احتمال خروج فتح‌ا… گولن از آمریکا

وزیر دادگستری ترکیه از احتمال خروج فتح‌ا… گولن به خارج از آمریکا خبر داد.به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزیر دادگستری ترکیه از احتمال خروج «فتح‌ا…گولن»، از منزل محل اقامت خود در آمریکا خبر داد.«بکر بوزداغ» با استناد به دریافت گزارش‌های اطلاعاتی دریافت شده توسط ترکیه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «هبر‌تورک» گفت: احتمال […]

وزیر دادگستری ترکیه از احتمال خروج فتح‌ا… گولن به خارج از آمریکا خبر داد.به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزیر دادگستری ترکیه از احتمال خروج «فتح‌ا…گولن»، از منزل محل اقامت خود در آمریکا خبر داد.«بکر بوزداغ» با استناد به دریافت گزارش‌های اطلاعاتی دریافت شده توسط ترکیه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «هبر‌تورک» گفت: احتمال دارد گولن به آفریقای جنوبی، استرالیا، مصر کانادا یا مکزیک گریخته باشد.گفتنی است دولت ترکیه، «فتح‌ا…گولن» را به عنوان طراح اصلی کودتای ۱۵ جولای این کشور می‌شناسد و در تلاش است تا وی را که سال‌هاست در آمریکا به سر می‌برد به منظور اتهام به ترکیه بازگرداند.

همچنین رجب‌آکداغ، وزیر بهداشت ترکیه از برکناری ۵ هزار و ۵۸۱ نفر از پرسنل این وزارتخانه به دنبال کودتای نافرجام اخیر در این کشور خبر داد.

رجب‌آکداغ وزیر بهداشت ترکیه گفت: وزارت بهداشت ۵ هزار و ۵۸۱ کارمند را به شکل موقت اخراج کرده است که در میان آن‌ها ۱۱۵ مدیر و هزار و ۵۰۴ پزشک به چشم می‌خورد.

وی افزود: این پس از تحقیقات مربوط به فتح‌ا…گولن دخیل در کودتای اخیر ترکیه است.

آکداغ اعلام کرد: اخراج این افراد در راستای تصمیمات عمومی امنیتی و در راستای مبارزه با تروریسم و خیانت است. وزارتخانه به شکل جدی اقدام به شناسایی کارمندان وابسته به سازمان فتح‌ا…گولن کرده است.

وی از همه کارکنان وزارت بهداشت که از لحظات اولیه کودتا در راستای شکست آن حرکت کرده‌اند تقدیر کرد.

خبر دیگر از کودتای ترکیه این که ۱۶۸۴ نیروی نظامی از جمله افسران عالیرتبه ترکیه روز ۲۷ ماه ژوئیه از ارتش این کشور اخراج شدند.

بنا بر فرمان «وضعیت اضطراری» که در روزنامه رسمی ترکیه انتشار یافت؛ ۸۷ ژنرال، ‌۷۲۶ افسر ارتش و ۲۵۶ درجه دار نیروی زمینی ارتش ترکیه از سمت خود برکنار شدند.

از نیروی دریایی ترکیه حدود ۳۲ دریاسالار، ۵۹ مقام نظامی و ۶۳ درجه دار و از نیروی هوایی ارتش این کشور نیز ۳۰ ژنرال، ۳۱۴ افسر ارتش و ۱۱۷ درجه دار اخراج شدند.

افزون بر برکناری نیروهای نظامی، فرماندهی ژاندارمری و گارد ساحلی نیز تحت نظارت وزارت کشور ترکیه قرار گرفت.

 

همچنین به موجب این فرمان ۳ خبرگزاری، ۱۶ شبکه تلویزیونی، ۲۳ ایستگاه رادیویی، ‌۴۵ روزنامه، ‌۱۵ مجله و ۲۹ مرکز چاپ و نشر در ترکیه تعطیل شدند.