مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی حملونقل دریایی مؤثرترین روش جابهجایی کالا در سطح بینالملل است مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه حملونقل دریایی مؤثرترین شیوه برای جابهجایی کالا در سطح بینالملل است و سالانه بیشترین میزان حملونقل کالا در جهان را به خود اختصاص […]
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی
حملونقل دریایی مؤثرترین روش جابهجایی کالا در سطح بینالملل است
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه حملونقل دریایی مؤثرترین شیوه برای جابهجایی کالا در سطح بینالملل است و سالانه بیشترین میزان حملونقل کالا در جهان را به خود اختصاص میدهد، گفت: ایران به دلیل دسترسی به دریای کاسپین در شمال کشور و خلیجفارس و دریای عمان در جنوب کشور دارای ۵۷۹۰ کیلومتر نوار ساحلی است و حدود ۳۰۰۰ کیلومتر آن بخشی از خطوط دریایی بوده و موقعیت مناسب برای تجارت دریایی دارد و بخش زیادی از حملونقل بینالمللی خود را از این طریق انجام میدهد. به گزارش مناقصهمزایده، نادر پسنده؛ در آستانه روز جهانی هیدروگرافی، افزود: در این بین، بیشترین تجارت دریایی از جنوب کشور بوده و ترابری دریایی به کشورهای جنوب خلیجفارس و اقیانوس هند و خاور دور سهم زیادی را در برمیگیرد. وی با بیان اینکه حملونقل دریایی اروپا به ایران و بالعکس روبه افزایش بوده و ایران با دسترسی به آبهای بینالمللی توانسته امکان تبادل مستقیم کالا با کشورهای اروپایی را گسترش دهد، تصریح کرد: بیشک از ضروریات حملونقل دریایی ایمن، دسترسی دریانوردان و فعالان این عرصه به نقشههای بهروز از مسیرهای شناخته شده دریایی و آبراهههاست که این مهم از طریق برداشت دادههای دریایی از جمله هیدروگرافی تأمین میشود. به گفته پسنده؛ صنعت هیدروگرافی علاوه بر ارتقای ایمنی دریانوردی، در دیگر فعالیتهای دریایی از جمله بهرهبرداری از منابع دریایی مانند آبزیان و مواد معدنی، مدیریت و حفاظت از محیطزیست دریایی، تعیین مرز دریایی، قایقرانی تفریحی، دفاع و امنیت دریایی، پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و سونامی، مدیریت منطقه ساحلی و جهانگردی و علوم دریایی نقش مهمی ایفا میکند. مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اعلام اینکه در سالجاری روز جهانی هیدروگرافی مصادف با صدمین سال تأسیس این سازمان با شعار «صد سال همکاری بینالمللی در حوزه هیدروگرافی» برگزار میشود، اضافه کرد: شورای سازمان بینالمللی هیدروگرافی ۳۰ عضو دارد که ایران یکی از اعضای فعال آن است و کمیته فنی آن در ۱۰کارگروه تخصصی و ۱۵ کمیسیون منطقهای هیدروگرافی جهت ارتقای ایمنی دریانوردی و جمهوری اسلامیایران به عنوان رئیس کمیسیون منطقهای دریایی راپمی(RSAHC) فعالیت میکند. وی با اشاره به اینکه این سازمان سه نقش اصلی را در جهت بهبود چارتهای بینالمللی دریایی و هیدروگرافی در بین کشورهای عضو برعهده دارد، اظهار داشت: تدوین راهنما و استانداردهای بینالمللی لازم برای انجام هیدروگرافی و تهیه چارتهای دریایی، هماهنگی جهت ارائه چارتهای دریایی مناسب و خدمات هیدروگرافی در سطح جهانی و منطقهای، توسعه توانمندیهای هیدروگرافی در میان کشورها از طریق همکاریهای منطقهای و برنامههای آموزشی سه نقش اصلی این سازمان است. مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: با توجه به بینالمللی بودن موضوع دریانوردی، فعالیتهای هیدروگرافی در مقیاس وسیع معمولاً توسط سازمانهای مورد تأیید دولتی هم چون سازمان نقشهبرداری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام میشود. پسنده؛ با بیان اینکه براساس مصوبه سال۱۳۴۰ مجلس، قانون عضویت سازمان بنادر در دفتر بینالمللی هیدروگرافی تأیید شد، یادآور شد: سال ۱۳۸۴ و در راستای اجرای مفاد نامه نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی، کمیته ملی هیدروگرافی در سازمان بنادر و دریانوردی با عضویت و همکاری نمایندگانی از این سازمان، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و نیز سازمان نقشهبرداری کشور براساس آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی مصوب سال ۱۳۹۰ تشکیل شد. وی افزود: با توجه به وظیفه این کمیته مبنی بر تهیه و بازبینی نقشههای دریایی سواحل ج.ا.ایران، دبیرخانه مربوطه از ابتدای سال ۱۳۹۴ تولید و انتشار بینالمللی چارتهای الکترونیکی دریانوردی (ENC) را در دستور کار خود قرار داد و بهواسطه تلاش همکاران در کمیته ملی هیدروگرافی، از ابتدای کار تاکنون دبیرخانه مربوطه موفق به انتشار ۹۳ سلول چارت الکترونیکی دریانوردی و بهروزرسانی ۱۸۸ مورد چارتهای منتشر شده از منطقه خلیجفارس و دریای عمان و دریای کاسپین شده که میتواند در ممیزیهای آتی IMO نیز یک نکته مثبت تلقی شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.