انتظارات قطعه‌سازان خودروی کشور از رئیس‌جمهور آینده

انتظارات قطعه‌سازان خودروی کشور از رئیس‌جمهور آینده انجمن‌های استانی قطعه‌سازان خودروی سراسر کشور، در نشستی به میزبانی انجمن صنایع همگن کشوری با صدور بیانیه‌ای مستقل انتظارات و خواسته‌های خود از دولت و رئیس‌جمهور آینده را مطرح کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ در این بیانیه از دولت آینده خواسته شده است تا سیاست‌گذاری و حمایت راهبردی را […]

انتظارات قطعه‌سازان خودروی کشور از رئیس‌جمهور آینده

انجمن‌های استانی قطعه‌سازان خودروی سراسر کشور، در نشستی به میزبانی انجمن صنایع همگن کشوری با صدور بیانیهای مستقل انتظارات و خواسته‌های خود از دولت و رئیس‌جمهور آینده را مطرح کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ در این بیانیه از دولت آینده خواسته شده است تا سیاستگذاری و حمایت راهبردی را جایگزین تصدی‌گری دولتی در مدیریت صنعت خودرو کند و علاوه بر آن با سیاستزدایی از این صنعت عظیم، شاخص‌های اقتصادی و بنگاه‌داری به‌عنوان معیارهای نظارت بر آن در نظر گرفته شود.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

امروز صنعت قطعه‌سازی کشور علاوه بر تحمل عوارض تحریم و کرونا، با بحران‌های داخلی و مشکلات خودتحریمی ‌و تعدد مراکز سیاست‌گذاری و تصمیمگیری دست‌وپنجه نرم می‌کند. با این وجود ما قطعه‌سازان کشور به‌عنوان سربازان جنگ اقتصادی، تمام‌قد ایستادهایم و از سنگر تولید و خودکفایی دفاع می‌نماییم و در « نهضت ساخت داخل» توانمندی متخصصین و جوانان ایرانی را در راه بومی‌سازی دانش فنی و فناوری اثبات نموده‌ایم. از این‌رو در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاستجمهوری انتظارات خود را به شرح ذیل از رئیس‌جمهور آینده کشور اعلام می‌داریم:

۱- تصدی‌گری دولتی در مدیریت خودروسازی کشور جای خود را به سیاست‌گذاری و حمایت راهبردی حاکمیت بدهد و در راستای اجرای صحیح سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی، خصوصی‌سازی واقعی صورت پذیرفته و امور غیرحاکمیتی به بخش‌خصوصی واگذار گردد.

۲- با سیاست‌زدایی از این صنعت عظیم، معیارهای نظارت بر عملکرد خودروسازان، شاخص‌های اقتصادی و بنگاه‌داری انتفاعی به جای شاخص‌های امنیتی و سیاسی با در نظر گرفتن منافع ذی‌نفعان این صنعت قرار گیرد و صنعت خودرو مطابق قانون تجارت و سایر قوانین جاری کشور اداره شود.

۳- مشکل قیمت‌گذاری دستوری خودرو و قطعات آن که باعث تحمیل ضرر و زیان انبوه به صنعت خودرو و از بین رفتن سرمایه در گردش جاری این صنعت گردیده به صورت اساسی و فوری حل شود و به تبع آن قیمت‌گذاری قطعات به صورت شناور با تغییر ۵+درصد نرخ نهاده‌های تولید بدون قید و شرط تغییر نماید.

۴- بحران حاد نقدینگی ناشی از مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و زیان انباشته خودروسازان، در اسرع وقت حل شود.

۵- «طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات آن» با توجه به احتمال گشایش قریبالوقوع مراودات سیاسی و احیای برجام و آزاد شدن ارزهای بلوکه شده کشور پشت سدهای تحریم، تدوین و اجرایی شود تا از سیل واردات بی‌رویه کالای ساخته شده و ضربه به تولید داخل جلوگیری گردد.

۶- مواداولیه تولیدی کشور که عمدتاً دولتی است، کافی و با قیمت مناسب دراختیار قطعه‌ساز قرار گیرد و با داخلی‌سازی سایر مواداولیه وارداتی به خودکفایی داخلی کمک شود.

۷- تصویب « بسته مشوق ساخت داخل» پیشنهادی این انجمن در راستای حمایت از نهضت ساخت داخل و ترغیب سرمایه گذار بخش‌خصوصی در صنعت قطعه‌سازی که لازمه آن تنظیم و اجرای مقررات جهت جلوگیری از ورود قطعاتی است که ساخت داخل دارند.

۸- تخصیص ارز کافی از کلیه روش‌های موجود از جمله مجوز واردات بدون انتقال ارز (بدون اجبار به اعلام منشأ ارزی) و تسهیل و تسریع در امر ثبت سفارش و خرید مایحتاج قطعه‌سازان و رفع مشکلات مرتبط با گمرک صورت پذیرد.