دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران بورس کالای ایران-قسمت آخر معیار ۱۷: گواهینامههای سازمانی: ۱- برای اخذ هریک از گواهینامههای سازمانی نظیر ISO سری ۹۰۰۰، EFQM ، ۵Sیا ۶ سیگما که توسط شرکت کارگزاری از شرکتهای مورد تأیید سازمان، ۵ امتیاز و برای حفظ آن در دورههای ارزیابی بعدی، به ازای هر دوره (حداقل یکساله) حفظ و […]
دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران بورس کالای ایران-قسمت آخر
معیار ۱۷: گواهینامههای سازمانی:
۱- برای اخذ هریک از گواهینامههای سازمانی نظیر ISO سری ۹۰۰۰، EFQM ، ۵Sیا ۶ سیگما که توسط شرکت کارگزاری از شرکتهای مورد تأیید سازمان، ۵ امتیاز و برای حفظ آن در دورههای ارزیابی بعدی، به ازای هر دوره (حداقل یکساله) حفظ و تمدید گواهینامه، ۳ امتیاز به آن اضافه میگردد. جمع امتیازات اخذ و حفظ و تمدید گواهینامههای سازمانی حداکثر ۱۵ امتیاز خواهد بود. برای دریافت امتیاز حفظ و تمدیدگواهینامه سازمانی، ارزیابی مربوطه باید در دوره مورد بررسی، انجام شده و نتایج آن به سازمان ارسال گردد.
۲- در صورتیکه در گزارش ممیزی دورهای اشکالی مشاهده شده باشد به شرح زیر امتیاز منفی لحاظ میگردد:
الف- هراشکال عمده(major): دو امتیاز منفی
ب- هراشکال جزئی(minor): یک امتیاز منفی
ج- هراشکال پتانسیل خطا یا توصیه(observation): 0.5امتیاز منفی
امتیاز منفی مربوط به هر گواهینامه، از امتیاز اخذ یا حفظ همان گواهینامه کسر میشود و در صورتیکه امتیازات منفی یک گواهینامه بیشتر از امتیاز اخذ یا حفظ همان گواهینامه شود، امتیاز آن گواهینامه صفر در نظر گرفته میشود.
معیار ۱۸: ضبط مکالمات سفارش دهندگان
شرکتهای کارگزاری که سامانه ضبط مکالمات سفارشدهندگان (call center ) مورد تأیید سازمان را خریداری و در شعبات و نمایندگیهای خود فعال کرده باشند به شرح ذیل امتیاز تعلق میگیرد:
۱) حداکثر امتیاز این معیار ۱۰ امتیاز است که به شرح ذیل محاسبه می گردد. لازم به ذکر است امکان دریافت سفارش خرید و فروش تلفنی میبایست قبلاً طی نامه رسمی به سازمان اعلام گردیده باشد و مشتری تلفنی فعال باشد.
الف) ابتدا امتیاز هر مشتری(i C) به شرح زیر محاسبه میگردد (سقف امتیاز هر مشتری یک است):
Si= تعداد روزهایی که سفارشهای تلفنی مشتری پذیرفته و اجرا شده در کارگزاری
D= متوسط تعداد روزهای معاملات مشتریان است که از تقسیم جمع تعداد روزهای معاملات کل مشتریان بازار بر تعداد مشتریان فعال در دوره رسیدگی به دست میآید.
ب) سپس با توجه به امتیاز هر مشتری، امتیاز پذیرش و اجرای سفارش تلفنی کارگزاری به شرح زیر به دست میآید:
n = تعداد مشتریان تلفنی کارگزار مورد بررسی
N = مجموع تعداد مشتریان تلفنی همه کارگزاران در دوره بررسی
B = تعداد کل کارگزاران فعال در دوره بررسی
λ = ضریب تعدیل است و به گونهای تعیین میشود تا امتیاز مشتریان تلفنی کارگزاری متناسب با امتیاز کل مشتریان فعال کارگزاری به دست آید.
۲) سفارشهای تلفنی در محاسبه Si زمانی لحاظ میگردد که قبل از ارسال به هسته معاملات و اجرا در سیستم ثبت سفارش کارگزاری، ثبت شده باشند.
مشتری تلفنی فعال، مشتری است که قرارداد رسمی با شرکت کارگزاری داشته و در یکسال اخیر اقدام به خرید یا فروش سهام از طریق سامانه کرده است.
معیار ۱۹: تعداد قراردادهای ابطالی
در صورتی که در هر دوره ۳ ماهه کارگزاری یک قرارداد ابطالی داشته باشد امتیاز منفی تعلق نمیگیرد و به ازای هر قرارداد ابطالی مازاد در طی دوره بررسی یک امتیاز منفی تا سقف ۵ امتیاز منفی تعلق میگیرد.
معیار ۲۰: اظهار نظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس و بندهای بازرس قانونی
امتیاز منفی در خصوص اظهار نظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس در مورد صورتهای مالی و همچنین اظهار نظر بازرس قانونی در خصوص عدم رعایت قوانین و مقررات یا اساسنامهی شرکت کارگزاری، حداکثر ۱۵ امتیاز منفی به شرح زیر محاسبه میشود:
الف) به ازای رد یا عدم اظهارنظر حسابرس در مورد هر یک از صورتهای مالی اساسی ۳گانه، ۵ امتیاز منفی در نظر گرفته میشود.
ب) بندهای شرط حسابرس یا بندهای بازرس در خصوص عدم رعایت قوانین و مقررات یا اساسنامه شرکت کارگزاری توسط کمیتهای متشکل از مدیرنظارت بر کارگزاران، ريیس اداره امور کارگزاران و یکی از کارشناسان به انتخاب معاونت نظارت بر نهادهای مالی بررسی شده و با توجه به اهمیت آن برای هر بند حداکثر تا ۵ امتیاز منفی در نظر گرفته میشود.
معیار ۲۱: تخلفات:
به ازای هر تخلف شرکت کارگزاری در یک سال اخیر امتیازات منفی به شرح زیر در نظر گرفته میشود:
۱) برای تخلفی که منجر به تذکر کتبی بدون درج در پرونده باشد، ۱ امتیاز منفی،
۲) برای تخلفی که منجر به اخطار کتبی با درج در پرونده شده باشد، ۲ امتیاز منفی،
۳) برای تخلفی که منجر به محرومیت از انجام معامله شده باشد، به ازای هر روز محرومیت ۲ امتیاز منفی تا سقف ۱۰ امتیاز منفی.
۴) برای تخلفی که منجر به تعلیق مجوز کارگزاری شده باشد، ۱۵ امتیاز منفی.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.