دیده شدن قراردادهای جوینت‌ونچر در مناقصات IPC

رییس هیأت داوری استصنا مطرح کرد دیده شدن قراردادهای جوینت‌ونچر در مناقصات IPC رضاپدیدار، شتاب‌زدگی و عدم آگاهی را دلیل انتقادات به IPC عنوان کرد و گفت: اقتصاد ما سیاست‌زده است اگر بتوانیم اقتصاد را از سیاست جدا کنیم همه قضایا درست می‌شود.  رییس هیأت داوری انجمن سازندگان صنعت نفت‌(استصنا) در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره […]

رییس هیأت داوری استصنا مطرح کرد

دیده شدن قراردادهای جوینت‌ونچر در مناقصات IPC

رضاپدیدار، شتاب‌زدگی و عدم آگاهی را دلیل انتقادات به IPC عنوان کرد و گفت: اقتصاد ما سیاست‌زده است اگر بتوانیم اقتصاد را از سیاست جدا کنیم همه قضایا درست می‌شود.

 رییس هیأت داوری انجمن سازندگان صنعت نفت‌(استصنا) در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره جایگاه سازندگان داخل کالای نفت در قراردادهای IPC اظهار کرد: قطعاً وقتی IPC اجرایی شود کسب‌وکار سازندگان نیز رونق می‌گیرد، زیرا براساس قانون استفاده از حداکثر توان ساخت داخل الزامی بوده و تکلیف شده است.

وی افزود: با توجه به الزامی که در قرارداد‌ها دیده شده، شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای اصلی، یکی از اسناد مناقصه‌ای که از طرف خارجی برای پروژه‌های بالادستی می‌گیرد، این است که باید با شرکت ایرانی قرارداد جوینت‌ونچر بنویسد و از توان تولید داخل ایران استفاده کند.

پدیدار تصریح ‌کرد: اگر قراردادهای IPC درست اجرا شده و هیأت مناقصه‌کننده در شرکت ملی نفت ایران به این مستندات توجه کند، هر شرکت خارجی باید با یک سازنده، مشاور و پیمانکار ایرانی و یا هر ۳ جوینت شود و مستندات این قرارداد‌ها را به شرکت ملی نفت ایران ارایه دهد و طبق آن قرارداد اگر شرکت ایرانی قادر باشد بخشی از کار را در ایران تولید کند؛ شرکت خارجی نمی‌تواند کالا وارد کند مگر این‌که قرارداد درست اجرا نشود.

رییس هیأت داوری انجمن سازندگان صنعت نفت در ادامه خاطرنشان‌ کرد: خارجی‌‌ها در قراردادهای IPC قرار است که آن بخش از کالاهایی را که نمی‌توانیم تولید کنیم انتقال دانش‌فنی داشته باشند، یعنی در این قرارداد‌ها اول باید جذب سرمایه و انتقال دانش فنی داشته باشیم و مدیریت فروش نیز به ما منتقل شود.

 

وی یادآور‌ شد: در حال حاضر سازندگان داخلی ۷۰ درصد کالای مورد نیاز صنعت نفت را از طریق مهندسی معکوس تولید می‌کنند و تمامی کالا‌ها دارای استاندارد جهانی و API است و وزارت نفت مشکلی بابت به‌کارگیری آن‌‌ها نخواهد داشت.