سخنگوی انجمن قطعهسازان ایران مقصران مشکلات صنعت قطعه سازی و خودرو سازی سخنگوی انجمن قطعهسازان ایران، با بیان این مطلب، اظهار داشت: قطعهسازان در شرایط خوبی قرار ندارند، بهطوریکه میزان مطالبات قطعهسازان از دو خودروساز به بالای ۳۵ هزار میلیاردتومان رسیده و مدتی است قطعهسازان در انتظار بازگشایی فروش خودروسازان هستند تا حداقل نقدینگی به […]
سخنگوی انجمن قطعهسازان ایران
مقصران مشکلات صنعت قطعه سازی و خودرو سازی
سخنگوی انجمن قطعهسازان ایران، با بیان این مطلب، اظهار داشت: قطعهسازان در شرایط خوبی قرار ندارند، بهطوریکه میزان مطالبات قطعهسازان از دو خودروساز به بالای ۳۵ هزار میلیاردتومان رسیده و مدتی است قطعهسازان در انتظار بازگشایی فروش خودروسازان هستند تا حداقل نقدینگی به سمت بنگاههای آنها بیاید. به گزارش پرشینخودرو، فرهاد بهنیا؛ با بیان اینکه قطعهسازان برای تأمین مواد مورد نیاز خود نیز دچار یک بحران هستند، اضافه کرد: بعد از درگیری تولیدکنندگان مواداولیه فولاد با فولادسازان، به اصطلاح کاسه و کوزهها بر سر تولیدکنندگان بهخصوص قطعهسازان خودرو شکست. فولادسازان عرضه بازاری را کاهش دادند و بخش عمده ورقهای خود را در بازارسرمایه ارائه کردند. ضمن اینکه اعلام شد تولیدکنندگان قطعات باید از طریق سایت بهینیاب اقدام به ثبتنام کنند تا در این خصوص ظرفیتسنجی شود! سخنگوی انجمن قطعهسازان، با توجه به اینکه افزون بر چهار ماه از راهاندازی پروژه خرید از سایت بهینیاب میگذرد، تصریح کرد: متأسفانه سایت بهینیاب ناقص است و بسیاری قطعهسازان از دستیابی به رمز این سایت بازماندهاند. از طرف دیگر، شرکتهای فولادی مانند فولادمبارکه ارسال ورق به خودروسازان را کاهش دادهاند. ضمن اینکه قطعهسازان هم که قرارداد مستقیم با فولادمبارکه داشتند، قراردادهایشان به یکپانزدهم قبل کاهش پیدا کرده است. بهنیا؛ اظهار داشت: با ادامه چالشهای مذکور و ادامه این وضعیت، قطعهسازان باید تعطیل کنند یا سراغ بازار آزاد بروند. یعنی ورقی را که در بورس عرضه میشود باید با قیمت بسیار بالاتری از بازار آزاد تهیه کنند که قطعاً موجب افزایش قیمت قطعات خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه تصمیمگیری مناسبی درخصوص صنعت کشور و بهطور مشخص صنایع قطعه و خودرو وجود ندارد، گفت: شاید برخی هم بهدنبال این مسأله هستند که آشفتگی بیشتری در صنعت خودرو و قطعه بهوجود بیاورند و فضا را به سمتی ببرند که اگر برجام به نتیجه رسید، سراغ واردات خودرو به خصوص از نوع خودروهای چینی بروند! سخنگوی انجمن قطعهسازان ایران، مدعی شد که تمام دستاندرکاران قیمتگذاری خودرو و بهطور کلی مسؤولان حوزه خودرو شامل شورایرقابت، وزارت صمت، کمیسیون صنایع مجلس، سازمان حمایت و بسیاری افراد و ارگانهای دیگر در مشکلات و چالشهای امروز صنعت قطعهسازی و خودروسازی دخیل هستند چراکه هر کدام از اینها که قرار است تصمیمیبرای صنعت خودرو و قطعه اتخاذ کنند، توسط واحد دیگر رد میشود و نمیتوانند موضع مشخصی و متحدی در رابطه با این صنعت داشته باشند و این موجب سردرگمیصنعت خودرو و قطعه کشور شده است. بهنیا؛ افزود: برخی قصد دارند تا تولید داخل را کاملاً به حاشیه ببرند چراکه وقتی عرضه کم میشود، قاعدتاً بحران قیمتی و نارضایتی مردم بیشتر میشود. در نهایت فضا باز میشود تا خودروهای چینی وارد بازار ایران شوند و این مسأله پیشبینی بسیاری از تولیدکنندگان کشور است و نادرست هم نیست. وی با بیان اینکه طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته خودروسازان چینی حتی یک پیچ را هم داخلیسازی نکردهاند، اظهار کرد: برخی قصد دارند با واردات خودروهای چینی جای تولید داخلی هم پُر شود و بنابراین شرایط تولید اسفبار خواهد شد. از طرف دیگر، سایر واحدهای دولتی مانند بیمه، مالیات و بانکها در بدتر شدن وضعیت تولید مزید بر علت شدهاند. بهنیا؛ در پایان با توجه به مشکلات مورد اشاره در صنعت خودرو و قطعهسازی، خاطرنشان کرد: برای حل چالشهای صنعت کشور، از دولت فعلی که دیگر قطع امید کردهایم، اما دولت بعدی باید نخستین اقدامش برداشتن جدی موانع تولید در کشور باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.