چند درصد از خودروهای کشور داخلیسازی شد؟ از سال ۹۷ واردات خودرو ممنوع اعلام شد و پس از آن اجازه ورود خودروهای خارجی به کشور داده نشد. به دنبال آن و اعمال تحریمها، بسیاری از نمایندگیهای خودروهای خارجی از بازار ایران رفتند و صنعت خودروی کشور به دست صنعتگران ایرانی چرخید. صنعتگران داخلی پس از […]
چند درصد از خودروهای کشور داخلیسازی شد؟
از سال ۹۷ واردات خودرو ممنوع اعلام شد و پس از آن اجازه ورود خودروهای خارجی به کشور داده نشد. به دنبال آن و اعمال تحریمها، بسیاری از نمایندگیهای خودروهای خارجی از بازار ایران رفتند و صنعت خودروی کشور به دست صنعتگران ایرانی چرخید. صنعتگران داخلی پس از آن، اقدام به داخلیسازی خودروهای داخلی کردند و کمر همت را بستند تا این صنعت سرپا بماند. سال گذشته بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت، خبرهایی از برداشتن ممنوعیت واردات به گوش رسید. چندی پیش مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به فعالیت مثبت وزیر صمت، گفت: آقای رزمحسینی، نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت میکند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشاندهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کارها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، بیان کرد: نگاه وزیر صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملاً منطقی دارد. در زمانهای گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار بهراحتی خودرو وارد میکردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند و از اینرو تولیدات داخلی بهشدت ضعیف بود و تنوع محصولات هم نداشتیم. به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اگر بناست واردات خودرو آزاد شود، باید اقداماتی صورت گیرد که اول از همه ارز مورد نیاز را تأمین کرد که در شرایط کنونی این کار امکانپذیر نیست. حالا از این صحبت میتوان برداشت کرد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ وارداتی نداشتیم و به دلیل تحریمها مونتاژ خودرو هم نداشتیم، به نوعی میتوان گفت؛ خودروسازهای چینی هم از ترس قطع شدن ارتباطشان با آمریکا ارتباط خود با کشورمان را هم قطع کردند. اما حالا این رویه گویا کمی بهتر شده است، یعنی این روزها شاهد فروش فوری و پیشفروش انواع خودروهای مونتاژی در کشور هستیم. زمانیکه در رفتوآمد در بزرگراهها هستیم، روی بیلبوردهای شهری تبلیغ انواع خودروهایی را مشاهده میکنیم که قطع به یقین در داخل ساخته نشدهاند و به صورت مونتاژ قرار است به بازار عرضه شوند. در این سه سالی که تحریم بودیم، خودروسازان در تلاش بودند صنعت خودرو را سرپا نگه دارند و به نوعی همانند بسیاری از خودروسازهای جهان به خودکفایی کامل برسیم و از مونتاژکاری خارج شویم، اما حالا گویا قرار است با رویکرد جدید به قبل از تحریمها برگردیم و مونتاژ در داخل کشور رونق پیدا کند! البته که این روش آنچنان هم منطقی نیست و بهگفته علی علیلو؛ رئیس سابق کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، قطعات داخلی خودرو تولید خوبی دارد و بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از ارزبری فعلی را نیز میتوان کاهش داد اما گویا زور راحتطلبی صنعت خودرو در مونتاژ بر تولید قطعات داخلی میچربد.
رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار!
