به جای واردات محصول، تکنولوژی وارد کنیم مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعهسازان، در مورد انتظارات این صنعت از دولت بعدی، اظهار کرد: دو مشکل اساسی در حوزه قطعهسازی وجود دارد که خواستههای ما از دولت بعد حول آن شکل میگیرد. مشکل اول مسأله نقدینگی در صنعت قطعهسازی است که این صنعت به شدت متأثر از […]
به جای واردات محصول، تکنولوژی وارد کنیم
مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعهسازان، در مورد انتظارات این صنعت از دولت بعدی، اظهار کرد: دو مشکل اساسی در حوزه قطعهسازی وجود دارد که خواستههای ما از دولت بعد حول آن شکل میگیرد. مشکل اول مسأله نقدینگی در صنعت قطعهسازی است که این صنعت به شدت متأثر از این موضوع است. دلیل موضوع این است که خودروساز توانایی پرداخت مطالبات قطعهسازان را ندارد، ریشه این مشکل هم به قیمتگذاری دستوری برمیگردد. خودروساز زیانده است و هر ماه بخش زیادی از نقدینگی خود را از دست میدهد و تأمین منابع مالی برای پرداخت مطالبات قطعهسازان بر خودروسازان تبدیل به معضل شده است. بیلگو؛ در گفتوگو با ایلنا، با تأکید بر لزوم اصلاح قیمتگذاری خودرو، گفت: قدم اول دولت بعد باید این باشد که یک بار برای همیشه موضوع قیمتگذاری خودرو حل شود. در صورت حل شدن این مشکل بسیاری از چالشهای قطعهسازی نیز حل میشود. بیگلو؛ در ادامه تصریح کرد: مشکل دوم نیز نابهسامانی عرضه و قیمتگذاری مواداولیه تولید داخل است. قیمتگذاری مواداولیه ما تابع ارز است. طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است، مواداولیه تولید داخل مانند فولاد، مس و پتروشیمیها براساس نرخ جهانی صورت میگیرد. این درحالی است که خودرو برای مردمیتولید میشود که درآمد آنها براساس ریال است نه دلار. لذا افزایش قیمت مواداولیه تبدیل به عاملی شده که افزایش قیمت خودرو را در پی دارد. وی خاطرنشان ساخت: از طرف دیگر نحوه عرضه مواداولیه در بورس به صورتی است که بسیاری از قطعهسازان موفق به خرید نمیشوند و ناچار میشوند که نیاز و تقاضای خود را به سمت بازار آزاد ببرند که باز قیمت بیشتری دارد. خرید از بورس باید از طریق سایت بهینیاب انجام شود که ثبتنام در آن الزامات خاص خود را دارد. بخش زیادی از شرکتهای کوچک قطعهسازی الزامات این سازوکار را ندارند؛ بسیاری از آنها با جواز صنفی کار میکنند و پروانه بهرهبرداری ندارند که بتوانند در این سایت ثبتنام کنند. دبیر انجمن قطعهسازان همچنین، اضافه کرد: از طرف دیگر خرید از سایت بهینیاب به صورت نقدی است. در شرایطی که قطعهسازان نمیتوانند مطالبات یومیه خود را دریافت کنند و در عمل نقدینگی هم ندارند که بتوانند از بورس کالا مواد تهیه کنند؛ همه اینها خرید را برای قطعهسازان سخت میکند. اگر قیمت کمتر باشد هم از تأمین منابع مالی و هم شیوه خرید کار برای قطعهسازان راحتتر میشود. وی افزود: پیشنهاد ما در این زمینه این است که قیمت مواداولیه داخلی که برای تولید کالای داخلی استفاده میشود مانند همان الگویی مورد استفاده در چین، کره، هند یا ترکیه استفاده باشد یعنی یک یارانه تولیدی به تولیدکننده داده شود. این موضوع باعث میشود ضمن اینکه جلوی خامفروشی گرفته شود، قیمت محصول نهایی مانند خودرو یا لوازمخانگی کمتر میشود. در این صورت با توجه به اینکه منابع بسیار خوب معدنی و نفتی داریم میتوانیم در صادرات قیمت کمتری نسبت به قیمت جهانی داشته باشیم و در بازارهای بینالمللی رقابتپذیرتر میشویم. نظارت و ارائه یارانه تولید از این طریق میتواند بهترین اتفاق باشد. بیگلو؛ در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر ورود شرکتهای خارجی به کشور در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، گفت: همکاری کردن با خارجیها در قطعهسازی همیشه خوب است. این موضوع باعث میشود که ارتباطات بینالمللی ایجاد شود و در سطح تکنولوژیک ارتقاء داشته باشیم. اما نکتهای که باید به آن توجه شود این است که همکاری ما شرکتهای خارجی چه در قالب خودروسازی و چه قطعهسازی نباید براساس محصول باشد بلکه باید براساس فناوری باشد. وی افزود: پیش از این برای مثال اگر با فرانسویها کار میکردیم، همکاری براساس دو یا سه خودرو بوده و قطعهسازان باید براساس الزامات آن چند خودرو یا الزامات آن خودروساز همکار خارجی خود را پیدا میکرد. نتیجه این شد که شرکتهای قطعهساز همراه و شرکتهای مادر خودروسازی خارجی از ایران خارج شدند، در نتیجه این همکاری از بین رفت. بیگلو؛ در ادامه بیان کرد: اگر همکاری با شرکتهای خارجی در سطح فناوری و تکنولوژی باشد، دیگر علم و دانش را با یکدیگر تبادل میکنیم. در این صورت اگر شرکت خارجی نیز به هر دلیلی کشور را ترک کند، دانشی که با خود آورده باقی میماند و سرمنشأ پیشرفتهای دیگر میشود. این نکته بسیار مهمیاست که باز همان مسیر گذشته و توافق بر سر دو یا سه نوع خودرو و قطعات آن نباشد. برای مثال دانش قطعات الکترونیکی که در آن ضعف داریم یا دانش مواد مهندسی که بسیار سخت است را خریداری و روی آن کار کنیم. وی در پایان اضافه کرد: اگر روی این موارد کار کنیم بسیار خوب خواهد بود و از آن هم استقبال خواهد شد. باید توجه داشت که ارتباطات بینالمللی همیشه برای قطعهسازی یک فرصت است چراکه آن خودروساز هم تبدیل به یک مشتری بالقوه برای قطعهساز داخلی میشود. برای مثال لنت همه خودروهای خارجی که در ایران هستند در کشور تولید میشود. همین اتفاق میتواند برای باقی خودروهای وارداتی نیز رخ دهد و برای مثال چراغ یا دیگر قطعههای آنها در کشور تولید شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.