دغدغه‌های تخصصی اهل بهارستان در انتخاب رشته‌های تحصیلی

دغدغه‌های تخصصی اهل بهارستان در انتخاب رشته‌های تحصیلی اما و اگرهای طرح هدایت تحصیلی؛ از تکلیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا انتقاد و دل‌نگرانی دانش‌آموزان اگرچه رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است طرح «هدایت‌تحصیلی» در نخستین سال اجرا با وسعت نظر و سعه‌صدر به بررسی اعتراض دانش‌آموزان می‌پردازد اما دیگر عضو […]

دغدغه‌های تخصصی اهل بهارستان در انتخاب رشته‌های تحصیلی

اما و اگرهای طرح هدایت تحصیلی؛ از تکلیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا انتقاد و دل‌نگرانی دانش‌آموزان

اگرچه رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است طرح «هدایت‌تحصیلی» در نخستین سال اجرا با وسعت نظر و سعه‌صدر به بررسی اعتراض دانش‌آموزان می‌پردازد اما دیگر عضو این کمیسیون تأکید دارد دانش‌آموزان باید از حق انتخاب و آزادی‌عمل در انتخاب رشته‌های مورد علاقه خود برخوردار باشند.

اما و اگرهای طرح هدایت تحصیلی؛ از تکلیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا انتقاد و دل‌نگرانی دانش‌آموزان

به گزارش خانه ملت، به دنبال افزایش اعتراض دانش‌آموزان و اولیا به اجرای طرح «هدایت‌تحصیلی» اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر و معاونان آموزش و پرورش دیدار کرده و با انتقال انتقادهای مردم و اعضای کمیسیون، پرسش و پاسخ‌های متعددی دراین خصوص مطرح کردند.

هم‌افزایی به‌منظور آگاه‌سازی و آشنایی مردم با طرح «طرح‌هدایت‌تحصیلی»، ضرورت‌های آن برای جامعه، اصرار بیش از حد دانش‌آموز و اولیا برای ادامه تحصیل در یک رشته که آینده شغلی مشخصی ندارد و نحوه نادرست اجرای طرح از جمله مباحثی است که باید به آن توجه است درحالی که باید با اعمال برنامه‌هایی مانع از روبه‌رو شدن کشور با بحران کارآفرینی و معضلات اجتماعی ناشی از بیکاری شد، هرچند رسانه‌ها در ایجاد این بصیرت عمومی و تغییر نگاه خانواده‌ها به رشته‌های تحصیلی و تأثیر آن در آینده فرزندانشان نقش مؤثری دارند.

به همین منظور، محمدمهدی‌زاهدی، رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات، علیرضاسلیمی، عضو هیأت رییسه و محمد‌بیرانوندی، رییس کمیته آموزش و پرورش این کمیسیون به توضیح و تشریح مباحثی در رابطه با طرح و دلایل موافقت و مخالفت خود با آن پرداختند، که در این بین، سلیمی ایراد اصلی را، «نحوه اجرای طرح هدایت تحصیلی» دانست.

بیرانوندی: تأثیر ۳۵ درصدی نمرات دروس تخصصی در انتخاب رشته دانش‌آموزان

محمدبیرانوندی در این خصوص توضیح داد: برای جلب رضایت مردم از یک سو و برقراری توازن تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف تحصیلی تلاش‌هایی صورت گرفته است. در حالی که طبق مصوبه‌ «شورای عالی آموزش و پرورش» سقف امتیازبندی صورت گرفته برای این هدایت تحصیلی از۱۰۰ است که ۱۰ امتیاز به دانش‌آموز و ۵ امتیاز به خانواده و ۳۵ درصد هم به نمرات دروس تخصصی هر درس تعلق می‌گیرد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس ادامه داد: طبق سند تحول بنیادین در انتهای برنامه پنجم توسعه باید تعداد مشخصی از دانش‌آموزان به رشته‌های نظری و تعدادی دیگر به رشته‌های فنی هدایت شده باشند چراکه بازار کار رشته‌های نظری همچون تجربی و ریاضی تقریباً اشباع شده است.

