رکود کامل بر بازار خودرو حاکم است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران رکود کامل بر بازار خودرو حاکم است رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، گفت: ثبات نرخ ارز و افزایش عرضه، فاصله قیمت کارخانه و بازار را به کمترین حد خود می‌رساند و یا حتی امکان برابری نرخ بازار با قیمت مصوب شرکت‌ها وجود دارد. سعید موتمنی؛ گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص ارزیابی خود […]

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران

رکود کامل بر بازار خودرو حاکم است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، گفت: ثبات نرخ ارز و افزایش عرضه، فاصله قیمت کارخانه و بازار را به کمترین حد خود می‌رساند و یا حتی امکان برابری نرخ بازار با قیمت مصوب شرکت‌ها وجود دارد. سعید موتمنی؛ گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص ارزیابی خود نسبت به روند نزولی مابه‌التفاوت قیمت خودرو از مبدأ تا بازار اظهار داشت: در شرایط کنونی که مراجعه مشتریان به بازار خودرو کاهش یافته، رکود کامل بر بازار خودرو حاکم است. در چنین شرایطی، افزایش عرضه خودرو به بازار، موجب کاهش تدریجی فاصله قیمتی، حتی به میزان پنج تا ۱۰ خواهد بود و چه بسا قیمت خودرو در بازار تا سطحی کمتر از قیمت خودرو در کارخانه نزول پیدا کند. وی درخصوص تأثیر مصوبه شورای‌رقابت بر بازار خودرو، گفت: مصوبه افزایش قیمت شورای‌رقابت، تأثیری بر بازار خودرو نداشته، زیرا تقاضای کاذب برای سرمایه‌گذاری در بازار فروکش کرده و صرفاً مراجعه مصرف‌کنندگان واقعی و نیازمند خودرو به بازار، ممکن است سود کمتری را نسبت به گذشته، نصیب سرمایه‌گذاران و خریداران خودرو از کارخانه نماید. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان، ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو، این شیوه قیمت‌گذاری را بی‌فایده دانست و افزود: قیمت‌گذاری خودرو مشروط بر آزادسازی واردات، می‌بایست آزاد باشد. بدین ترتیب، بازار قیمت خودرو را تعیین خواهد کرد که امیدواریم در دولت آینده این امر محقق شود تا رقابت در بازار خودرو، ارتقای کیفیت توسط تولیدکنندگان و انتخاب آزادانه انواع خودرو برای مصرف‌کنندگان حاصل شود. موتمنی؛ بر حذف انحصار از بازار خودروی ایران، تأکید کرد و افزود: در شرایط کنونی بهترین راهکار، آزادسازی واردات است که این امر، موجب بازگشت قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی به حالت تعادلی شده و حباب قیمت موجود در بازار را از بین خواهد برد. وی درخصوص پیش‌بینی خود نسبت به تأثیر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار خودرو، گفت: این موضوع به سیاست‌های دولت جدید، تیم اقتصادی و دیدگاه آنها نسبت به بازار و انحصار بستگی دارد. اگر واردات آزاد شود، قیمت‌ها قطعاً شکسته خواهد شد. قیمت‌های کنونی بازار واقعی نیست. موتمنی؛ همچنین درخصوص تأثیر عدم لغو تحریم‌‌ها بر بازار خودرو گفت: به اعتقاد بنده، وضعیت رو به جلوی مثبتی پیشرو داریم. رفع مشکلات خودروسازان در حوزه قیمت‌گذاری، مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار و فرآیندهای قرعه‌کشی در گروی آزادسازی واردات است. وی درخصوص واگذاری قیمت‌گذاری به خودروسازان، گفت: در این باره می‌بایست به این موضوع توجه کنیم که آیا بازار کشش قیمت‌هایی که از سوی خودروسازان تعیین می‌شود را خواهد داشت. به طوری که می‌بینیم برخی از محصولات خودروسازان حتی خودروهای چینی کمتر از قیمت مصوب کارخانه در بازار به فروش می‌رسد. وضعیت قیمت این محصولات در بازار به میزان عرضه بستگی