وام ودیعه مسکن …

وام ودیعه مسکن …      خدا را شکر که این جناب وام ودیعه مسکن با قدرت و هیبت بیشتر از قبل، از راه رسید و موجبات خوشحالی مردم چشم‌انتظار را فراهم و برگ زرین دیگری بر افتخارات اقتصادی کشور اضافه شد، آن هم با وام ودیعه مسکنی که با مبلغش‌، همین پنج‌، شش سال پیش […]

وام ودیعه مسکن …

     خدا را شکر که این جناب وام ودیعه مسکن با قدرت و هیبت بیشتر از قبل، از راه رسید و موجبات خوشحالی مردم چشم‌انتظار را فراهم و برگ زرین دیگری بر افتخارات اقتصادی کشور اضافه شد، آن هم با وام ودیعه مسکنی که با مبلغش‌، همین پنج‌، شش سال پیش می‌توانستی لااقل نصف پول یک خانه را پرداخت کنی و با اندکی پس‌انداز و فروش چند تکه اجناس قیمتی و احتمالاً قرض و قوله‌، بروی سر خانه و زندگی‌ات و سقفی از خودت بالای سرت قرار بگیرد!

از وام خرید خانه‌، رسیدیم به وام ودیعه مسکن و با همین دست‌فرمان که اقتصاد کشور در حال جولان دادن است‌، دیر یا زود به وام اجاره‌بها هم خواهیم رسید! البته وقتی یارانه نقدی و معیشتی و کم‌درآمدی و وام بیکاری و خانه‌نشینی می‌گیریم‌، وام ودیعه مسکن خودش برای خودش شاه‌بیت وام‌هاست!

به هرحال باز هم دست گل عزیزان مصوب‌کننده و ابلاغ‌کننده و مجری، درد نکنه که همین وام را برای خلق‌ا… تدارک دیدند وگرنه معلوم نبود که در این یکه‌تازی تورم و بی‌حساب و کتابی رهن و اجاره‌خانه‌ها و نبود نظارت و مقررات و کش‌کش و البته حضور برخی دلالان و معاملاتی‌های رند و بازارگرم‌کن و ایضاً صاحب‌خانه‌های بی‌اعصاب بلند‌پرواز کم‌انصاف! چه بلایی سر برخی خانواده‌ها می‌آمد. بماند که بحث جور کردن مدارک و ضامن و دنگ و فنگ اداری‌، کم مصیبتی نیست و در این وانفسای اعتبار و اعتماد و شرایط عجیب و غریب بانک‌ها برای ضامن‌، جوان رشید کارمند رسمی‌دولت‌، با قلب و عروق سالم و دارای امید به زندگی بیشتر از مدت زمان بازپرداخت وام و یا کاسب پروانه‌دار معتبر بی‌چک برگشتی آشنا که حاضر شود ضامن شوند از کجا گیر بیاوریم‌، ا…‌اعلم!

    پُرواضح است که اساساً گرفتن وام در این کشور خودش یک نوع کسب‌وکار شیرین و خوش درآمد است‌، وقتی هم نرخ یک وام ۱۳درصد باشد و فاصله زمین تا آسمانی با تورم داشته باشد‌، چه بهتر! کافی است موجر و مستأجر با هم تبانی‌ریزی داشته باشند و سقف وام مربوطه را هدف‌گذاری نمایند و یک مبلغ درست‌درمانی هم دست مستأجر را بگیرد تا بتواند سهامی‌، طلایی‌، دلاری‌، بیت‌کوینی چیزی بخرد و سال آینده کلی هم سود به جیب زده باشد!

البته اینکه مستأجر بینوایی که دو ریال ته جیبش نیست‌، چگونه هم کرایه ماهیانه منزل مسکونی را بدهد و هم ماهی یک و نیم‌میلیون قسط وام ودیعه را بدهد‌، برای خودش حرفی است و یحتمل حساب‌ترین حرفی که امروز از قلم ما بیرون پریده است!

    ممکن است آقایان مربوطه بفرمایند: ملت بروند با این وام ودیعه‌، خانه با رهن کامل گیر بیاورند و دیگر کرایه ماهیانه ندهند‌، به این عزیزان حاضر جواب باید عرض کنیم که این وام ودیعه خیلی هنر کند بتواند زورش به خانه‌هایی که رهن و اجاره‌ای است‌، برسد. وگرنه در تهران و کلانشهرها با این اعداد و ارقام باید رفت حاشیه شهر رهن کامل پیدا کرد، آن هم اگر گیرت بیاید.

کلاً خواستیم عرض کنیم که دست گل مسؤولان و مربوطان که به‌فکر بودند خسته نباشد! لنگه‌کفش هم در بیابان نعمت است این که برای خودش هیبتی دارد و وام ودیعه ۱۳درصدی است! اما اگر بازپرداخت آن را بیشتر می‌کردید‌، هنر و کفایت این کار دوچندان می‌شد و مردم بیش از پیش دعاگو می‌شدند. هرچند اگر نظارت و کنترل و کشیدن ترمز تورم و بی‌دروپیکری، در دستور کار قرار بگیرد‌، به طرز عجیبی‌، سزاوارتر است از مرحمتی و تفقدی بعد از سر شکستن! که شیخ اجل می‌فرماید:

 ترک احسان خواجه اولیتر

کاحتمال جفای بوابان …  

 

                                                                                    هوشنگ‌خان