ارزانی دلار را جبران کرده‌ایم!

                                          حرف‌های خودی و بی‌خودی ارزانی دلار را جبران کرده‌ایم!      البته خیلی‌ها به کم‌وبیش می‌دانند ولی به‌خاطر حس نوع‌دوستی و عشق وافر به اطلاع‌رسانی شفاف و اعتقاد راسخ به اصل دانستن حق مردم است‌، خواستیم خودشیرینی کرده و عرض کنیم که مردم سلحشور و همیشه در صحنه‌، کسبه و اصناف و ایضاً صنعتگران و […]

                                          حرف‌های خودی و بی‌خودی

ارزانی دلار را جبران کرده‌ایم!

     البته خیلی‌ها به کم‌وبیش می‌دانند ولی به‌خاطر حس نوع‌دوستی و عشق وافر به اطلاع‌رسانی شفاف و اعتقاد راسخ به اصل دانستن حق مردم است‌، خواستیم خودشیرینی کرده و عرض کنیم که مردم سلحشور و همیشه در صحنه‌، کسبه و اصناف و ایضاً صنعتگران و تولیدکنندگان محترم‌، اینکه راه‌به‌راه از ارزان نشدن کالاها بعد از کاهش قیمت دلار‌، گله و شکایت می‌کنید و می‌فرمایید وقتی دلار روبه بالا بود‌، قیمت‌ها لحظه‌به‌لحظه بالا می‌رفت ولی چطور است که حدود ۳۰درصد از ارزش دلار در اواسط اردیبهشت همین امسال از دست می‌رود، ولی اتفاق خاصی در قیمت‌ها نیفتاد و برخی هم بالاتر رفتند که پایین نیامدند! و باز از اینکه گران شدن دلار در همین چند روزه‌، به فوریت اثر خود را گذاشته و قیمت برخی کالاها لحظه‌ای شده‌اند‌، ناراحت و شاکی هستید‌، لازم و واجب است که چند نکته را خدمت مبارکتان عرض کنم.

۱-   براساس قانون بایستگی قدرت خرید‌، هر کالایی که گران می‌شود به همان نسبت قدرت خرید مردم کم می‌شود و کالاها همواره سعی می‌کنند فاصله‌گذاری اجتماعی با قدرت خرید قشر متوسط و ضعیف را حفظ و ترجیحاً افزایش دهند. همچنین با توجه به قانون پارتو‌، هشتاددرصد از حقوق و درآمد مردم‌، صرف جبران کسری قدرت خرید می‌شود و بیست‌درصد از آن صرف خرید می‌گردد‌، به‌عبارتی دیگر همواره ۲۰ درصد از حقوق و درآمد برای خرید نیازمندی‌های یومیه کفایت می‌کند ولی باید ابتدا بتواند آن ۸۰ درصد کاهش قدرت خرید را جبران نماید!

باتوجه به قوانین ثابت شده فوق‌الذکر‌، مردم غیور و درجه‌یک مظلوم بینوا باید بدانند که ذوق و امید الکی و بی‌خودی نداشته باشند و تلاش کنند بایستگی قدرت ۸۰ درصد کاهش قدرت خرید را به هر نحوی از انحاء تحمل نمایند!

۲-   در کشور عزیز و گل‌وبلبل ما چند مدل گرانی و تورم داریم که: گرانی فصلی‌، تورم‌بخشی‌، اثر افزایش قیمت ارز‌، گرانی آخر سال (یا اول سال)‌، تورم اول مهر‌، گرانی به‌خاطر سرما و بارندگی و بسته بودن راه‌ها‌، افزایش قیمت توسط کارخانجات و تولیدکنندگان‌، بالا رفتن قیمت‌ها به‌خاطر افزایش صادرات و یا کم شدن واردات‌، مصوبات گرانی اقلام توسط دولت‌، افزایش قیمت برق‌، آب و گاز و بنزین و عوارض و تعرفه و…، غول آخر یا همان مالیات بر ارزش‌افزوده و… از مهم‌ترین دلایل گرانی‌ها و تورم است‌، بنابراین هر موقع یک یا چند فقره از این مدل‌ها روبه کاهش گذاشته و یا زمان و نوبتشان فرا نرسیده بود‌، امیدی به کاهش قیمت نباید وجود داشته باشد که بقیه عوامل محترم‌، به خوبی و با تمام توان نسبت به جبران و تنظیم مجدد قیمت‌ها‌، اقدام کرده و مسیر رشد قیمت‌ها را همچنان باز باز نگه می‌دارند!  

۳-   در بودجه امسال‌، عزیزان وکلای مردم‌، در کسوت وکیل‌الدوله‌، با یک جابه‌جایی مختصر، نرخ محاسبه ارزش گمرکی را از دلار ترجیحی دولتی ۴۲۰۰ تومانی‌، به دلار سامانه ای‌تی‌اس سنائی که فعلاً و علی‌الحساب حول‌وحوش ۲۲۰۰۰ تومان در نواسان است، انتقال دادند و با همین حرکت ریز که من‌باب افزایش درآمدهای جناب دولت و لابد افزایش خدمت به مردم‌، مصوب و ابلاغ شده است‌، به جز کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی‌، بقیه را به یک افزایش قیمتی لااقل ۱۵ درصدی مفتخر نموده و یک تنه ضعف این چند روزه دلار را به نحو شایسته و بایسته‌ای جبران کرده و البته باعث قوام و اثبات چند باره قوانین بایستگی قدرت خرید و پارتو توان خرید! شده است. البته در اقدامی ‌محیرالعقول‌، خرید کالاهای اساسی با دلار دولتی را هم به مرور کاهش داده و تا چند وقت دیگر شاهد خواهیم بود که خرید هیچ کالای اساسی، با دلار کذایی ۴۲۰۰ تومانی انجام نشده و این دلار از حیزانتفاع ساقط و از صفحه روزگار محو می‌گردد!  

حالا اگر صلاح می‌دانید من‌بعد نه خودتان و نه دیگران را دچار ابهام و ایهام و تخیل و توهم و فلسفه بافی در مورد کاهش قیمت‌ها و این‌جور توقعات ضد طبیعت اقتصاد وطنی ! نفرمایید. عزت زیاد…

                                                                                    هوشنگ‌خان