بیمه؛ ضرورت زندگی امروز

بیمه؛ ضرورت زندگی امروز بیمه در حالی که هر روز هزینه‌های زندگی بالا می‌رود، مسأله‌ای ضروری است. امروز بیمه‌ها بسیاری وجود دارند که می‌توانند در این اوضاع اقتصادی کمک حال ما باشند. در زیر نگاهی داریم به انواع بیمه به عنوان ضرورت زندگی امروز. با ما همراه باشید. بیمه باتوجه به نوع نگاه ما به […]

بیمه؛ ضرورت زندگی امروز

بیمه در حالی که هر روز هزینه‌های زندگی بالا می‌رود، مسأله‌ای ضروری است. امروز بیمه‌ها بسیاری وجود دارند که می‌توانند در این اوضاع اقتصادی کمک حال ما باشند. در زیر نگاهی داریم به انواع بیمه به عنوان ضرورت زندگی امروز. با ما همراه باشید.

بیمه باتوجه به نوع نگاه ما به مبنای قانونی – اهداف و مقررات به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی، بیمه به دو نوع کلی تقسیم می‌شود:

الف- بیمه‌های اجتماعی

 ب- بیمه‌های بازرگانی

الف‌- بیمه‌های اجتماعی از قانون نشأت گرفته و در نتیجه اجباری است. همچنین نرخ و مزایای بیمه‌شدگان یکسان بوده و حق بیمه درصدی از حقوق و مزایای بیمه‌شدگان است. و کارفرما مکلف است که در هنگام پرداخت حقوق و دستمزد، سهم بیمه شده را از آن کسر و به همراه سهم خود به سازمان پرداخت کند. اگر حق بیمه به‌موقع پرداخت نشود، سازمان نمی‌تواند کمک‌های خود را قطع کند؛ بلکه باید تعهدات خود را انجام دهد و سپس از مجرای قانونی برای دریافت حق بیمه اقدام کند.

و در حالت کلی در بیمه‌های اجتماعی معمولاً شخص ثالثی (کارفرما) قسمت اعظم حق بیمه را می‌پردازد.

ب – بیمه‌های بازرگانی به بیمه‌های اختیاری نیز معروف هستند که در آن بیمه‌گذار به میل و اراده خود و به صورت آزادانه نسبت به تهیه انواع پوشش‌های آن اقدام می‌کند. در این نوع بیمه‌ها تعهد دوطرفه است یعنی بیمه‌گر در ازاء دریافت حق بیمه از بیمه‌گذار، تأمین بیمه در اختیار وی قرار می‌دهد.

مشخصه بارز بیمه‌های بازرگانی اختیاری بودن آن است که به ۳ بخش کلی زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

۱- بیمه‌های اموال

۲- بیمه‌های اشخاص

۳- بیمه‌های مسؤولیت

۱- بیمه اموال

 بیمه اموال قدیمی‌‌ترین نوع بیمه محسوب می‌شوند، شروع عملیات بیمه‌ای به مفهوم رایج کنونی آن با یکی از مهم‌ترین بیمه‌های اموال یعنی بیمه آتش‌سوزی بوده است. این نوع از بیمه‌ها به بیمه‌گذار در برابر زیان‌های ناشی از عیب، نقض یا فقدان اموال تأمین می‌دهد. هدفی که در این نوع از بیمه‌ها دنبال می‌شود، آن است که خسارات وارده به اموال بیمه‌گذار جبران شود.

با این تعریف گستردگی بیمه اموال نمایان می‌شود اما به‌طور کلی می‌توان گفت که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از بیمه‌حمل‌ونقل یا باربری، بیمه بدنه‌اتومبیل، بیمه‌کالا، بیمه آتش‌سوزی، بیمه کشتی، بیمه محصولات کشاورزی، بیمه هواپیما، بیمه دام، بیمه کامپیوتر، بیمه سرقت، بیمه اعتبار و بیمه تضمین هستند. هدف نهایی بیمه‌گذار از انعقاد قرارداد بیمه آن است که در صورت تحقق خطر، بیمه‌گر وارد عمل شده و جبران خسارت کند البته تحقق چنین شرایطی مستلزم آن است که بیمه‌گذار به تمامی وظایف و تعهدات خویش در قبال بیمه‌گر عمل کند و تا این تعهدات به خوبی اجرا نشود، جبران خسارت از سوی بیمه‌گر منتفی خواهد بود و یا جبران آن به صورت کامل محقق نمی‌شود. پس هرگاه بیمه‌گذار تعهدات خویش را به صورت کامل و درست انجام داد، در صورت بروز حادثه بیمه‌گر نیز بایستی به تعهدات خویش در قبال بیمه‌گذار عمل کند و طبق بیمه‌نامه و قرارداد منعقد شده، جبران خسارت کند.