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار، گفت: خودروهای چینی که به تازگی در بازار به فروش میرسند به صورت CKD وارد و داخل کشور تولید میشود و به هیچ عنوان خودرویی به صورت CBU وارد کشور نمیشود. او بیان کرد: ۲۰درصد خودروهایی که در داخل کشور به فروش میرود ساخت داخل است و تمام قطعات آنها از چین وارد میشود. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچگونه واردات انحصاری و قاچاقی انجام نمیشود. علی قاسمیان؛ کارشناس صنعت خودرو، در مورد موضوع واردات خودرو، گفت: اصولاً یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. یکی از ابزارهایی که میتواند در تحقق این هدف اثرگذار باشد اتصال به بازارهای خودروی جهانی و تولیدکنندگان متنوع با رویکردها و دیدگاههای مختلف در توسعه خودرو است. او ادامه داد: در نتیجه ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی در صورتیکه شرایط کشور ما نیز مانند دیگر کشورهای دنیا باشد، واردات خودرو به کشور ما نیز میتواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجاست که بهخصوص در سالهای اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آنها در ادامه اشاره میگردد صورت نگیرد نهتنها مفید نخواهد بود که آسیبهای جبرانناپذیری را ممکن است موجب شود. این کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: در ابتدا باید توجه داشت در صورتی که قرار است واردات خودرو صورت بگیرد، این کار باید طی یک برنامهریزی طولانیمدت و اطلاع قبلی خودروساز صورت بگیرد، بدین معنی که بهعنوان مثال یک مدت ۱۰ساله به خودروساز بدهیم و او را مطلع کنیم که ۱۰سال دیگر واردات خودرو به کشور تحت یک برنامه مشخص صورت خواهد گرفت. قاسمیان؛ ادامه داد: در اینجا خودروساز باید مطلع باشد که قرار است با چه کلاس خودرویی رقابت کند؟ آیا خودروهای دست دوم نیز شامل واردات میشوند یا فقط خودروهای نو قرار است وارد شود؟ یا مثلاً وضعیت گمرکی چه خواهد بود؟ آیا قرار است مالیات گمرکی صفر شود یا صرفاً درصد آن کم شود؟ اگر قرار است کم شود چند درصد قرار است کم شود؟ یا بهعنوان مثال قرار است با چه شیبی طی چند سال بعد به صفر درصد برسد. به هر حال وضع مالیات گمرکی در همه جای دنیا یک راهکار پذیرفته شده برای رونق تولید داخل و اشتغالزایی است. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: موضوع دیگری که باید مدنظر قرار گیرد این است که اگر دولت میخواهد واردات خودرو از یک کشور خارجی را آزاد کند، آیا این توانمندی را نیز دارد که ارتباط خودروساز را با قطعهسازان، مؤسسات آزمون و مجموعههای علمیو تحقیقاتی همان کشور آزاد کند؟ این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: اینکه ما به خودروساز مهلت بدهیم که طی یک بازه چندساله کارشناسی شده، خود را به سطح کیفی یک سری خودروهای هدف وارداتی برساند در صورتی منصفانه خواهد بود که طی این چند سال شرایط و زیرساختهایی را فراهم کنیم که خودروساز بتواند به راحتی، بدون فوتزمان و پرداخت هزینههای چندبرابری و مشکلات ناشی از تحریم، برخی از نیازهای خود که در داخل کشور امکان تأمین آن وجود ندارد را با شرکتها و مؤسسات مرتبط درجه یک خارجی مرتفع کند.
ورود خودروی خارجی به کشور ممنوع است
ابوالفضل خلخالی؛ کارشناس صنعت خودرو، گفت: ورود خودرو به کشور ممنوع است، در نتیجه برخی از شرکتهای خودروساز خود اقدام به مونتاژ خودرو میکنند و اینگونه عوارض ورود هم نمیدهند. کشور ما صنعت خودروسازی ندارد و بهتر است بگوییم ما صنعت مونتاژکاری داریم. این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه در دو، سه دهه اخیر صد درصد خودروسازان مونتاژ کار بودهاند، گفت: متأسفانه در صنعت خودروی کشور شاهد افزایش کیفیت خودروها نیستیم و در مقابل شاهد این هستیم که قیمت تمام شده در آنها بسیار بالاست. در دنیا این تجربه ثابت شده که هیچ کشوری نمیتواند درهای خود را به سمت اقتصاد جهانی ببندد، اما بازگشایی درهای تجارت باید با هدف ایجاد رقابت و افزایش توان داخلی باشد تا کالای ایرانی با کیفیت، اولین انتخاب هموطنان باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.