بخشخصوصی میتواند مشکلات حوزه خودرو برطرف شود صنعت خودرو ایران در سالهای گذشته با مشکلات و محدودیتهای جدی مواجه بوده است و در کنار اختلاف قیمت ایجاد شده میان کارخانه و بازار آزاد، به نظر میرسد که وضعیت خودروسازان و قطعهسازان کشور نیز با توجه به بدهیها و معوقات موجود مثبت نیست و از اینرو […]
بخشخصوصی میتواند مشکلات حوزه خودرو برطرف شود
صنعت خودرو ایران در سالهای گذشته با مشکلات و محدودیتهای جدی مواجه بوده است و در کنار اختلاف قیمت ایجاد شده میان کارخانه و بازار آزاد، به نظر میرسد که وضعیت خودروسازان و قطعهسازان کشور نیز با توجه به بدهیها و معوقات موجود مثبت نیست و از اینرو احتمالاً یکی از اصلیترین چالشهایی که پیشروی دولت آینده خواهد بود، موضوع مدیریت صنعت و بازار خودرو است. در این بین فعالان بخشخصوصی در سالهای گذشته بارها از لزوم کنار رفتن قیمتگذاری دستوری و سپس بها دادن به بخشخصوصی برای حضور در بازار خودرو سخن گفتهاند و به نظر میرسد، هنوز راهکار آنها میدان دادن به بخشخصوصی است. با این وجود در روزهای گذشته گمانهزنیهایی مبنی بر احتمال استفاده از ظرفیت نیروهای نظامیدر صنعت خودرو مطرح شده بود. یکی از این افراد محمدرضا نجفیمنش؛ عضو اتاق بازرگانی تهران، است که میگوید در حالحاضر نیازی به استفاده از ظرفیت این نیروها وجود ندارد و در صورت میدان دادن به بخشخصوصی واقعی میتوان انتظار داشت که لااقل بخشی از مشکلات کشور در این حوزه برطرف شود. به گفته او؛ در بخش بزرگی از جغرافیای جهان، صنایع نظامی در حوزه مربوط به این بخش فعال هستند و نمونهای سراغ نداریم که به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرده باشند. با این حال در ایران هر اقدام متمایزی دور از ذهن نیست، اما توصیه معمول این است که هر بخش به فعالیت و رسیدگی به امور مربوط به خود مشغول باشد و در صنعت خودروسازی نیز اجازه داده شود تا بخشخصوصی توان رقابتپذیری و تولید خود را حفظ کند و ارتقاء دهد. عضو هیأتمدیره انجمن قطعهسازان، در گفتوگو با اتاق بازرگانی تهران، با این یادآوری که اگر در مسیر فعالیت بخشخصوصی در صنعت خودروسازی سنگاندازی نشود و موانع پیشروی واحدهای تولیدی برداشته شود، به طور قطع خودروسازی در کشور توسعه پیدا خواهد کرد، افزود: این در حالی است که سازندگان قطعات مربوط به خودرو، بهرغم تولید با کیفیت و به موقع، به سختی و در مدت زمان طولانی پول فروش قطعات خود را دریافت میکنند و کمبود نقدینگی به یکی از چالشهای اصلی این بخش تبدیل شده است. نجفیمنش؛ با تأکید دوباره بر اینکه ورود بخش نظامی و فناوریهای این حوزه به صنعت خودروسازی کشور، راهگشا برای ارتقای این صنعت نیست، گفت: در قانون نیز به صراحت تصریح شدهاست که اولویت فعالیت در عرصههای اقتصادی و صنعتی با بخشخصوصی است؛ بنابراین اگر بخشخصوصی قادر به فعالیت در این عرصهها نبود، سایر بخشها میتوانند قدم جلو بگذارند، اما در حالحاضر توانمندی و ظرفیت بخشخصوصی برای ادامه حضور و فعالیت در اقتصاد کشور از جمله صنعت خودروسازی، تحلیل نرفته و اگر مانعتراشیها برداشته شود، شرکتها و بنگاههای این بخش همچنان آماده فعالیت هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.