ناسازگاری استاندارد یورو۵ با موتورها و خودروهای فعلی

ناسازگاری استاندارد یورو۵ با موتورها و خودروهای فعلی عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران، گفت: درصد آلایندگی تعریف شده برای استاندارد یورو۶ به هیچ عنوان با موتورها و خودروهای کنونی سازگار نیست، به‌طوری که این خودروها قادر به اخذ این استاندارد نیستند. ابوالفضل خلخالی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: درصد آلایندگی تعریف شده برای […]

ناسازگاری استاندارد یورو۵ با موتورها و خودروهای فعلی

عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران، گفت: درصد آلایندگی تعریف شده برای استاندارد یورو۶ به هیچ عنوان با موتورها و خودروهای کنونی سازگار نیست، به‌طوری که این خودروها قادر به اخذ این استاندارد نیستند. ابوالفضل خلخالی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: درصد آلایندگی تعریف شده برای استاندارد یورو۶ به‌هیچ عنوان با موتورها و خودروهای کنونی سازگار نیست، به‌طوری که این خودروها قادر به اخذ این استاندارد نیستند. وی افزود: اعمال استاندارد یورو۶ در صورتی مقدور است که تغییرات تکنولوژیکی از جمله هیبریدی شدن خودروها یا تبدیل موتورها از چهار سیلندر به سه سیلندر اتفاق بیفتد. عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران، گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد خودروهای تولید داخل یا حتی وارداتی‌ها حائز این شرایط نیستند، بنابراین به نظر می‌رسد، کسب استاندارد یورو۶ تا ابتدای سال ۱۴۰۱ امکان‌پذیر نباشد. خلخالی؛ با بیان اینکه اجرای این استاندارد نیازمند مهلت زمانی برابر با سه تا چهار سال است، تصریح کرد: توسعه یک محصول جدید در یک بازه‌زمانی سه تا پنج ساله قابل تحقق است و با توجه به اینکه خودروهای کنونی در گذشته با سطح استاندارد پایین‌تری به تولید رسیده‌اند، در ابلاغ استانداردهای جدید می‌بایست به تولیدکننده، فرصت لازم برای توسعه محصول مطابق با استاندارد درخواستی داده شود. وی در ادامه گفت: اجبار تولیدکنندگان به ارتقای محصولات بدون در نظرگرفتن شرایط تولید، منجر به حذف تولیدکنندگان و جایگزینی واردات می‌شود، زیرا در حال‌حاضر امکان تولید خودرو یورو۶ در داخل وجود ندارد. این کارشناس صنعت خودرو، تأکید کرد: البته این بدان معنا نیست که استانداردهای سختگیرانه را فراموش کنیم، بلکه اعمال آنها می‌بایست همراه با برنامه و به شکل پلکانی صورت گیرد و در غیر این صورت موجب ورود آسیب به تولیدکننده داخلی و عدم اجرای استاندارد موردنظر خواهیم شد. خلخالی؛ در پایان با اشاره به اینکه استاندارد آلایندگی واقعی خودروهای فعلی در سطح یورو۴ است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که با تعویق چندباره اعمال استاندارد یورو۵ نیز مواجه بودیم، ابتدا می‌بایست برنامه‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی خودروسازان فراهم و ارائه شود و سپس به صورت صددرصدی اجراء شود.