احداث بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه از طریق برگزاری مزایده درخصوص ساخت و احداث بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه در تهران، حسین مقدم؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی، گفت: این پروژه که پروژه آسمان آبی تهران نام دارد؛ بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه محسوب میشود که برگزاری مناقصات و مزایدات مربوط به آن برای سرمایهگذاری در […]
احداث بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه از طریق برگزاری مزایده
درخصوص ساخت و احداث بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه در تهران، حسین مقدم؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی، گفت: این پروژه که پروژه آسمان آبی تهران نام دارد؛ بزرگترین مرکز معاینه فنی خاورمیانه محسوب میشود که برگزاری مناقصات و مزایدات مربوط به آن برای سرمایهگذاری در دست اقدام است و احتمالاً تا ماه آینده تکلیف پیمانکاران و شرکتهای سرمایهگذار در این راستا مشخص میشود و پس از آن پیشبینی میکنیم که این پروژه سال آینده چه زمانی به بهرهبرداری برسد. به گزارش مناقصهمزایده، پروژه آسمان آبی تهران در شرقیترین نقطه پایتخت در انتهای بزرگراه شهید زینالدین راهاندازی خواهد شد که احتمالاً سالانه ظرفیت معاینه فنی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو را دارد. در حالحاضر زمینی را در این راستا با همکاری شهرداری منطقه۴ تهران در نظر گرفتهایم و توافقات حاصل شده است. همچنین سرمایهگذاری بخشخصوصی هم در بخش احداث و هم در بخش بهرهبرداری خواهد بود. مزایده هم عمومی است و هم شخصیتهای حقوقی و هم سازمانها میتوانند در آن شرکت کنند که پس از تهیه اسناد مورد نظر احتمالاً تا هفتههای آینده مزایده و مناقصههای مربوطه برگزار خواهد شد. همچنین مرکز معاینه فنی جدیدی را برای غرب تهران در نظر گرفتهایم و مجوز آن را از استانداری اخذ کردیم که احتمالاً تا پایان ۱۴۰۰ این مرکز معاینه فنی توسط بخشخصوصی راهاندازی میشود.
خصوصیسازی تعرفههای معاینه فنی را افزایش نمیدهد
* به نظر میرسد که شهرداری تهران برای راهاندازی مراکز جدید معاینه فنی به سمتوسوی بخشخصوصی رفته است آیا این خصوصیسازی هزینههای شهروندان را در بخش معاینه فنی افزایش میدهد؟
خیر؛ خصوصیسازی هزینههای مردم را در بخش معاینه فنی بیشتر نمیکند چرا که تعرفه معاینه فنی سالانه توسط دولت به صورت سراسری برای همه شهرها اعلام میشود و فرقی نمیکند که مرکز معاینه فنی در یک شهرستان با زمینی متری ۱۰۰هزار تومان تا در تهران با متری ۱۰۰ میلیونتومان راهاندازی شود و این موضوع تأثیری در تعرفهگذاری ندارد. یکی از دلایلی هم که بخشخصوصی رغبت دارد که مراکز معاینه فنی را در اطراف تهران راهاندازی کند همین ارزانتر تمام شدن نرخ زمین است.
صنعت معاینه فنی در حال ورشکستگی/تغییر تعرفهها لازم است
* گفته میشود که قرار است تعرفههای معاینه فنی امسال افزایش یابد در حالی که در اواخر پاییز سال گذشته بود که نرخ معاینه فنی تغییر کرد و بیشتر شد، آیا این موضوع صحت دارد و قرار است در سال۱۴۰۰ مردم هزینههای بیشتری را برای دریافت خدمات معاینه فنی پرداخت کنند؟
تعرفههای معاینه فنی در پاییز سال ۹۹ براساس مصوبه دولت و پیشنهاد مراکز معاینه فنی انجام گرفت و با توجه به افزایش هزینهها در مراکز قاعدتاً تعرفهها باید تغییر کند حدود شش ماه از افزایش حدود ۳۸درصدی تعرفهها گذشته ولی مراکز معاینه فنی فقط با افزایش ۳۴ درصدی هزینه پرسنلی مواجه بودند و به تبع آن سایر هزینهها نیز بیشتر شده و تعرفهها باید متناسبسازی شود چرا که صنعت معاینه فنی در حال ورشکستگی است و افزایش نیافتن تعرفهها سبب آسیب به اقتصاد و سلامت مراکز معاینه فنی میشود. البته در حالحاضر شهرداری تهران به مراکز معاینه فنی سوبسید میدهد بهطور مثال پنجهزار مترمربع زمین داخلشهری تهران که بخشخصوصی نمیتواند آن را تهیه کند ما آن را در نظر میگیریم تا شهروندان بتوانند خدمات معاینه فنی با کیفیت دریافت کنند و اگر سوبسید شهرداری در تهران نباشد بسیاری از مراکز ورشکسته میشوند و ممکن است برای سرپا ماندن به سبکهای نادرست روی بیاورند. بنابراین تعرفههای معاینه فنی باید متناسب با سایر هزینهها باشد تا به نوعی مانند همه اصناف و مشاغل شرایط هزینه و درآمد به صورت مناسب در نظر گرفته شود. طی یک دوره سه ساله قبلاً تعرفه معاینه فنی تغییر نکرده بود که شاید آن زمان شیب کُند تورم عامل آن بود ولی در سالهای اخیر مراکز معاینه فنی به ویژه در بخشخصوصی دچار صدمه شده و بر همین اساس دولت تصمیم گرفت تغییراتی را در تعرفهها انجام دهد. اکنون یک مرکز معاینه فنی دوخطه در یک شهرستان با پنج پرسنل برای هزینههای آب، برق و زمین نیاز به درآمد متناسب دارد. بنابراین باید تغییر حداقل تعرفهها لحاظ شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.