افزایش سهم ایران در جابه‌جایی کالا در دریای خزر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛ افزایش سهم ایران در جابه‌جایی کالا در دریای خزر راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: بندر چندمنظوره آستارا توانسته است در سال‌های اخیر سهم قابل‌توجهی را از جابه‌جایی کالا در دریای‌خزر به خود اختصاص دهد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه بالغ بر پنج درصد از تخلیه […]

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

افزایش سهم ایران در جابه‌جایی کالا در دریای خزر

راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: بندر چندمنظوره آستارا توانسته است در سال‌های اخیر سهم قابل‌توجهی را از جابه‌جایی کالا در دریای‌خزر به خود اختصاص دهد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه بالغ بر پنج درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، ادامه داد: با توسعه روبناها و تجهیزات که توسط سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی و لایروبی در کانال دسترسی این بندر که در حال انجام است، امیدواریم حداکثر ظرفیت ممکن را در این بندر داشته باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده؛ محمد راستاد؛ اضافه کرد: با تحقق این هدف، می‌توان گفت که بندر آستارا می‌تواند سهم و نقش مهم‌تری را در حمل‌ونقل دریایی شمال کشور ایفاء کند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد: بندر چند منظوره آستارا، به عنوان یک بندر بازرگانی با بهره‌گیری از مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند در فرآیند ورود و خروج کالا اعم از واردات مواداولیه و صادرات محصولاتی که ارزش‌افزوده روی آن ایجاد شده است، نقش‌آفرینی کند. راستاد؛ اظهار داشت: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است و این بندر هیچ محدودیتی در بهره‌گیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود: در حال‌حاضر پنج‌درصد از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شمالی کشور به مجتمع بندری آستارا اختصاص دارد و این بندر مهم شمال کشور رشد قابل‌توجهی را شاهد است. مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، تصریح کرد: براساس قوانین محدوده مناطق ویژه اقتصادی جزو قلمرو گمرکی محسوب نمی‌شوند و امکان واردات کالا در آنها بدون محدودیت وجود دارد. راستاد؛ ادامه داد: عمده بنادر تجاری کشور ما مناطق ویژه اقتصادی بوده و معافیت‌های مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی به توسعه بنادر در افزایش و جذب سهم بازار حمل‌ونقل دریایی در کشور کمک ویژهای می‌کند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه بارانداز ریلی آستارا با چهار پایانه‌ نفتی، غلات، کانتینری و کالاهای خشک در بندرآستارا در حال احداث است، گفت: پروژه ریلی آستارا- آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال–جنوب و جنوب-غرب است که برای اجرای این پروژه، ۸٫۵ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۱٫۵ کیلومتر خط ریلی در خاک جمهوری اسلامی‌ایران احداث‌شده است. راستاد؛ با اشاره به پروژه در دست انجام لایروبی کانال دسترسی بندر آستارا، تأکید کرد: یکی از مسائل اصلی در بندر آستارا لایروبی این بندر است که با استقرار دستگاه لایروب در حال برطرف شدن است و امکان ورود کشتی‌ها با هر آبخور و ظرفیت به بندر آستارا فراهم خواهد شد.