حجم اقتصاد فن‌آوری نانو ایران ۲۰برابر شد

سورنا ستاری حجم اقتصاد فن‌آوری نانو ایران ۲۰برابر شد معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: طبق ارزیابی‌های ستاد توسعه فن‌آوری نانو، حجم اقتصاد فن‌آوری نانو ایران در ۴ سال اخیر، ۲۰ برابر شده است. به گزارش مهر، سورنا ستاری با بیان این‌که ایران در فن‌آوری نانو از مرحله جهش علمی به مرحله جهش اقتصادی […]

سورنا ستاری

حجم اقتصاد فن‌آوری نانو ایران ۲۰برابر شد

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: طبق ارزیابی‌های ستاد توسعه فن‌آوری نانو، حجم اقتصاد فن‌آوری نانو ایران در ۴ سال اخیر، ۲۰ برابر شده است.

به گزارش مهر، سورنا ستاری با بیان این‌که ایران در فن‌آوری نانو از مرحله جهش علمی به مرحله جهش اقتصادی وارد شده است، گفت: در ۴ سال اخیر، علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی کشور، حوزه فن‌آوری نانو با رشد میانگین سالانه بیش از ۱۲۰ درصد مواجه بوده به‌طوری که حجم فروش محصولات نانوی تولید شده توسط شرکت‌های ایرانی از ۱۶۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۳۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ رسیده است.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری اعلام کرد: خوشبختانه از ۱۰ سال گذشته برنامه مدون توسعه فن‌آوری نانو در سطح ملی تدوین و اجرایی شده است و اجرای دومین سند ده ساله توسعه فن‌آوری نانو از ابتدای سال ۱۳۹۵ شروع شده و تا سال آخر چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، این سند تأکید مضاعفی بر توسعه صنعتی فن‌آوری نانو و افزایش سهم این حوزه در اقتصاد ملی دارد.

ستاری افزود: حجم اقتصاد فن‌آوری نانو را می‌توان به صورت مجموع ارزش محصولات نانو تولید ایران تعریف کرد که در این آمارگیری، ارزش تولیدات محصولاتی محاسبه می‌شود که قابلیت اصلی آن‌ها ناشی از یک ماده یا فرایند نانویی است.

رییس ستاد توسعه فن‌آوری نانو ادامه داد: ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، هرساله وضعیت اقتصاد فن‌آوری نانو را به دقت و براساس آمارهای فروش شرکت‌های فعال در حوزه فن‌آوری نانو ارزیابی و آمار آن را منتشر می‌کند.

به گفته معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور، ۳۵ درصد از کل بازار تولیدات نانوی ایران در سال ۱۳۹۴ به صادرات و ۶۵ درصد به فروش در بازار داخلی اختصاص داشته است که نشان از برون‌گرا بودن و داشتن نگاه صادراتی این حوزه دارد.

وی اظهار داشت: حجم صادرات محصولات نانوی ایرانی در سال ۱۳۹۴ به ۴,۳۱ میلیون دلار شد که برای حوزه جدیدی مثل نانو رقم قابل توجهی است.

ستاری مهم‌ترین عرصه‌های صنعتی نانو را که بیش از ۳۳۰ محصول فن‌آورانه از ۱۵۷ شرکت را شامل می‌شوند، صنایع نساجی، پلیمر و کامپوزیت، سلامت و دارو، عمران و ساختمان، صنایع نیروگاهی و… برشمرد.

 

معاون علمی و فن‌آوری بیان کرد: ۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی محصولات خود را به بازارهای بیش از ۲۰ کشور از جمله، عراق، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، کره‌جنوبی، و… صادر کرده‌اند.