی از تشکیل کمیته ویژه با دستور رئیس کمیسیون صنایع مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم این کمیسیون تخصصی به داد صنعت خودرو برسد، به کمک ما بیاید تا خودروسازی را از این چرخه معیوب و دور باطلی که گرفتار شده خارج کنیم. معمارباشی؛ تأکید کرد: وقتی صنعتی زیانده میشود، مطمئناً فعالیتهای تحقیق و توسعه و فعالیتهای ارتقای محصولات و توسعهای متوقف میشود؛ هرچند خودروسازان در یکی دو سال اخیر از جان و دل مایه گذاشته و در این شرایط رشد تولید را محقق کردهاند، اما اگر قرار باشد این روند ادامه یابد اتفاقات ناخوشایندی در انتظار این صنعت خواهد بود. وی با بیان این که مطالبات قطعهسازان از صنعت خودرو به حدود ۵۰ هزار میلیاردتومان رسیده که عدد بسیار سنگینی است، تصریح کرد: مطمئناً قطعهسازان هم امکان ادامه حیات با شرایط فعلی را نخواهند داشت. معمارباشی؛ در ادامه گفت: همه اهداف توسعهای در تولید، کیفیت و توسعه محصول وابستگی مستقیمیبه تصمیمگیری درباره فرمول شورایرقابت دارد، آیا شورایرقابت بهعنوان متولی همین روند را ادامه دهد و صنعت خودرو را زمینگیر کند و یا اینکه با تصمیم شجاعانه مجلس بر زیان صنعت خودرو و قطعهسازی کشور نقطه پایانی گذاشته شود. وی در پایان گفت: امیدواریم مجلس بتواند تصمیم منطقی و معقول متناسب با شرایط بگیرد؛ خودروسازان به دنبال افزایش سود نیستند بلکه میخواهند محصولات را با قمیت تمام شده بفروشند، این موضوع از صنعت خودرو دریغ شده و دود آن در چشم خودروسازی و ۴۰ صنعت مرتبط در زنجیره تأمین خواهد رفت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.