دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالای ایران-قسمت آخر

دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالای ایران-قسمت آخر ­­ معیار ۱۷: گواهی‌نامه‌های سازمانی: ۱- برای اخذ هریک از گواهی‌نامه‌های سازمانی نظیر ISO سری ۹۰۰۰، EFQM ،  ۵Sیا ۶ سیگما که توسط شرکت کارگزاری از شرکت­های مورد تأیید سازمان، ۵ امتیاز و برای حفظ آن در دوره­های ارزیابی بعدی، به ازای هر دوره (حداقل یک­ساله) حفظ و […]

دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالای ایران-قسمت آخر

­­ معیار ۱۷: گواهی‌نامه‌های سازمانی:

۱- برای اخذ هریک از گواهی‌نامه‌های سازمانی نظیر ISO سری ۹۰۰۰، EFQM ،  ۵Sیا ۶ سیگما که توسط شرکت کارگزاری از شرکت­های مورد تأیید سازمان، ۵ امتیاز و برای حفظ آن در دوره­های ارزیابی بعدی، به ازای هر دوره (حداقل یک­ساله) حفظ و تمدید گواهینامه، ۳ امتیاز به آن اضافه می­گردد. جمع امتیازات اخذ و حفظ و تمدید گواهینامه‌های سازمانی حداکثر ۱۵ امتیاز خواهد بود. برای دریافت امتیاز حفظ و تمدیدگواهینامه سازمانی، ارزیابی مربوطه باید در دوره مورد بررسی، انجام شده و نتایج آن به سازمان ارسال گردد.

۲- در صورتی­که در گزارش ممیزی دوره­ای اشکالی مشاهده شده باشد به شرح زیر امتیاز منفی لحاظ می­گردد:

الف- هراشکال عمده(major): دو امتیاز منفی

ب- هراشکال جزئی(minor): یک امتیاز منفی

ج- هراشکال پتانسیل خطا یا توصیه(observation): 0.5امتیاز منفی

امتیاز منفی مربوط به هر گواهینامه، از امتیاز اخذ یا حفظ همان گواهینامه کسر می­شود و در صورتی­که امتیازات منفی یک گواهینامه بیش‌تر از امتیاز اخذ یا حفظ همان گواهینامه شود، امتیاز آن گواهینامه صفر در نظر گرفته می­شود.

معیار ۱۸: ضبط مکالمات سفارش دهندگان

شرکت‌های کارگزاری که سامانه ضبط مکالمات سفارش‌دهندگان (call center ) مورد تأیید سازمان را خریداری و در شعبات و نمایندگی‌های خود فعال کرده باشند به شرح ذیل امتیاز تعلق می­گیرد:

۱)       حداکثر امتیاز این معیار ۱۰ امتیاز است که به شرح ذیل محاسبه می گردد. لازم به ذکر است امکان دریافت سفارش خرید و فروش تلفنی می­بایست قبلاً طی نامه رسمی به سازمان اعلام گردیده باشد و مشتری تلفنی فعال باشد.

الف) ابتدا امتیاز هر مشتری(i  C) به شرح زیر محاسبه می­گردد (سقف امتیاز هر مشتری یک است):

 

Si= تعداد روزهایی که سفارش‌های تلفنی مشتری پذیرفته و اجرا شده در کارگزاری

D= متوسط تعداد روزهای معاملات مشتریان است که از تقسیم جمع تعداد روزهای معاملات کل مشتریان بازار بر تعداد مشتریان فعال در دوره رسیدگی به دست می­آید.

ب) سپس با توجه به امتیاز هر مشتری، امتیاز پذیرش و اجرای سفارش تلفنی کارگزاری به شرح زیر به دست می­آید:

 

n = تعداد مشتریان تلفنی کارگزار مورد بررسی

N = مجموع تعداد مشتریان تلفنی همه کارگزاران در دوره بررسی

B = تعداد کل کارگزاران فعال در دوره بررسی

λ = ضریب تعدیل است و به گونه­ای تعیین می­شود تا امتیاز مشتریان تلفنی کارگزاری متناسب با امتیاز کل مشتریان فعال کارگزاری به دست آید.

۲)   سفارش­های تلفنی در محاسبه Si زمانی لحاظ می­گردد که قبل از ارسال به هسته معاملات و اجرا در سیستم ثبت سفارش کارگزاری، ثبت شده باشند.

مشتری تلفنی فعال، مشتری است که قرارداد رسمی با شرکت کارگزاری داشته و در یک­سال اخیر اقدام به خرید یا فروش سهام از طریق سامانه کرده است.

معیار ۱۹:  تعداد قراردادهای ابطالی

در صورتی که در هر دوره ۳ ماهه کارگزاری یک قرارداد ابطالی داشته باشد امتیاز منفی تعلق نمی‌گیرد و به ازای هر قرارداد ابطالی مازاد در طی دوره بررسی یک امتیاز منفی تا سقف ۵ امتیاز منفی تعلق می­گیرد.

معیار ۲۰:  اظهار نظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس و بندهای بازرس قانونی

امتیاز منفی در خصوص اظهار نظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس در مورد صورت­های مالی و هم‌چنین اظهار نظر بازرس قانونی در خصوص عدم رعایت قوانین و مقررات یا اساسنامه­ی شرکت کارگزاری، حداکثر ۱۵ امتیاز منفی به شرح زیر محاسبه می­شود:

الف) به ازای رد یا عدم اظهارنظر حسابرس در مورد هر یک از صورت­های مالی اساسی ۳­گانه، ۵ امتیاز منفی در نظر گرفته می­شود.

ب) بندهای شرط حسابرس یا بندهای بازرس در خصوص عدم رعایت قوانین و مقررات یا اساسنامه­ شرکت کارگزاری توسط کمیته­ای متشکل از مدیرنظارت بر کارگزاران، ريیس اداره امور کارگزاران و یکی از کارشناسان به انتخاب معاونت نظارت بر نهادهای مالی بررسی شده و با توجه به اهمیت آن برای هر بند حداکثر تا ۵ امتیاز منفی در نظر گرفته می­شود.

 

معیار ۲۱: تخلفات:

به ازای هر تخلف شرکت کارگزاری در یک سال اخیر امتیازات منفی به شرح زیر در نظر گرفته می‌شود:

۱)     برای تخلفی که منجر به تذکر کتبی بدون درج در پرونده باشد، ۱ امتیاز منفی،

۲)     برای تخلفی که منجر به اخطار کتبی با درج در پرونده شده باشد، ۲ امتیاز منفی،

۳)     برای تخلفی که منجر به محرومیت از انجام معامله شده باشد، به ازای هر روز محرومیت ۲ امتیاز منفی تا سقف ۱۰ امتیاز منفی.

 

۴)     برای تخلفی که منجر به تعلیق مجوز کارگزاری شده باشد، ۱۵ امتیاز منفی.