دارد. در صورت افزایش عرضه، تقاضا کاهش می‌یابد و احتمال کاهش قیمت در بازار حتی کمتر از قیمت شرکت‌ها وجود دارد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، درخصوص قیمت انواع خودروهای صفر داخلی در بازار تصریح کرد: اکنون معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود و بر همین اساس نمی‌توان قیمتی اعلام کرد. در چند روز گذشته به‌دنبال سیرصعودی نرخ ارز، قیمت ارز در کانال ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان قرار گرفت و بازار در رکود کامل به سر می‌برد. موتمنی؛ افزود: در حال‌حاضر دارندگان خودرو اقدام به افزایش قیمت‌ها در آگهی‌ها می‌کنند، اما تعداد خریداران در بازار اندک است. افزایش هزار تا هزارو۵۰۰ تومانی نرخ ارز در طول یک روز، موجب می‌شود که فروشندگان اقدام به بالا بردن قیمت‌ کرده و یا از فروش خودروی خود امتناع کنند و از سوی دیگر، متقاضیان خرید نیز نسبت به خرید خودرو دست نگه می‌دارند. وی درخصوص درخواست خودروسازان مبنی بر تقسیم خودروهای داخلی به کم‌تیراژ و پرتیراژ و واگذاری قیمت کم‌تیراژها به خودروسازان و تأثیر آن بر بازار گفت: راهکار اساسی آزادسازی واردات است. بررسی طرح‌های ارائه شده در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این طرح‌ها منطقی نیستند. به‌عنوان مثال در طرح‌های قرعه‌کشی آیا خودروهای ثبت‌‌نامی‌به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسد. همچنین امکان ثبت‌نام برای مصرف‌کنندگان واقعی وجود ندارد. قرعه‌کشی خودرو نوعی توزیع رانت است که می‌بایست فکر اساسی درخصوص آن اندیشیده شود. اختلاف قیمت فاحش بازار آزاد و کارخانه نصیب دلالان می‌شود. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ادامه در ، بیان کرد: بازار نیازمند خودرو است که می‌بایست این نیاز تأمین شود، حال از طریق تولید داخل یا از طریق واردات. کمبود کالا موجب اجرای روش‌‌هایی نظیر ثبت‌نام، قرعه‌کشی و ورود نهاد‌های قیمت‌گذار و قیمت‌گذاری دستوری است. معامله خودرو در بازار در حال‌حاضر به یک شغل کاذب در بازار تبدیل شده که افراد به عناوین مختلف از این بازار کسب سود می‌کنند و مصرف‌کننده واقعی نیز نیستند. موتمنی؛ تصریح کرد: قرارگیری دلار در یک نرخ ثابت در طول یک تا دو هفته، موجب تحرک بازار می‌شود و بدین ترتیب قیمت‌های صحیحی از انواع محصولات به دست می‌آید. وی درخصوص تأثیر مصوبه شورای‌رقابت بر رکود بازار خودرو با بیان اینکه اعلام هر خبر مثبت یا منفی بر بازار اثرگذار است، گفت: برخی تحرکات در بازار و مراجعه خریدار و فروشنده به بازار را شاهد بودیم که مصوبه افزایش قیمت از سوی شورای‌رقابت اعلام شد. این موضوع موجب عقب‌نشینی فروشندگان به دلیل احتمال اثرگذاری آن بر قیمت‌ها شد، در حالی که چنین اتفاقی نیفتاد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، تأکید کرد: اکنون حرف اصلی در بازار خودرو را دارندگان خودرو می‌زنند اما افزایش میزان عرضه خودرو به بازار، نقطه توقف تمام مشکلات بازار است به طوری که قیمت‌گذاری شورای‌رقابت و قیمت‌سازی‌ها نیز دیگر هیچ تأثیری بر بازار نخواهد داشت. ثبات نرخ ارز و افزایش عرضه، فاصله قیمت کارخانه و بازار را به کمترین حد خود می‌رساند و یا حتی امکان برابری نرخ بازار با قیمت مصوب شرکت‌ها وجود دارد. موتمنی؛ در پایان درخصوص میزان عرضه خودرو به بازار در اردیبهشت ماه در مقایسه با فروردین سال‌جاری خاطرنشان کرد: آمار دقیق عرضه روزانه خودرو به بازار در اختیار نمایندگی‌های فروش خودروسازان است، اما بررسی‌های میدانی نشان دهنده این امر است که عرضه چندانی به بازار صورت نگرفته است.