شایع‌ترین شیوه جبران خسارت در بیمه‌های اموال، پرداخت نقدی زیان وارده است. اگر ارزش قانونی مورد بیمه شده در بیمه‌نامه پیش‌بینی شده باشد، خسارت قابل پرداخت از مبلغ بیمه شده، تجاوز نمی‌کند. چرا که این مبلغ با حق بیمه دریافتی مطابقت دارد و بیمه‌گر نمی‌تواند از تعهد خود خسارت بیش‌تری را بپردازد. اما اگر مبلغ در بیمه‌نامه پیش‌بینی نشده باشد، براساس قیمت مورد بیمه شده در زمان وقوع حادثه بیمه‌گر متعهد به پرداخت خسارت است.

در هر دو شرایط حداکثر مبلغ پرداخت شده توسط بیمه‌گر محدود به خسارت واقعی خواهد بود و مبلغ دریافتی نمی‌تواند بیش‌تر از خسارت واقعی باشد. یکی دیگر از روش جبران خسارت نیز جایگزینی یا تعمیر مورد بیمه شده است.

۲- بیمه‌های اشخاص

بیمه اشخاص شامل      

الف: اشخاص (درمان)

ب: اشخاص (عمر)

ج: اشخاص (حوادث)

الف: اشخاص (درمان)

در این گروه بیمه، بیمه‌گر متعهد می‌شود که کلیه‌ هزینه‌های درمانی‌ و بیمارستانی‌ هریک‌ از بیمه‌شدگان‌ که ‌براساس‌ شرایط قرارداد و با رعایت‌ فرانشیز توافق‌ شده‌ قابل‌ پرداخت‌ می‌باشد را جبران نماید. به‌طورکلی‌ تعهدات‌ بیمه‌گر شامل‌ هزینه‌های ویزیت‌ پزشک‌، جراحی‌، پانسمان‌، انواع‌ آزمایش‌های‌ پزشکی‌، مخارج ‌بیهوشی‌، هزینه‌های اتاق‌ عمل‌ و جابه‌جایی‌ به‌ بیمارستان‌، هزینه‌های دارو، دندانپزشکی‌، دندان‌ مصنوعی‌، زایمان‌ و هرچیز دیگری‌ است‌ که‌ بیمه‌گر براساس‌ شرایط قرارداد خود را ملزم‌ به‌ پرداخت‌ آن‌ کرده است‌.

رشته بیمه اشخاص(درمان) مشتمل بر ۳ زیر رشته می‌باشد که عبارتند از:

• بیمه درمان گروهی تمام درمان

در این زیر رشته بیمه‌ای، بیمه ایران بیمه‌گر اول بیمه‌شدگان بوده و هزینه درمان ایشان را جبران می‌نماید. براساس این قرارداد‌ها هزینه‌های درمان با توجه به مندرجات قرارداد توسط بیمه‌گر جبران می‌شود.

• بیمه درمان مسافرت به خارج از کشور

این بیمه‌نامه اشخاصی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و اعتبار آن در خارج از کشور می‌باشد. کلیه خدمات موضوع این بیمه‌نامه با توجه به قرارداد فی‌مابین، مطابق با شرایط عمومی توسط شبکه بین‌المللی شرکت کمک‌رسانی آکسا و یا مفری تضمین و ارایه می‌گردد. همچنین خسارت‌های وارده در محل و به ارز قابل پرداخت می‌باشد.

