تجمیع مؤسسات در طرح ساماندهی آموزش‌عالی متوقف شد

معاون وزیر علوم تجمیع مؤسسات در طرح ساماندهی آموزش‌عالی متوقف شد معاون پژوهشی وزارت علوم جزییات طرح ساماندهی مؤسسات آموزش‌عالی را تشریح کرد و گفت: هیچ مؤسسه آموزش‌عالی در کشور منحل نمی‌شود و در واقع بحث تجمیع به بحث الحاق تغییر کرد. به گزارش ایتنا، جلسه ۱۴۹ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی‌کشور به ریاست سعیدرضا […]

معاون وزیر علوم

تجمیع مؤسسات در طرح ساماندهی آموزش‌عالی متوقف شد

معاون پژوهشی وزارت علوم جزییات طرح ساماندهی مؤسسات آموزش‌عالی را تشریح کرد و گفت: هیچ مؤسسه آموزش‌عالی در کشور منحل نمی‌شود و در واقع بحث تجمیع به بحث الحاق تغییر کرد. به گزارش ایتنا، جلسه ۱۴۹ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی‌کشور به ریاست سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. غلامحسین رحیمی؛ ‌نیز در این جلسه گفت: بخش ساماندهی بسیار حساس و قابل‌توجه است چرا که این طرح به استناد مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته و در وزارت علوم، حداقل از بعد از جنگ تحمیلی تاکنون همواره در حال گسترش آموزش‌عالی بوده‌ایم و هیچگاه جلوی گسترش مؤسسات آموزش‌عالی نه‌تنها گرفته نشد، بلکه حتی محدود هم نشد. از این لحاظ اجرای این طرح چندان آسان نبوده و فشار بسیار سنگینی بر وزارت علوم قرار دارد. معاون وزیر علوم افزود: مسلماً اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی ساماندهی مدنظر بوده و این هشت برنامه توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان طرح آمایش مصوب شده است. در طرح مسأله مدیریت مناطق آموزش‌عالی خوشبختانه با توجه به مصوبه‌ای که سال گذشته از ستاد نقشه جامع علمی‌داشت فعلاً «منطقه» را در مقیاس «استان» در نظر گرفتیم و طراحی و برنامه‌ریزی انجام شد. درواقع همه استان‌های ما یک شورای مدیریت آموزش‌عالی دارند که در رأس این شورا، رئیس دانشگاه جامع قرار دارد و این شورا شامل همه رؤسای دانشگاه‌ها به استثنای دانشگاه‌های علوم پزشکی است. تاکنون ساماندهی دانشگاه‌ها و رتبه‌سنجی و اعتبارسنجی هم انجام شده و مأموریتگرایی هم صورت گرفته است و در این راستا سه طرح بعدی هم در حال اجراست؛ لذا با این طرح‌ها باید گفت که هیچ مؤسسه آموزش‌عالی در کشور منحل نمی‌شود و در واقع بحث تجمیع به بحث الحاق تغییر کرد. وی از پاسخگویی به نیازهای اجتماعی منطقه، کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی به‌عنوان سه هدف مهم برای این نحوه ساماندهی نام برد. رحیمی؛ ‌یادآوری کرد: نظام آموزش‌عالی در کشور نسبت به سایر بخش‌ها چه در بحث ساماندهی و چه در بخش نوآوری، اقدامات قابل‌توجهی داشته و قابل مقایسه با آن‌ها هم نیست. وی در بیان دلایل ساماندهی مؤسسات آموزش‌عالی کشور گفت: امروزه تعداد زیادی از مؤسسات آموزش‌عالی از کیفیت آموزشی لازم برخوردار نیستند. افزایش تعداد دانش‌آموختان بیکار به دلیل عدم نیاز بازار کار، توزیع نامتناسب رشته‌های تحصیلی مورد نیاز جامعه، رشد کمی ‌نظام آموزش‌عالی بدون توجه به تحولات و بازار کار، کیفیت پایین آموزش در بسیاری از مؤسسات نوپا و در حال گسترش، نبود تعداد داوطلب ورود و محدود بودن اعتبارات آموزش‌عالی از جمله دلایل ساماندهی آموزش‌عالی است. رحیمی؛ ‌معیارها و شاخص‌های ساماندهی را نیز به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: در بخش معیارهای درونی این شاخص‌ها عبارتنداز؛ تعداد اعضای هیأت علمی‌و تناسب آن با تعداد دانشجو، تناسب اعضای هیأت علمی‌با رشته‌های دایر دانشگاه، سرانه مقالات علمی‌و پژوهشی داخلی و خارجی به هیأت علمی، سرانه فضاهای آموزشی به دانشجو، آزمایشگاه‌های آموزشی فعال در رشته‌های تحصیلی دارای مجوز، سرانه تعداد طرح‌های بیرونی به هیأت علمی، سرانه اعتباری طرح‌های تحقیقاتی فناوری بیرونی از جمله مهم‌ترین شاخص‌های ساماندهی بوده‌اند. معاون وزیر علوم معیارهای بیرونی، هم شامل تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه، نیاز شهر و استان به رشته‌های تحصیلی دانست و اظهار داشت: در این رابطه از استاندار خواهش کردیم تا نیازهای خودشان را اعلام کنند و اگر استاندار اعلام می‌کرد که به تمام این رشته‌ها نیاز دارد، قطعاً تصمیمات ما هم فرق می‌کرد که تاکنون هیچ استانداری چنین پاسخی به ما نداده است. بهینه‌سازی تنظیم مؤسسات آموزش‌عالی در هر استان، اهداف سه گانه ساماندهی که بدان اشاره شده همگی به‌عنوان عوامل بیرونی تلقی می‌شوند. به گفته رحیمی؛ در اواخر سال ۱۳۹۸ دکتر غلامی؛ ‌وزیر علوم این پیاده‌سازی را ابلاغ کردند اما از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. با توجه به این طرح از ۱۲۰ دانشگاه وزارت علوم، ۸۸دانشگاه مشمول طرح ساماندهی می‌شوند. پس از ساماندهی این دانشگاه تبدیل به ۴۶ یا ۴۴ دانشگاه خواهند شد. با این روش یک دانشگاه مرکزی با پردیس‌های مختلف در شهرهای مختلف ایجاد می‌شود و حُسن این کار هم جلوگیری از اتلاف سرمایه و پذیرش دانشجو در رشته‌های مشابه در همه این شهرهاست. به عبارتی یک رشته برای همه این دانشگاه‌ها در یکی از پردیس‌ها و یا مرکز ادامه می‌یابد که متناسب با نیاز یک استان و شهر است. با این اقدام اعضای هیأت علمی هم همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. بسیاری از این دانشگاه‌ها با همین معیارهای مورد نظر ساماندهی خواهند شد.