خط قرمز ایران برای شروع عمره محاکمه دو پلیس خاطی است

رییس سازمان حج و زیارت خط قرمز ایران برای شروع عمره محاکمه دو پلیس خاطی است رییس سازمان حج و زیارت گفت: شرط اصلی و خط قرمز ایران برای شروع عمره؛ محاکمه دو پلیس مجرم و صدور رای نهایی دادگاه است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعیداوحدی با اشاره به ۵ ماه تأخیر عربستان […]

رییس سازمان حج و زیارت

خط قرمز ایران برای شروع عمره محاکمه دو پلیس خاطی است

رییس سازمان حج و زیارت گفت: شرط اصلی و خط قرمز ایران برای شروع عمره؛ محاکمه دو پلیس مجرم و صدور رای نهایی دادگاه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعیداوحدی با اشاره به ۵ ماه تأخیر عربستان در مذاکرات با سازمان حج که یک ساعت آن هم متوجه جمهوری اسلامی ایران نبود و همچنین اعمال تبعیض‌های یک طرفه و خصمانه در گنجاندن ۵بندی که در قرارداد هیچ کشوری جز ایران وجود نداشت؛ گفت: کشور عربستان سعودی با «صدعن‌سبیل‌ا…» و محروم کردن ایرانی‌‌ها از این فریضه واجب الهی ظلم بسیار بزرگی در حق زائرانی کرد که برخی تا ۱۵ سال در انتظار تشرف بودند.

اوحدی افزود: ما بار‌‌ها در طول مذاکرات اعلام کردیم که اگر ادعا دارید که حج از روابط سیاسی جداست، بیایید همان قراردادی که ۲۰ سال تجربه امضای آن بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان را داریم، امضا کنیم اما آن‌‌ها قبول نکردند و روابط سیاسی را یکطرفه قطع کردند.

وی با اشاره به حوادث هفته گذشته در عربستان که بازهم به دلیل ازدحام جمعیت در مسجد الحرام عده‌ای زیر دست و پا ماندند و حادثه واژگونی اتوبوس در بین زائران عمره‌گذار گفت: ما به مسؤولان عربستان تأکید کردیم که با توجه به فاجعه غم‌بار منا و سقوط جرثقیل در سال گذشته، این حق را به زائران ما و مردم دنیا بدهید که دغدغه، نگرانی و سؤال منطقی دارند که کشور عربستان برای تأمین امنیت زائران چه راهکارهایی در نظر گرفته است که این حوادث تکرار نشود.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: مسؤولان و وزیر حج عربستان در مقابل درخواست ما برای تأمین امنیت اعلام کردند که واژه امنیت در عربستان بار سیاسی دارد و ما نمی‌توانیم هیچ کلمه‌ای در خصوص امنیت در قرارداد قید کنیم.

وی با اشاره به تعطیل شدن خدمات کنسولی در نتیجه قطع روابط با عربستان با طرح این دو پرسش که اگر زائر گذرنامه‌اش را گم کند یا اگر تصادفی داشته باشد؛ چه کسی می‌خواهد خدمات کنسولی ارایه دهد، افزود: برای حل این مسایل وزارت خارجه کشور ما، پیشنهاد مکتوبی درباره خدمات کنسولی به کشور سوئیس داد و آن‌‌ها این پیشنهاد را به ریاض ارسال کردند اما متأسفانه عربستانی‌‌ها گفتند این پیشنهاد را وزارت خارجه ما باید تأیید کند و تا این لحظه برخلاف پروتکل کشور حافظ منافع هنوز پیشنهاد ما را امضا نکرده‌اند.

رییس سازمان حج و زیارت با امیدواری برای تغییر رفتار مسؤولان عربستانی گفت: نماینده ولی فقیه کشورمان در سفری که اخیراً به پاکستان داشت، اعلام کرد اگر دولت عربستان اکنون نیز اعلام کند که امنیت زائران کشورمان را تأیید می‌کند، ما باز هم حاضر به امضای قرارداد هستیم.

اوحدی با اشاره به این‌که عربستان نهایتاً باید تغییر رفتار دهد افزود: آن‌‌ها باید با محاکمه آن دو پلیس فاسد و رد مبالغ دیه شهدای دو حادثه تلخ سال گذشته، حسن‌نیت نشان دهند؛ طبق مصوبه هیأت دولت کم‌ترین خواسته ما و شرط اصلی و خط قرمز ما برای تصمیم‌گیری شروع عمره، محاکمه دو پلیس مجرم و صدور رای نهایی دادگاه است.

اوحدی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که فاجعه منا نباید به فراموشی سپرده شود، افزود: قطعاً باید برای بزرگداشت این فاجعه قدم‌های خوبی برداشته شود و به همین منظور ستادی در بنیاد شهید تشکیل شده است که مسؤولیت برگزاری مراسمی برای بزرگداشت شهدای فاجعه منا را برعهده دارد و به صورت هفتگی، یکشنبه‌ها جلسات منظمی را در این خصوص برگزار می‌کند.

 

رییس سازمان حج و زیارت در پایان تأکید کرد: در طول تاریخ انقلاب، استقبال مردم از تشییع شهدای منا یکی از زیبا‌‌ترین لحظاتی بود که می‌توانیم نام ببریم و امیدواریم در سالروز شهدای منا هم شاهد این حضور باشیم و بزرگداشتی در شان آن‌‌ها و خانواده‌های آنان برگزار کنیم.