با واردکننده‌های قانونی، بدتر از قاچاقچیان برخورد می‌شود

رییس مجمع عالی واردات‌ با واردکننده‌های قانونی، بدتر از قاچاقچیان برخورد می‌شود رییس مجمع عالی واردات گفت: متأسفانه با واردکننده‌های قانونی، بدتر از قاچاقچیان برخورد می‌شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا‌مناقبی اظهار کرد‌: فردی که قانونی عمل می‌کند با مجازات بزرگی به نام وزارت دارایی جمهوری اسلامی روبه‌رو است و تا دو یا […]

رییس مجمع عالی واردات‌

با واردکننده‌های قانونی، بدتر از قاچاقچیان برخورد می‌شود

رییس مجمع عالی واردات گفت: متأسفانه با واردکننده‌های قانونی، بدتر از قاچاقچیان برخورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا‌مناقبی اظهار کرد‌: فردی که قانونی عمل می‌کند با مجازات بزرگی به نام وزارت دارایی جمهوری اسلامی روبه‌رو است و تا دو یا ۳ مرحله پرداخت مالیات انجام می‌دهد.

وی عمده‌‌ترین خسارت قاچاق را اختلال در مسیر تولید و سلامت جامعه دانست و افزود: مسأله قاچاق حتی به بزهکاری در جامعه نیز ربط پیدا می‌کند، زیرا کسی که وارد مسیر قاچاق می‌شود‌، از مسیر سلامت زندگی خارج می‌شود و با افرادی سر و کار پیدا می‌کند که در کار خلاف و مجرمانه هستند، بنابراین آدم‌‌ها را به مسیر کار خلاف سوق می‌دهند. در حقیقت وقتی وارد این مسیر می‌شود، قبح خیلی از کارهای او ریخته می‌شود.

مناقبی با انتقاد از اعلام اسامی قاچاقچیان به صورت کوتاه، گفت: چند وقت پیش ۲۱۰ کانتینر قاچاق را کشف کردند و اگر کار سازمان یافته باشد، می‌تواند حکم مفسدفی‌الارض نیز بگیرد، اما شاهد هستیم دوباره اسامی به صورت مخفف اعلام می‌شود. این مسأله عملاً نشان‌دهنده این است که نباید اسم آدم خلاف کار را اعلام کنیم.

وی با اشاره به این‌که در هیچ کجای دنیا میزان قاچاق صفر نمی‌شود، تصریح ‌کرد: به جز ناامن کردن مسیرهای قاچاق، باید هزینه و ریسک این کار را نیز افزایش دهیم. امروز با قوانینی که گذاشته شده است مانند نظام بوروکراسی و سخت‌گیری‌هایی که وجود دارد، عملاً ریسک‌پذیری قاچاق را کاهش می‌دهیم.

رییس مجمع عالی واردات با طرح این سؤال که آیا مجازات‌ها کافی است، بیان‌ داشت: اگر این مجازات‌ها کافی بود، عمل قاچاق ادامه پیدا نمی‌کرد. از سوی دیگر جز نا‌امن کردن فضا و اقدامات پلیسی، راهکار دیگری ایجاد نکرده‌ایم که کار قانونی بتواند به سهولت انجام شود تا افراد کم‌تر به مسیر قاچاق بروند.

رییس انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی خاطرنشان ‌کرد: امروز شاهد هستیم با موانع قانونی که بر سر کار صحیح ایجاد می‌شود، آدم‌‌ها ناخودآگاه به سمت کار خلاف می‌روند، زیرا کار قانونی، زمان‌ و پول زیادی می‌گیرد؛ ولی کار غیر‌قانونی در کم‌ترین زمان ممکن وارد سیستم می‌شود.

 

وی برخورد‌ها با واردکننده‌های قانونی را بدتر از برخورد با قاچاقچیان دانست و عنوان ‌کرد: فردی که قانونی عمل می‌کند، با مجازات بزرگی به نام وزارت دارایی جمهوری اسلامی روبه‌رو است و تا دو یا ۳ مرحله پرداخت مالیات انجام می‌دهد. ما به عنوان بخش خصوصی شناسنامه‌دار و همچنین وارد‌کننده قانونی، آماده هر نوع همکاری با کلیه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی هستیم.