الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی با تگهای هوشمند الکترونیکی شدن دریافت و پرداخت عوارض آزادراهی در سالهای گذشته از سوی وزارت راهوشهرسازی در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس باید آزادراههای ۲۷گانه کشور که البته هر ساله به تعداد آنها افزوده میشود، به تجهیزات و زیرساختهای آن مجهز شوند. به گزارش ایسنا، پروژهای […]
الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی با تگهای هوشمند
الکترونیکی شدن دریافت و پرداخت عوارض آزادراهی در سالهای گذشته از سوی وزارت راهوشهرسازی در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس باید آزادراههای ۲۷گانه کشور که البته هر ساله به تعداد آنها افزوده میشود، به تجهیزات و زیرساختهای آن مجهز شوند. به گزارش ایسنا، پروژهای که بهنظر میرسد نهایتاً در بازهزمانی حدود یکساله قابلیت اجرایی داشته باشد اما سالهاست به اتمام نرسیده و از سوی دیگر برخی آزادراههایی که سیستم پرداخت عوارضشان را الکترونیکی کرده بودند، به حالت سابق بازگشتند و باجههای عوارضی را دوباره در آزادراههای خود مستقر کردند. البته دلیل اصلی این بازگشت و عقیم ماندن این طرح، پرداخت نشدن عوارض از سوی رانندگان بدحسابی است که با وجود گذشتن از آزادراههای الکترونیکی و فراهم بودن شیوههای مختلف برای پرداخت آن، ماهها و سالها حساب خود را با سرمایهگذاران بخش خصوصی آزادراههای مذکور صاف نکردند. البته در ادامه وزارت راهوشهرسازی تفاهمنامهای با پلیس امضاء کرد تا رانندگان بد حساب جریمه شوند و نهتنها جریمههای ۴۰ هزارتومانی برای آنها در نظر گرفته شد بلکه قرار بود در صورت تأخیر بیشتر به صورت تصاعدی این جریمه و اصل عوارض آنها افزایش پیدا میکرد. اما این مسأله هم نتوانست برخی رانندگان بد حساب را مجاب کند تا عوارض چند هزار تومانیشان را پرداخت کنند. در چنین شرایطی ویروس کرونا هم مزید بر علت شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا الکترونیکی شدن عوارض آزادراهها را مصوب کرده و وزارت راهوشهرسازی را مکلف به اجراء و تعمیم این طرح به همه آزادراههای کشور کند اما بدحسابیها مانع ادامه الکترونیکیشدن عوارض آزادراهی و نهایتاً سفت شدن جای پای عوارضیها شد. یکی از طرحهایی که برای جلب نظر سرمایهگذاران و استقبال بیشتر آنها از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی مطرح شد تگهای هوشمندی بود که قرار است روی شیشه جلوی خودروها نصب شود و رانندگان به محض عبور از هر آزادراه نرخ عوارض آزادراهی از حساب بانکی آنها کسر شود. به گفته خیرا…خادمی؛ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، این طرح قرار بود در ابتدا از آزادراه غدیر آغاز شود و نهایتاً به آزادراههای دیگر ختم شود. وی افزود: در این روش برای خودروهایی که از آزادراهها استفاده میکنند برچسب هوشمندی تهیه شده تا هنگام عبور از دوربینهای پلاک خوان، عوارض مورد نظر از کیف پول آنها کسر شود، این مدل در آزادراه غدیر تست شده و اگر جواب بدهد در دیگر آزادراهها نیز آن را اجراء میکنیم اما این پروژه در آزادراه غدیر اجرایی نشد و متولیان و سرمایهگذاران آن ترجیح دادند به باجههای قدیمی عوارضی رو بیاورند. البته محمد اسلامی؛ وزیر راهوشهرسازی، نیز در روزهای اخیر و در حاشیه افتتاح مرکز اخذ عوارض الکترونیکی آزادراههای کشور در این باره اظهار کرد: تلاش داریم تا سیستمهای پرداخت عوارض الکترونیکی برای مردم متنوع و ساده شود. همچنین با توجه به تکلیف ستاد ملی کرونا در ماههای آتی تعداد بیشتری از اتوبانها را به سیستم پرداخت الکترونیکی متصل میکنیم. وی با اشاره به اینکه گزینه پیشپرداخت عوارض الکترونیکی که پیشتر نیز تجربه شده جزء گزینههایی است که در مورد آن در حال تصمیمگیری هستیم، افزود: همه بانکها میتوانند تگ عوارض الکترونیکی را تهیه کرده و به مشتریان واگذار کنند. روش کار تگهای عبور الکترونیکی به این شکل است که مردم میتوانند این تگها را از بانکها خریداری کنند و پشت شیشه اتومبیل خود نصب کنند تا با عبور از این طریق عوارض کسر شود. با توجه به این اظهارات به نظر میرسد که استفاده از تگهای هوشمند برای عبور از آزادراههای کشور میتواند مشکل الکترونیکی شدن عوارض آنها را حل کند و اساساً باید دید که این طرح که برای آزادراه غدیر در حد پیشنهاد و روی کاغذ باقی مانده، تا چه اندازه قابلیت اجرایی خواهد داشت؟
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.