عدم تأمین نقدینگی قطعه‌سازان مساوی با تعطیلی واحد‌های قطعه‌سازی

عدم تأمین نقدینگی قطعه‌سازان مساوی با تعطیلی واحد‌های قطعه‌سازی عضو هیأت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ضمن تشریح مشکلات قطعه‌سازان از توقف فعالیت واحدهای قطعه‌سازی به‌دلیل عدم تأمین نقدینگی خبر داد. ابراهیم احمدی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان، اظهار داشت: عدم تأمین نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان […]

عدم تأمین نقدینگی قطعه‌سازان مساوی با تعطیلی واحد‌های قطعه‌سازی

عضو هیأت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ضمن تشریح مشکلات قطعه‌سازان از توقف فعالیت واحدهای قطعه‌سازی به‌دلیل عدم تأمین نقدینگی خبر داد. ابراهیم احمدی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان، اظهار داشت: عدم تأمین نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به بزرگ‌ترین چالش برای آنها تبدیل شده و فعالیت بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی اعم از بزرگ و کوچک را متوقف کرده است. وی با بیان اینکه قطعه‌ساز را نباید درگیر مشکلات صنعت خودرو کرد، تصریح کرد: زیاندهی خودروسازان و درگیری آنها با شورای‌رقابت درباره قیمت‌گذاری نباید قطعه‌سازان را دچار چالش کند و این حق طبیعی قطعه‌ساز است که طبق قرارداد خود با خودروساز مطالباتش را دریافت کند. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، افزود: هر واحد قطعه‌سازی به‌طور متوسط حدود ۱۰هزار نفر نیروی کار به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد اما در یک ماه اخیر یک ریال دریافتی نداشته است. به همین دلیل قادر به پرداخت دستمزد کارگران و هزینه‌های سربار خود نیست و متأسفانه صدای قطعه‌ساز به گوش هیچ کس نمی‌رسد و هیچ نهادی نیز پاسخگو نیست. احمدی؛ ادامه داد: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان براساس قرارداد یک ماه بوده که به تدریج افزایش یافته است. امروزه خرید هر کالایی به صورت نقدی انجام می‌شود و قطعه‌سازان نیز هزینه مواداولیه را باید نقداً پرداخت کنند اما قطعه‌ساز علی‌رغم تحویل قطعه به خودروساز هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند. اگر مطالبات قطعه‌ساز حتی یک ریال باشد چون پرداخت هزینه‌های سربار و خرید مواداولیه به صورت نقدی انجام می‌شود معادلات قطعه‌ساز را از نظر اقتصادی بر هم می‌زند. وی درباره افزایش قیمت هشت الی ۹درصدی خودروهای داخلی توسط شورای‌رقابت، گفت: با توجه به قیمت مواداولیه، افزایش ۴۰درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل و دستمزد کارگران افزایش قیمت هشت‌درصدی غیرمنطقی است و قیمت‌گذاری خودرو باید توسط متخصصان امر مانند سازمان حسابرسی تعیین شود. عضو هیأت‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درباره آزادسازی واردات خودرو که اخیراً نیز توسط خودروسازان مطرح شده است، گفت: خودروسازان و قطعه‌سازان هیچگاه با واردات خودرو مشکلی نداشتند اما راهکار حل مشکلات صنعت خودرو واردات نیست و بارها بنده و همکارانم راهکارهای مختلفی ارائه داده‌ایم اما اراده‌ای برای حل مشکلات این صنعت وجود ندارد. احمدی؛ در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان در صورت آزادسازی واردات به شرط اصلاح قیمت‌گذاری خودرو قادر به رقابت با رقبای جهانی خود هستند. همان‌طور که تجربه نشان داده با توجه به تقاضای زیاد خودرو در کشور، مهندسان توانمند ایرانی می‌توانند در عرصه جهانی رقابت کنند و دست کمی ‌از رقبای جهانی خود ندارند و ممکن است تنها در استفاده از تکنولوژی متفاوت باشند.