سرانجام مناقصه، خرید اتوبوس‌های نو برای پایتخت

سرانجام مناقصه، خرید اتوبوس‌های نو برای پایتخت روزانه تعداد زیادی از مردم شهر تهران جهت تردد و جابه‌جایی از ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت استفاده می‌کنند. وضعیت اتوبوس‌های تهران به دلیل فرسودگی و یا کمبود ناوگان با گلایه و انتقاد شهروندان مواجه بوده است و این مسأله در شرایط کرونا حادتر شده به طوری که مسافران […]

سرانجام مناقصه، خرید اتوبوس‌های نو برای پایتخت

روزانه تعداد زیادی از مردم شهر تهران جهت تردد و جابه‌جایی از ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت استفاده می‌کنند. وضعیت اتوبوس‌های تهران به دلیل فرسودگی و یا کمبود ناوگان با گلایه و انتقاد شهروندان مواجه بوده است و این مسأله در شرایط کرونا حادتر شده به طوری که مسافران اتوبوس‌ها معتقدند به دلیل کمبود اتوبوس آمار مسافران گاهی بسیار زیاد است و امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، تا قبل از شیوع کرونا آمار مسافران اتوبوس‌ها به بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در روز می‌رسید و هر چند در حال‌حاضر نسبت به آن زمان آمار مسافران کاهش یافته ولی همچنان به گفته مدیران شهری آمار مسافران حدود نیم‌میلیون نفر در طول روز است. پایتخت بیش از پنج‌هزار و ۵۰۰ تا شش‌هزار اتوبوس دارد که بخش زیادی از این اتوبوس‌ها فرسوده است و مدیران شهری جهت نوسازی این اتوبوس‌ها هر چند اقداماتی را انجام دادند ولی معتقدند که همکاری نکردند دولت سبب شده این موضوع به کُندی پیش رود. چندی پیش مدیران شهرداری خبر از ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت دادند و اعلام کردند که قرار است امسال نسبت به سال گذشته اتوبوس‌های بیشتری وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ تهران شود. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی ‌تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فرازونشیب‌های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت‌ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است. درباره سرانجام خرید اتوبوس‌های نو برای پایتخت و ماجرای برگزاری مناقصات در این زمینه، وضعیت کرونا در اتوبوسرانی، بیمه رانندگان اتوبوس، علت تجمع اخیر برخی از رانندگان و سرانجام واکسیناسیون رانندگان همچنین ضدعفونی اتوبوس‌ها و وضعیت فرسودگی این ناوگان با محمود ترفع؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزییات آن به شرح ذیل است:

مناقصه‌ای که در مرحله اول برنده‌ای نداشت

* مدتی پیش اعلام کردید که قرار است مناقصات مربوط به خرید اتوبوس در پایتخت برگزار شود سرانجام مناقصات به کجا رسید و نتیجه آن چه شد؟

مناقصات مربوط به خرید اتوبوس مدتی پیش برگزار شد، ولی متأسفانه هیچ برنده‌ای نداشت. بنابراین دوباره این مناقصه را تجدید کردیم و پاکت مربوطه قرار است یکشنبه هفته آینده بازگشایی شود. ۱۲۰اتوبوس، ۱۰۰مینی‌بوس و ۲۰دستگاه ون مخصوص جانبازان و معلولین قرار است از طریق این مناقصات خریداری و تهیه شود که امیدواریم با برنده داشتن مناقصات این نتیجه به‌زودی محقق شود.

* اگر برگزاری مناقصه دوباره برنده‌ای نداشت آیا راهکار دیگری دارید که بتوانید اتوبوس نو برای تهران خریداری کنید؟

بله، اگر مناقصه برنده‌ای نداشت که البته امیدواریم داشته باشد از سایر ظرفیت‌های قانونی برای خرید اتوبوس استفاده می‌کنیم ترک‌تشریفات از جمله این راهکارها است. مثلاً مجوز خاص از شورا بگیریم و مذاکرات خرید را انجام دهیم که این موضوع در حال‌حاضر قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه مناقصه چه خواهد شد.