دبیر انجمن خودروسازان ایران باید از تجربه دهه۷۰ یعنی فروش خودرو در حاشیه بازار استفاده کنیم احمد نعمتبخش؛ دبیر انجمن خودروسازان، اظهارکرد: ما بالغ بر ۸۵ هزار میلیاردتومان زیان انباشته داشتیم و بارها هم در وزارت صمت و کمیسیون صنایع معادن با مسؤولان مطرح کردیم که جلوی این زیان انباشته گرفته شود. به گزارش مناقصهمزایده، […]
دبیر انجمن خودروسازان ایران
باید از تجربه دهه۷۰ یعنی فروش خودرو در حاشیه بازار استفاده کنیم
احمد نعمتبخش؛ دبیر انجمن خودروسازان، اظهارکرد: ما بالغ بر ۸۵ هزار میلیاردتومان زیان انباشته داشتیم و بارها هم در وزارت صمت و کمیسیون صنایع معادن با مسؤولان مطرح کردیم که جلوی این زیان انباشته گرفته شود. به گزارش مناقصهمزایده، نعمتبخش؛ افزود: شرکت ایرانخودرو سال گذشته به خاطر قیمتهای دستوری، برای فروش هر خودرو ۳۶ میلیون تومان و در مجموع ۱۸ هزار میلیاردتومان زیان کرد. دبیر انجمن خودروسازان، تصریح کرد: اگرچه قیمت خودرو افزایش پیدا کرده و ما هم منکر آن نیستیم اما درصد این افزایش نسبت به افزایش قیمت مواداولیه بهویژه ورق فولاد و مواد پلیمری هیچ بوده و قابل مقایسه نیست. وی با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه پنجم اگر دولت قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد موظف به جبران زیان تولیدکننده است یادآورشد: ما بارها به دکتر نوبخت نامه زدیم که این قانون را اجرایی کنید اما تا به الان کسی این زیان ما را نپرداخته است. نعمتبخش؛ نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای ایرانی را ناشی از همین قیمتهای دستوری دانست و گفت: وقتی ما زیان میکنیم از قطعهسازی که پولش را ندادیم کمتر ایراد میگیریم. دبیر انجمن خودروسازان مطرح کرد: ما باید از تجربه دهه۷۰ یعنی فروش خودرو در حاشیه بازار استفاده کنیم اما متأسفانه شهامت تصمیمگیری در دولت و مجلس وجود ندارد. نعمتبخش؛ گفت: اگر خودرو در حاشیه بازار فروخته شود ظرف سه ماه قیمتها به شدت ریزش پیدا میکند خودرو تک نرخی خواهد شد و رانت و فساد هم از بین میرود و نیازی به قرعهکشی نیست. در ادامه، عباسپور؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دلیل اینکه خودروسازان ۱۸ هزار میلیاردتومان متضرر شدند این بود که مواداولیه مورد نیازشان با قیمت آزاد تهیه میکنند اما باید خودرو را با قیمت دستوری بفروشند. وی افزود: علاوه بر قیمت دستوری، برخی مسائل هم از خارج از خودروسازی به آنها تحمیل میشود یعنی خودروسازی در مسائل دیپلماسی و جهتگیریهای سیاسی هزینه میشود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به اینکه ایرانخودرو خودش بانک دارد و میتواند تأمین منابع کند گفت: در حالحاضر زنجیره تأمین درایرانخودرو معیوب است اما این مشکل قابل حل است و با انسجام مدیریتی میتواند هزینه زنجیره تأمین را کاهش دهد. عباسپور؛ معتقد است برای جلوگیری از زیان انباشته خودروسازان و جلوگیری از حرص و ولع در بازار، بهتر است که سود خودرو در حاشیه بازار تعیین شود و واردات کنترل شده خودرو هم در دستور کار قرار گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.