یک کارشناس صنعت خودرو سود افزایش قمیت خودروها در بازار به جیب دلالان میرود بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به افزایش چند برابری مواداولیه خودرو، تأکید کرد: قیمتگذاری خودرو توسط شورایرقابت با برخی ملاحظات سیاسی و اجتماعی صورت گرفته و بر مبنای هزینه تمام شده تولید نیست. ارقام جدید تفاوت زیادی با بهای […]
یک کارشناس صنعت خودرو
سود افزایش قمیت خودروها در بازار به جیب دلالان میرود
بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به افزایش چند برابری مواداولیه خودرو، تأکید کرد: قیمتگذاری خودرو توسط شورایرقابت با برخی ملاحظات سیاسی و اجتماعی صورت گرفته و بر مبنای هزینه تمام شده تولید نیست. ارقام جدید تفاوت زیادی با بهای تمام شده تولید و قیمت مواداولیه دارد. در گفتوگو با تسنیم، صدرایی؛ افزود: باید دلیل اینگونه قیمتگذاری که به زیان اقتصاد کشور است شفافسازی شود و افکار عمومیکاملاً نسبت به این روند جدید توجیه شود. وی بیان داشت: صنعت خودرو صنعتی مهم و راهبردی است و به همین دلیل در اولویت تحریم آمریکا قرار گرفت که تبعادت زیادی را بهدنبال داشته است؛ خودروساز قبل از تحریمها اقدام به خرید قطعه با ارز ۳۷۰۰ تومانی میکرد اما در شرایط تحریمیاین عدد به ۲۳ هزار تومان رسید که در کنار سایر هزینهها، سبب افزایش هزینه تولید و زیان بالای خودروسازان شد. وی تصریح کرد: برخلاف خودرو قیمت سایر اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم افزایش چند برابری داشته در صورتی که افزایش اندک قیمت خودرو مورد توجه قرار میگیرد. این کارشناس، ادامه داد: با توجه به وابستگی علم اقتصاد به تورم و هزینههای تولید، افزایش قیمت محصول امر بدیهی و مشخصی است که با مشخص شدن هزینههای تولید و مواداولیه قیمت نهایی خودرو با سطحی از سود اقتصادی مشخص میشود تا تولیدکننده بزرگی مانند ایران خودرو امکان ادامه فعالیت اقتصادی داشته باشد. زمانی که مواداولیه اصلی خودرو مانند آهن، فولاد، مس، پلاستیک و هزینه نیروی انسانی افزایش پیدا میکنند باید شاهد افزیش قیمت خودرو باشیم. صدرایی؛ تصریح کرد: برداشت مردم این است وقتی خودرو گران میشود حاشیه سود خودرو سازان افزایش پیدا میکند در حالی که این طور نیست و افزایش قمیت در بازار به جیب دلالان میرود. این کارشناس با این حال، تأکید کرد: برنامه جدید شورایرقابت نشان داد که حضور این شورا در فرآیند قیمتگذاری، تأثیری بر کنترل بازار نداشته و ضرورت دارد که دولت و نهادهای مسؤول این اجازه را به خودروساز بدهند تا با توجه به هزینه تولید و خدمات پس فروش و هزینههای نیروی انسانی و با سود مشخصی خودرو را عرضه کند. صدرایی؛ گفت: در حالت عادی خودروساز با افزایش بهرهوری، دسترسی راحت به مواداولیه و ارتباط با بازارهای جهانی میتواند محصولات خودرو با قیمت رقابتی عرضه کند و پاسخگوی نیاز بازار باشد اما در شرایط سخت فعلی بهعنوان یک صنعت تأثیرگذار نقش مهمیدر اشتغالزایی و خروج ارز دارد. این کارشناس، گفت: مقایسه قیمت خودرو در بازارهای خارجی باید با واقعیتهای اقتصادی و ارزی محاسبه شود ارزان ترین خودرو وارداتی بیش از دو برابر گرانترین محصول داخلی خواهد بود. شواریرقابت اگر دوستدار صنعت و تولید است باید به تمام موارد توجه کند و با شفافیت و مقایسه هزینههای تولید قیمت نهایی را اعلام کند امری که بسیار مهم و اجتنابناپذیر است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.