• بیمه درمان مسافران خارجی به داخل کشور(irha)

براساس این بیمه تمامی اتباع خارجی و ساکنین خارج از کشور که قصد مسافرت به ایران را دارند با ابتیاع این بیمه، تحت پوشش قرار گرفته، از مزایای آن استفاده خواهند نمود

ب: اشخاص (عمر)

بیمه عمر از دیدگاه حقوقی، قراردادی است که به موجب آن بیمه‌گر در مقابل دریافت حق‌بیمه از بیمه‌گذار متعهد می‌شود که در صورت فوت و یا حیات بیمه‌شده در زمان معینی مبلغی به عنوان سرمایه و یا مستمری به استفاده‌کننده (بیمه‌گذار یا شخص ثالث) تعیین شده از طرف او و یا وراث قانونی بپردازد.

خطر فوت در بیمه‌های عمر، به هر علت و شامل انواع بیماری‌ها و حوادث می‌باشد و فقط هزینه‌های جنگ و خودکشی از آن مستثنی شده، تنها تحت ضوابط خاصی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

هدف اساسی بیمه‌های عمر ایجاد، جمع‌آوری ذخایر مالی، سرمایه‌گزاری، کسب سود حاصله از سرمایه‌گذاری و نهایتاً ایفای تعهدات شرکت بیمه‌گر در قبال استفاده‌کنندگان می‌باشد.

در بیمه‌های عمر، بیمه‌گذار با پرداخت حق بیمه معینی -به صورت ماهیانه، سالیانه یا یک‌جا-، مبلغ معینی را پس از پایان مدت بیمه دریافت خواهد کرد و در صورت فوت بیمه شده در طول مدت قرارداد، مبلغ مقرر به استفاده‌کنندگان تعلق می‌گیرد.

رشته بیمه اشخاص(عمر) مشتمل بر ۱۴ زیررشته می‌باشد که عبارتند از:

۱٫ بیمه عمرانفرادی               

۲٫ بیمه عمر مانده بدهکار انفرادی

۳٫ بیمه تأمین آتیه فرزندان

۴٫ بیمه عمر زمانی انفرادی

۵٫ بیمه تمام عمر انفرادی

۶٫ بیمه عمر و پس‌انداز انفرادی

۷٫ بیمه تأمین هزینه جهیزیه

۸٫ بیمه جامع زندگی

۹٫ بیمه عمر گروهی

۱۰٫ بیمه تمام عمر گروهی

۱۱٫ بیمه عمر مانده بدهکار

۱۲٫ بیمه عمر زمانی

۱۳٫ بیمه عمر و پس‌انداز

۱۴٫ بیمه کارکنان دولت(عمر گروهی)

ج: اشخاص (حوادث)

موضوع این بیمه سانحه و حادثه‌ای است که می‌تواند منجر به فوت، نقص عضو و از کار افتادگی دائم کلی و یا جزیی، از کارافتادگی موقت، جراحت و صدمات بدنی و هزینه‌های پزشکی گردد.

موضوع بیمه حوادث پرداخت غرامت معین در صورت فوت مورد بیمه یا نقص عضو و از کار افتادگی و جبران هزینه‌های درمانی ناشی از وقوع حوادث مشمول بیمه است. خطر فوت و نقص عضو به عنوان پوشش‌های اصلی در بیمه‌های حوادث می‌باشد و خطرات از کارافتادگی موقت و بستری در بیمارستان و هزینه‌های پزشکی ناشی از صدمات و جراحات به عنوان خطرات تبعی قرار دارند.

رشته بیمه اشخاص(حوادث) مشتمل بر ۹ زیررشته می‌باشد که عبارتند:

انفرادی

• بیمه اشخاص حوادث انفرادی

در این بیمه شخص می‌تواند خود و یا فرد دیگری را در قبال حوادث ۲۴ ساعته شغلی و غیرشغلی و یا خطرات شخصی برای مدت یک‌سال بیمه نماید. در این بیمه‌نامه تعهدات اصلی و تبعی عبارتند از فوت، نقص عضو جزیی و کلی دائم، از کارافتادگی، هزینه پزشکی، غرامت روزانه از کارافتادگی در اثر حادثه می‌باشد. حق‌بیمه در این بیمه‌نامه براساس شغل افراد تعیین می‌گردد.