وی با اشاره به برخی انتقاد‌ها که می‌گویند چرا یک نفر با معدل ۱۵ در یک منطقه بتواند در رشته تجربی درس بخواند اما فردی در منطقه دیگر با معدل ۱۸ نتواند در همان رشته تحصیل کند، توضیح داد: اولویت‌های اول، دوم و سوم و… برای رشته تحصیلی هر دانش‌آموز مشخص شده است و اگر یک دانش‌آموز به ادامه تحصیل در رشته‌ای که مثلاً اولویت سوم آن محسوب می‌شود اصرار ورزد، می‌تواند پس از ثبت‌نام کامل دانش‌آموزان دارای اولویت نخست، در مدارس منطقه خود ثبت‌نام کند ولی اگر ظرفیت تکمیل شده باشد، اجازه دارد در منطقه دیگر که هنوز برای اولویت سوم یا رشته مورد علاقه او ظرفیت دارد، ثبت نام کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین تأکید کرد: نمرات دروس تخصصی مانند زیست، فیزیک و عربی در انتخاب اولویت اول رشته‌ای دانش‌آموزان بسیار تأثیر دارد و تنها معدل کل شرط نیست.

سلیمی: اجرای اجباری طرح هدایت‌تحصیلی موجب اُفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس با انتقاد از اجرای اجباری طرح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، نتیجه این طرح تحمیلی را اُفت تحصیلی دانش آموزان در آینده‌ای نزدیک دانست.

همچنین علیرضا‌سلیمی در گفت‌وگو با خانه ملت ضمن انتقاد از اجرای اجباری طرح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توسط وزارت‌ آموزش و پرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: موضوع هدایت تحصیلی باید در حد توصیه برای دانش‌آموزان باشد و اجبار در اجرای این طرح مؤثر نیست.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ایجاد شفافیت در سازوکار طرح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توسط وزارت آموزش و پرورش را ضروری دانست و اظهارکرد: به‌طور حتم دانش‌آموزان در آینده‌ای نزدیک دچار اُفت تحصیلی خواهند شد.

تحقق اهداف قانون برنامه پنجم توسعه نیازمند فرهنگ‌سازی است

وی با بیان این‌که دانش‌آموزان باید از حق انتخاب و آزادی‌عمل در انتخاب رشته‌های مورد علاقه خود برخوردار باشند، ادامه داد: صحبت‌های مطرح شده مبنی بر این‌که در بند پنجم ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه، بر برنامه‌ریزی برای برقراری توازن بین تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف تحصیلی متناسب با نیازهای جامعه تأکید شده مسأله درست است اما تحقق این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است.

سلیمی با اشاره به این‌که در بند ۷۶ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور تأکید شده است، افزود: باید توجه داشت که با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مناسب درمورد آینده شغلی و بازار کار رشته‌های مهارتی، می‌توان دانش‌آموزان را بدون اجبار به این سمت سوق داد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون موجی از اعتراضات والدین دانش‌آموزان در خصوص اجرای طرح هدایت تحصیلی توسط مسؤولان عرصه آموزشی ایجاد شده است و نیازمند پاسخگویی به موقع و درست است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایراد اصلی و اساسی نسبت به این طرح، نحوه اجرای طرح هدایت تحصیلی است و این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که چرا وزارت آموزش و پرورش با تحمیل، اجبار و البته به‌طور عجولانه اجرا می‌شود.

زاهدی: هدایت تحصیلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

همچنین محمدمهدی‌زاهدی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر آموزش و پرورش در خصوص بررسی طرح «هدایت‌تحصیلی»، توضیح داد: انتقادهای مردم و اعضای کمیسیون کاملاً شفاف انتقال و پس از پرسش و پاسخ، نتایج خوبی حاصل شد؛ براین اساس، اجبار صددرصدی دانش‌آموزان به انتخاب رشته‌ای مشخص، اقدام درستی تشخیص داده نشد به همین دلیل مشاوران باید توجیه شوند تا فعال‌تر عمل کنند و هدایت تحصیلی در یک پروسه زمانی یعنی در ۳ سال نخست دبیرستان آغاز شود.

سهم امتیاز دانش‌آموز و اولیا در سهم‌بندی طرح هدایت تحصیلی افزایش می‌یابد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق مصوبه‌ای «شورای عالی آموزش و پرورش» سقف امتیازبندی صورت گرفته برای این هدایت تحصیل از۱۰۰ است که تنها ۱۰ امتیاز به دانش‌آموز و ۵ امتیاز به خانواده تعلق می‌گیرد اما مقرر شد با تجدیدنظر، سهم امتیاز دانش‌آموز و اولیا بیش‌تر شود.

