توان بالقوه قطعه‌سازان کشور تولید ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در سال است

توان بالقوه قطعه‌سازان کشور تولید ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در سال است دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ضمن تشریح مشکلات قطعه‌سازان عنوان کرد: توان بالقوه قطعه‌سازان کشور تولید ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در سال است. آرش محبی‌نژاد؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان بیان کرد: در حال‌حاضر مشکل عمده […]

توان بالقوه قطعه‌سازان کشور تولید ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در سال است

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ضمن تشریح مشکلات قطعه‌سازان عنوان کرد: توان بالقوه قطعه‌سازان کشور تولید ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در سال است. آرش محبی‌نژاد؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان بیان کرد: در حال‌حاضر مشکل عمده واحدهای قطعه‌سازی عدم پرداخت مطالبات سنگین آنها از سوی خودروسازان است و در صورت عدم جبران این کسری نقدینگی، قطعه‌سازان قادر به تحقق برنامه تولید سال‌جاری نخواهند بود. وی افزود: موضوع قیمت‌گذاری قطعات از دیگر چالش‌های پیشروی قطعه‌سازان است. زیرا در شرایطی که قطعه‌سازان و خودروسازان دارای زیان انباشته سنگینی هستند، تولیدکنندگان مواداولیه سودهای چند ۱۰هزار میلیاردتومانی می‌کنند. لذا درخواست داریم با تغییر نرخ نهاده‌های تولید در مثبت و منفی پنج‌درصد، قیمت قطعات نیز فوراً و بدون فوت وقت اصلاح شود. همچنین تأمین مواداولیه و ارز مورد نیاز از انتظارات زنجیره تأمین است. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، همچنین اذعان داشت: در کنار موارد فوق ما نهضت ساخت داخل در صنعت قطعه‌سازی را شروع کردیم و با قدرت پیش بردیم اگر با احیای برجام و لغو تحریم‌ها ارزهای بلوکه شده ایران آزاد شود اما طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعه به‌زعم ما عملیاتی نشود، سیل واردات کالای ساخته شده به کشور کل نهضت ساخت داخل را به همراه همه قطعه‌سازانی که برای این نهضت زحمت کشیدهاند با خود خواهد برد. زیرا کشورهای بدهکار به ایران حاضر به پرداخت بدهی خود به صورت نقد نخواهند بود و ترجیح می‌دهند که با کالا ساخته شده بدهی خود را پرداخت کنند و چه کالای ساخته‌شده‌ای بهتر از خودرو و قطعه که ارزشمند و سهل‌المعامله است. محبی‌نژاد؛ عنوان کرد: اقتصاد با وعده و دستور حل نمی‌شود و اگر بخواهیم برنامه تولید سال‌جاری را محقق کنیم باید مشکلات قطعه‌سازان به ویژه موضوع کسری نقدینگی و قیمت قطعات را رفع کنیم. وی بیان کرد: قطعه‌سازان توان تولید بالقوه دومیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را دارند و این توان بالقوه باید به فعلیت برسد اما عدم تحقق آن تاکنون ناشی از مشکلاتی است که به آن اشاره شد. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر از ۵۰ یا ۶۰ درصد ظرفیت صنعت خودرو و قطعه بهره‌برداری شده است. در حالی که می‌توان با سیاست‌گذاری صحیح، تأمین نقدینگی و اصلاح قیمت قطعات از تمام ظرفیت این صنعت استفاده کرده و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین در ایجاد زیرساخت‌ها به‌راحتی تا دومیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنیم. البته در به‌روزرسانی ماشینآلات به سرمایه‌گذاری نیاز داریم اما این به عزم حاکمیت بستگی دارد و پیشنهاد ما برای تحقق این امر تشکیل کمیته ملی خودرو با حضور همه ذی‌صلاحان است تا بتوانند تصمیمات لازم‌الاجرا در این زمینه بگیرند.