گروهی

بیمه حوادث گروهی برای تعداد بیش از ده نفر صادر می‌شود و شرایط آن با توجه به نیاز بیمه‌گذار تنظیم می‌گردد. در این بیمه، بیمه‌گذار می‌تواند افرادی را در قبال حوادث ۲۴ ساعته شغلی و غیرشغلی برای مدت یک سال بیمه نماید. حق بیمه در این قرارداد بر اساس شغل افراد و طبقه شغلی که ۷۵درصد افراد را شامل می‌شود تعیین می‌گردد.

۱٫ بیمه کارکنان دولت

۲٫ بیمه دانش آموزی

۳٫ بیمه دانشجویان

۴٫ بیمه مهدکودک‌‌ها

۵٫ بیمه سازمان‌ها

۶٫ بیمه‌گروهی کوتاه‌مدت

۷٫ بیمه حوادث خانواده 

۸٫ بیمه حوادث نوروزی

۳- بیمه‌های مسؤولیت

براساس قانون مسؤولیت مدنی ایران کلیه افراد جامعه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال زیان و صدمات وارده به دیگران مسؤول می‌باشند و نسبت به جبران آن باید اقدام نمایند. موضوع بیمه مسؤولیت مدنی، تأمین و جبران خسارت‌هایی است که براثر تقصیر و خطا و یا فعالیت مخاطره آمیز بیمه‌گذار متوجه دیگران می‌شود. در بیمه مسؤولیت مدنی خسارت‌های مورد پوشش شامل خسارت‌های بدنی و خسارت‌های مالی می‌باشد. از انواع متداول بیمه‌های مسؤولیت مدنی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱٫ بیمه مسؤولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان

۲٫ بیمه مسؤولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث ناشی از انجام عملیات ساختمانی

۳٫ بیمه مسؤولیت حرفه‌ای مهندسین طراح، ‌محاسب و ناظر ساختمان

۴٫ بیمه مسؤولیت جامع C.G.L

۵٫ بیمه‌ مسؤولیت‌ حرفه‌‌ای پزشکان‌، پیراپزشکان‌، دندانپزشکان‌، آزمایشگاه‌، تشخیص‌ ‌طبی و رادیولوژی‌

۶٫ بیمه مسؤولیت مسؤولین فنی بیمارستان

۷٫ بیمه ‌مسؤولیت‌ مدنی‌ مالکین‌ آسانسور

۸٫ بیمه مسؤولیت مدیران باشگاه‌های ورزشی

۹٫ بیمه مسؤولیت مدیران هتل‌ها و سالن‌های پذیرایی

۱۰٫ بیمه مسؤولیت حمل و نقل

۱۱٫ بیمه مسؤولیت متصدیان حمل و نقل زمینی (داخلی)

۱۲٫ بیمه مسؤولیت متصدیان حمل و نقل هوایی

 سایر انواع رشته‌های بیمه مسؤولیت مدنی عبارتند از:

– بیمه مسؤولیت مدنی مدیران مهد کودک.

– بیمه مسؤولیت برگزارکنندگان تورهای سیاحتی و زیارتی.

– بیمه مسؤولیت مدنی مدیران شهربازی درقبال استفاده‌کنندگان.

– بیمه مسؤولیت نگهبانان مسلح بانک ها.

– بیمه مسؤولیت مدنی مدیران و ناجیان استخرها.

– بیمه مسؤولیت مدنی مدیران آموزشگاه‌ها و سینماها.

– بیمه مسؤولیت مدنی استراحتگاه‌های ساحلی.

– بیمه مسؤولیت مدنی پارکینگ‌های عمومی.

– بیمه مسؤولیت مدنی تعمیرگاه‌های خودرو.

– بیمه مسؤولیت مدنی طرح‌های احداث شبکه‌های آب و فاضلاب، گاز، برق، مخابرات و…

– بیمه مسؤولیت مدنی جامع شهرداری‌ها در قبال شهروندان.

– بیمه مسؤولیت آتش‌سوزی.

– بیمه مسؤولیت مدنی شرکت‌های برق منطقه‌ای در قبال مشترکین.

– بیمه مسؤولیت مدنی مهندسین بازرسان گاز.

– بیمه مسؤولیت مدنی شرکت‌های تولید و نصب سیستم‌های گازسوز خودرو.

– بیمه مسؤولیت مدنی شرکت‌های تولید و نصب تابلوهای تبلیغاتی.

– بیمه مسؤولیت مدنی دارندگان جرثقیل.

 

– و….