جزییات طرح ساماندهی آموزشعالی؛ پروژه ادغام دانشگاهها متوقف شد معاون وزیر علوم، با بیان این مطلب که به دلیل حساسیتهای شهری، فعلاً وارد تجمیع مؤسسهای نشدهایم، اظهار کرد: به جای تجمیع مؤسسات، وارد تجمیع و ساماندهی رشتهای برخی مؤسسات شدهایم. غلامحسین رحیمی؛ در گفتوگو با مهر، اواخر اردیبهشتماه یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس از […]
جزییات طرح ساماندهی آموزشعالی؛ پروژه ادغام دانشگاهها متوقف شد
معاون وزیر علوم، با بیان این مطلب که به دلیل حساسیتهای شهری، فعلاً وارد تجمیع مؤسسهای نشدهایم، اظهار کرد: به جای تجمیع مؤسسات، وارد تجمیع و ساماندهی رشتهای برخی مؤسسات شدهایم. غلامحسین رحیمی؛ در گفتوگو با مهر، اواخر اردیبهشتماه یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس از مخالفت اعضای کمیسیون با تجمیع دانشگاهها در طرح ساماندهی خبر داد، با توجه به مخالفت چند باره مجلس آیا طرح ساماندهی دانشگاهها با تغییراتی همراه خواهد شد؟ اظهار کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی سه هدف را برای ساماندهی مشخص کرده است؛ نخست ارتقا کیفی. یعنی هر برنامهای که داریم چه الحاق چه تجمیع و… باید منجر به ارتقای کیفی شود. دوم متناسبسازی رشتهها با نیازهاست. یعنی ساماندهی رشتهای در مؤسسات مشمول ساماندهی را باید بهگونهای انجام دهیم که در راستای نیازها باشد. وی افزود: هدف سوم از اجرای طرح ساماندهی، استفاده بهینه از امکانات و صرفهجویی اقتصادی است؛ یعنی باید بهترین استفاده را با حفظ ارتقای کیفی از امکانات موجود داشته باشیم و براساس این سه هدف است که عملاً به ساماندهی مبادرت کردهایم. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: از ۱۲۰ مؤسسه حدود ۹۰ مؤسسه آموزشعالی دولتی وابسته به وزارت علوم مشمول ساماندهی شدند که شامل دانشگاه آزاد پیامنور و فنی و حرفهای نمیشود و این مؤسسات خودشان نسبت به ساماندهی داخلی اقدام خواهند کرد.
برخی مؤسسات نمیتوانند و نباید دانشجو بپذیرند
رحیمی؛ بیان کرد: از ۹۰ مؤسسه تعداد ۴۲ مؤسسه عملاً مشمول الحاق یا تجمیع میشوند بهعنوان مثال وقتی تربت جام به دانشگاه مشهد، یا مرکز آموزشعالی حضرت نرجس در رفسنجان به دانشگاه رفسنجان و یا مرکز آموزشعالی فیروزآباد به دانشگاه شیراز ملحق شود هدف ما همان سه هدفی است که اشاره کردم. این سه مؤسسه که نام بردم، در وضعیت فعلی هیچکدام نمیتوانند دانشجو بپذیرند یا بخش قابلتوجهی از آنها نمیتوانند پذیرش دانشجو داشته باشند. وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این مؤسسات را به همین صورت نگه داریم باید از استاندارهای کیفی چشمپوشی کنیم که مغایر با اهداف اصلی ساماندهی است؛ یعنی اگر قرار بود همین وضعیت فعلی را ادامه دهیم، دیگر چه نیازی به مصوبه شورایعالی انقلاب و ابلاغیه شورا بود؟ پس معلوم است باید تغییراتی رخ دهد.
هیچ مؤسسه آموزشعالی حذف نمیشود
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، اضافه کرد: ما تغییرات را براساس حفظ همه مؤسسات انجام دادیم یعنی هیچ مؤسسهای حذف نمیشود بلکه ملحق میشود.
مراکز آموزشعالی که در حد و اندازه یک دانشگاه نیستند
رحیمی؛ در ادامه درباره بحث تجمیع برخی از مؤسسات آموزشعالی نیز توضیح داد و گفت: تجمیع، یعنی دو یا سه مؤسسه آموزشعالی حدوداً هموزن تجمیع و به یک دانشگاه جامع تبدیل شوند؛ همین الان اینهایی که مشمول تجمیع هستند، در حد و اندازه دانشگاه نیستند هرچند که اسم دانشگاه را داشته باشند.
۸ مؤسسه آموزشعالی که باید تجمیع شوند
وی با اعلام اینکه برخی مؤسسات آموزشعالی مثل تربتحیدریه و گناباد، یا مثلاً مراغه و و بناب، میبد و اردکان، فسا و جهرم نیازمند تجمیع هستند، خاطرنشان کرد: این مؤسسات هیچکدام در قامت یک دانشگاه رشد یافته نیستند و از طرف دیگر در حالحاضر هیچ نیازی نداریم که این مؤسسات را مستقلاً بخواهیم به یک دانشگاه رشد یافته تبدیل کنیم؛ از این جهت که داوطلب به اندازه کافی ندارند، دوم اینکه به دانشآموخته بیشتر از این نیازی ندارند و سوم اینکه اعتباری که بخواهیم در دو شهر نزدیک هم، رشتههای مشابه را یا تأسیس کنیم یا هیأت علمیو زیرساخت فعالیتهای فوق برنامه برای دانشجو ایجاد کنیم، نداریم. یعنی در حالحاضر اگر اعتباری هم داشته باشیم، باید برای ارتقای کیفی آموزشعالی موجودمان هزینه کنیم.
تجمیع مؤسسات فعلاً متوقف شد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این مطلب که به دلیل حساسیتهای شهری، فعلاً وارد تجمیع مؤسسهای نشدهایم، اظهار کرد: به جای تجمیع مؤسسات، وارد تجمیع و ساماندهی رشتهای این مؤسسات شدهایم بهگونهای که اینها یک دانشگاه هستند. بهعنوان مثال مراغه و بناب با توجه به رشتهها و گروههای علمیکه دارند، بناب تمرکزش را بر رشتههای فنی-مهندسی و علوم پایه بگذارد و مراغه دیگر وارد رشتههای فنی نشود بلکه بر رشتههای کشاورزی، علوم انسانی، هنر و علوم پایه فعالیت کند. رحیمی؛ ضمن تأکید بر اینکه چه در الحاق و چه در تجمیع مؤسسات، ساختمانها و محل مؤسسات سر جای خود باقی میماند، گفت: متأسفانه فضای شهری که درخصوص اجرای طرح ساماندهی، ایجاد شده یک فضای کارشناسی نیست این در حالی است که طرح ساماندهی تنها ۲۰ درصد آموزشعالی دولتی روزانه حضوری را شامل میشود. بهطور مثال دو سه نماینده مجلس قبلی شهر، شایعه کردهاند که دانشگاهی را آنها تأسیس کردند و حالا نماینده جدید شهر میخواهد این دانشگاه را از بین ببرد که اصلاً چنین چیزی صحیح نیست.
۸۰-۹۰ درصد درصد مقالات از کدام دانشگاهها هستند؟
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰-۹۰ درصد مقالات معتبر علمیدر مؤسساتی پدید میآید که مشمول ساماندهی نیستند، گفت: ما میخواهیم مؤسسات مشمول ساماندهی را در جهتی ببریم که از نظر کمیمحدودتر باشند و از نظر کیفی در توسعه علمیکشور مشارکت داشته باشند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.