وی با تأکید مجدد مبنی بر این‌که هدایت تحصیلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است اما باید سهم دانش‌آموز و اولیا بیش‌تر شود، گفت: اگر نتوان هدایت تحصیلی را به درستی کنترل و اعمال کرد، به‌یقین معضلات آموزش و پرورش بیش‌تر خواهد شد.

وسعت‌نظر و سعه‌صدر در بررسی اعتراض دانش‌آموزان

زاهدی با ابراز امیدواری از این‌که آموزش و پرورش سال‌های آینده در این زمینه با مسؤولیت بیش‌تری رفتار کند، گفت: تصمیم گرفته شد؛ به منظور جلوگیری از تضعیف حق دانش‌آموزان، افرادی که نسبت به انتخاب رشته‌ اولویت اولشان اعتراض دارند به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کرده تا در رابطه با اعتراض‌شان با وسعت‌نظر و سعه‌صدر تجدیدنظر صورت گیرد.

زاهدی ادامه داد: «وسعت‌نظر» در بررسی اعتراض‌‌ها به معنای این‌که همه اعتراض‌‌ها پاسخ داده شود نیست؛ چراکه باید از سیل عظیم متقاضیان رشته‌ای مانند تجربی کاسته شود و ایجاد چند کلاس اضافی برای یک رشته در مناطق پرمتقاضی نیز در راستای همان انعطاف مدنظر است که در ادامه اجرای طرح هدایت تحصیلی صورت می‌گیرد.

هیچ اجباری برای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی نیست

وی با باطل دانستن این انتقاد که وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد با اجرای این طرح، دانش‌آموزان را به سمت مدارس غیرانتفاعی سوق دهد، گفت: عین این شکواییه از سوی نمایندگان به وزیر انتقال داده شد که وی پاسخ داد؛ ممکن است برای یک رشته که اولویت سوم دانش‌آموزی را دارد، در دبیرستان دولتی منطقه زندگی‌ او ظرفیت وجود نداشته باشد اما چنین ظرفیتی در مدارس غیرانتفاعی همان منطقه باشد که دانش‌آموز می‌تواند از این فرصت استفاده کند اما الزامی وجود ندارد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: به هر حال ظرفیت کلاس‌های تجربی و ریاضی مدارس دولتی مشخص است و نمی‌توانند بیش‌تر از ظرفیت ثبت نام کنند.

کنترل، نظارت و هدایت در طرح هدایت تحصیلی

وی با بیان مثالی ادامه داد: کمبود معلم در رشته‌ تجربی و مازاد معلم در رشته‌های کار و دانش و علوم انسانی تبدیل به بحران برای آموزش و پرورش شده، لذا باید کنترل، نظارت و هدایت در طرح هدایت تحصیلی توأمان باشد.

محتوای کتاب‌‌ها باید بتوانند شغل‌های مختلف را معرفی کنند

این نماینده مجلس همچنین افزود: همچنین مقرر شد محتوای کتاب‌‌ها نیز بتوانند شغل‌های مختلف را معرفی کنند تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان با بصیرت بیش‌تری انتخاب رشته کنند ضمن آن‌که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز بر انجام دقیق هدایت تحصیلی تأکید دارد.

وی با تأکید براین‌که وضعیت گرایش به رشته‌های مختلف متوازن نیست، گفت: به‌عنوان مثال در کنکور سال جاری از هشتصد و۱۰هزار شرکت‌کننده ۵۱۹ هزار فارغ‌التحصیل رشته تجربی بودند و اکنون متقاضیان رشته علوم تجربی تقریباً دو سوم کل دانش‌آموزان کشور هستند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید براین‌که خیل عظیم گرایش به رشته تجربی حتما برای آینده کشور مخاطره‌آمیز خواهد بود، تصریح کرد: علاوه بر ایجاد خیل عظیم بیکاران فارغ‌التحصیل در رشته تجربی در مابقی رشته‌ها همچون ریاضی -که باید افراد را در این رشته برای فعالیت در اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت‌های مرتبط و تحقق اقتصاد مقاومتی آماده کرد- نیز مشکل ایجاد می‌شود.