صفر تا ۱۰۰ حمل‌ونقل جاده‌ای توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری صفر تا ۱۰۰ حمل‌ونقل جاده‌ای توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: صفر تا ۱۰۰حمل‌ونقل جاده‌ای توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود و دولت نقش رگولاتور دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک طالبی؛ افزود: براساس ماده۶ مصوبه جلسه ۷۰شورای‌عالی اداری کشور، اداره امور و هماهنگی فعالیت‌های همه پایانه‌های مرزی […]

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری

صفر تا ۱۰۰ حمل‌ونقل جاده‌ای توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: صفر تا ۱۰۰حمل‌ونقل جاده‌ای توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود و دولت نقش رگولاتور دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک طالبی؛ افزود: براساس ماده۶ مصوبه جلسه ۷۰شورای‌عالی اداری کشور، اداره امور و هماهنگی فعالیت‌های همه پایانه‌های مرزی برعهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که نشان می‌دهد این سازمان مدیریت هر پایانه مرزی را برعهده دارد. وی اظهار داشت: هماهنگ کردن همه امور واحدهای مستقر در مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور برعهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است اما در سه سال گذشته براساس تصمیم مقامات ارشد کشور، مدیریت پایانه‌های مرزی به گمرک واگذار شده بود اما اخیراً با رئیسجمهور دستور دوباره مدیریت مرزی به وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان راهداری منتقل شد. طالبی؛ با اشاره به وجود نهادهای متعدد در پایانه‌های مرزی تصریح کرد: رکن موفقیت در مدیریت پایانه‌های مرزی، تعامل سازنده بین همه این نهادهاست. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری، گفت: این سازمان در حال مطالعه الگوهای مختلف مدیریت بهینه پایانه‌های مرزی در کشورهای پیشرو است تا یک ساختار کارآمد برای مدیریت پایانه‌های مرزی کشورمان طراحی و اجراء کند. وی از دیگر برنامه‌های سازمان راهداری را واگذاری امور تصدی‌گرایانه از ستاد مرکزی سازمان راهداری به مدیریت‌های استانی است تا چابک‌سازی مدیریت پایانه‌های مرزی افزایش یابد. طالبی؛ تأکید کرد: ایجاد سامانه یکپارچه حمل‌ونقل بین‌المللی با همکاری دستگاه‌های مرتبط در دستور کار سازمان راهداری است؛ برای تحقق این موضوع، نیاز به یکپارچهسازی خدمات در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری با اشاره به اینکه نهادهای بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای مانند اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (IRU) سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و… نیز بر یکپارچه سازی مدیریت نهادهای کنترل مرزهای هر کشور تأکید دارند. گفت راه‌اندازی چنین سامانه‌ای منجر به ارتقا جایگاه لجستیکی ایران در مجامع تخصصی بین‌المللی می‌شود. طالبی؛ با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران در حال‌حاضر از صفر تا صد از سوی بخش‌خصوصی انجام می‌شود و دولت نقش رگولاتور و تسهیل کننده امور و نظارت بر حسن اجرای موافقتنامه‌های ترانزیتی و همچنین تفاهم‌نامه‌های دو یا چندجانبه حمل‌ونقلی با کشورها را دارد، افزود در این میان نقش تشکل‌های صنفی بین‌المللی در توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت بسیار تعیین‌کننده است و قدرت چانه‌زنی و رایزنی سازمان راهداری و دولت با سازمان‌های همسو در دیگر کشورها را افزایش می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: در حاضر ۲۶ پایانه مرزی فعال داریم که دو مرز ریمدان و پیشین در جنوب شرق سیستان‌‌وبلوچستان نیز اخیراً با مصوبه دولت از بازارچه مرزی به پایانه مرزی ارتقاء یافته‌اند. در سفر اخیر رئیسجمهور به عراق هم راه‌اندازی شش مرز جدید با این کشور به تصویب دو دولت رسید که هنوز عملیات اجرایی این مرزها آغاز نشده است.