خام‌فروشی همیشه هم بد نیست

رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق بازرگانی خام‌فروشی همیشه هم بد نیست  رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق بازرگانی، گفت: تبدیل موادمعدنی خام به مواد ارزشمند با ارزش‌افزوده بالا، عزم و اراده جدی فعالان این حوزه و حاکمیت را می‌طلبد که البته تاکنون هم این اتفاق افتاده است. به گزارش مناقصه‌مزاید، بهرام شکوری؛ با تأکید […]

رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق بازرگانی

خام‌فروشی همیشه هم بد نیست 

رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق بازرگانی، گفت: تبدیل موادمعدنی خام به مواد ارزشمند با ارزش‌افزوده بالا، عزم و اراده جدی فعالان این حوزه و حاکمیت را می‌طلبد که البته تاکنون هم این اتفاق افتاده است. به گزارش مناقصه‌مزاید، بهرام شکوری؛ با تأکید بر ضرورت تولید آلیاژ با حجم کمتر برای درآمدزایی بیشتر، افزود: البته خام‌فروشی همیشه هم بد نیست و در برخی موارد از جمله سنگ‌کاری تزئینی و با توجه به تغییر ذائقه مردم لازم است. شکوری؛ با بیان اینکه فرآوری بخشی از ذخایر معدنی و همچنین صادرات بخشی از این مواد به صورت خام می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد، گفت: این ارز می‌تواند در بخش‌های دیگر کشور سرمایه‌گذاری شود. رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق بازرگانی ایران، خاطرنشان کرد: کشور ایتالیا با اینکه مهد تولید سنگ‌های تزئینی دنیاست و هیچ مشکلی هم در تجهیزات و فناوری ندارد اما ۲۲ درصد سنگ خود را به صورت خام به دنیا صادر می‌کند. وی با انتقاد از اینکه به جای ارائه مشوق در این حوزه، مانع‌تراشی و تنبیه صورت می‌گیرد، گفت: همه فعالان معدنی در کل زنجیره تولید و عرضه با مشکلاتی مواجه هستند لذا اگر محصولشان ارزش‌افزوده پایینی دارد، نباید آنها را تنبیه کرد و برعکس باید مشوق‌هایی را به آنها پرداخت. شکوری؛ تأکید کرد: بهتر است به جای عوارض بستن، اجازه ندهیم که تولیدکننده بیشتر از نیاز، تولید کند و اگر هم تولید کرد محصولش را با قیمت جهانی خریداری کنیم و یا اجازه دهیم که زنجیره بعدی تکمیل شود. وی از قیمت‌گذاری دستوری و صدور مقررات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه در دولت‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: مقررات و بخشنامه‌های اضافی باید حذف شوند. وی تصریح کرد: متأسفانه هیچ یک از برنامه‌های حمایتی از جمله مشوق‌های صادراتی و حمایت از نمایشگاه‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت عملیاتی نشدند و پروانه بهره‌برداری هم که قرار بود به‌عنوان وثیقه قبول کنند نیز عملی نشد. شکوری؛ تعریف استراتژی جایگزین صادرات را پیشنهاد و اظهار کرد: وضع تعرفه برای کالاهای مشابه وارداتی، وام‌های کم‌بهره، معافیت‌های مالیاتی، کمک‌های فنی و مالی، بسترسازی برای استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله مسائلی هستند که باید عملیاتی شوند اما متأسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است.