فعلاً حق با مشتری است؛ به شرطی که جیبش پر باشد!

نگاه به داستان تابستان و تاکسی‌هایی که کولر می‌زنند فعلاً حق با مشتری است؛ به شرطی که جیبش پر باشد! مسعود طاهری- دمای بالای۴۰ درجه و مسافرانی که برای فرار از گرمای کشنده و نشستن در جایی خنک هزینه سوار شدن در تاکسی را به اتوبوس، مینی بوس، BRT و… ترجیح می‌دهند اما همین مسأله […]

نگاه به داستان تابستان و تاکسی‌هایی که کولر می‌زنند

فعلاً حق با مشتری است؛ به شرطی که جیبش پر باشد!

مسعود طاهری- دمای بالای۴۰ درجه و مسافرانی که برای فرار از گرمای کشنده و نشستن در جایی خنک هزینه سوار شدن در تاکسی را به اتوبوس، مینی بوس، BRT و… ترجیح می‌دهند اما همین مسأله باعث شده تا دوباره موضوع تکراری افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی کولر روشن افزایش یابد.

تاکسی‌های پایتخت در مقابل زدن کولر از مسافران پول بیش‌تری را طلب می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا صدای مسافران همچون چند سال گذشته بلند شود. اما سؤال اینجاست که حق با کیست؟ آیا مثل همیشه حق با مشتری است یا این بار حق با رانندگان تاکسی است؟ رانندگانی که به گرمای هوا عادت دارند و برای راحتی خودشان حاضر نیستند کولر بزنند و تنها وقتی حاضرند باد خنک بخورند که مسافران تاکسی هزینه آن را بپردازند.

در واقع نوع نگاه رانندگان تاکسی به این مسأله کاملاً اقتصادی است. آن‌‌ها می‌گویند ما حاضریم گرما بخوریم اما بخاطر هزینه شارژ کولر گازی از آن تا زمانی که مسافر درخواست نکرده باشد، استفاده نکنیم. البته این تنها مسأله رانندگان زحمتکش تاکسی نیست و افزایش مصرف سوخت ماشینی که کولر آن روشن است نیز مزید بر علت شده تا آنان تنها در صورتی که مسافران هزینه‌‌اش را پرداخت کنند، از کولر استفاده کنند.

حال باز هم سؤال این است که آیا با زدن کولر تنها مسافران خنک می‌شوند و راننده از خنکی ماشین سود نمی‌برد؟ پاسخ به این سؤال نیز کاملاً مشخص است و بی‌گمان راننده نیز از این شرایط استفاده می‌کند و همین مسأله نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث جر و بحث بین راننده و مسافر می‌شود.

از یک سو اکثر تاکسی‌های کلان شهر تهران سمند، پژو و پراید است. شارژ کولر ماشینی همچون پراید معمولاً بین ۵۰ تا ۷۰ تومان، سمند و پژو نیز تا ۱۰۰هزار تومان است. رانندگان تاکسی معمولاً در صورت استفاده روزانه از کولر ماشین در ساعت‌های اوج گرما، بین دو تا ۳ماه می‌توانند با شارژ کولر از آن استفاده کنند.

از سوی دیگر هم با استفاده از کولر ماشین مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد. در پژو و سمند با توجه به نوع موتورهایی که دارند، مصرف سوخت بیش‌تر از پراید است. اما همین ماشین پراید نیز در صورت استفاده مداوم از کولر و نشستن ۵ نفر سرنشین آن، معلوم نیست که بتواند تمام تابستان را کولر روشن به مسافران خدمت کند!

حال می‌رسیم به قانون که مهم‌ترین رکن هر جامعه است. براساس آیین‌نامه‌ای که سازمان تاکسی رانی به تازگی آن را به روز و منتشر کرده، در فصل زمستان باید بخاری و در تابستان، کولر تاکسی روشن باشد. این هم موظفی و بایدی است و عدم رعایت آن، باعث می‌شود راننده نمره منفی بگیرند و اگر بهانه بگیرند و بگویند کولر خراب است-در صورت خرابی هم برایشان امتیاز منفی است و این‌‌ها تأثیر دارد در رده‌بندی و امتیازبندی‌های تاکسی‌‌ها و تسهیلاتی که به آن‌‌ها داده می‌شود. دریافت این وجه نیز غیرقانونی است و درباره پرداخت وجه اضافه، شهروندان باید پلاک تاکسی را یادداشت کنند و به ۱۸۸۸ اطلاع‌رسانی کنند.

بار‌‌ها مسؤولان نسبت به بی‌توجهی رانندگان تاکسی به این آیین‌نامه هشدار دادند که آخرین آن مربوط به رییس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران بود که نسبت به تخلف رانندگان تاکسی در قالب «کرایه کولر» هشدار داد.

محسن‌سرخو با اشاره به ثبت برخی تخلفات رانندگان تاکسی در حوزه دریافت کرایه اضافی از مسافران به بهانه روشن کردن «کولر» گفت که براساس آیین‌نامه راننده تاکسی موظف است در فصل گرما یا سرما، سیستم گرمایش و سرمایش خودرو را به شکل مطلوب و برپایه درخواست مسافران، در اختیار قرار دهد.

وی همچنین اخذ کرایه بیش‌تر بابت روشن کردن کولر در تاکسی را خلاف قانون دانسته و گفته اگر راننده تاکسی این تخلف را انجام و مسافر نسبت به ثبت شکایتش در سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ اقدام کند برابر آیین‌نامه انضباطی با این راننده متخلف برخورد خواهد شد.

پیش از این نیز میثم‌مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نسبت به عدم دریافت کرایه بیش‌تر از مسافران به علت روشن کردن کولر هشدار داده و ثبت نمره منفی در کارنامه راننده و اخذ جریمه نقدی را از موارد تنبیهی رانندگان عنوان کرده بود.

با این همه هر تابستان از راه می‌رسد و می‌رود اما رانندگان همچنان بر سر وضع خودشان هستند و نمرات منفی را به جان می‌خرند. حال باید گفت یا نمرات منفی آن قدر بازدارنده نیست یا وقتی هم نمره منفی اعمال می‌شود تنبیهی در پی ندارد که هر سال این داستان تکرار می‌شود.

 

فعلاً که حق با مشتری است البته به شرطی که جیبش پر باشد‍!