فروش هواپیمای ژاپنی به ایران بدون نیاز به تضمین دولت

چشم بادامی‌ها روی دست ایرباس و بوئینگ بلند می‌شود فروش هواپیمای ژاپنی به ایران بدون نیاز به تضمین دولت در شرایطی که هنوز تکلیف نهایی قراردادهای خرید هواپیما میان ایران ایر و دو شرکت بوئینگ و ایرباس نامشخص است و مذاکرات طولانی‌مدت بر سر نهایی شدن مفاد آن ادامه دارد حالا به نظر می‌رسد این […]

چشم بادامی‌ها روی دست ایرباس و بوئینگ بلند می‌شود

فروش هواپیمای ژاپنی به ایران بدون نیاز به تضمین دولت

در شرایطی که هنوز تکلیف نهایی قراردادهای خرید هواپیما میان ایران ایر و دو شرکت بوئینگ و ایرباس نامشخص است و مذاکرات طولانی‌مدت بر سر نهایی شدن مفاد آن ادامه دارد حالا به نظر می‌رسد این دو غول صنعت هوانوردی جهان باید آماده رقابت بر سر بازار ایران با یک شرکت آسیایی شوند.

به گزارش ایسنا، هر چند با وجود گذشت چندین دهه از آغاز به‌کار جت‌های مسافرتی جدید هنوز هیچ یک از کشورهای پیگیر در صنعت هوانوردی نتواسنته‌اند با ایرباس یا بوئینگ رقابتی جدی را آغاز کنند که نتیجه آن شکل‌گیری شرایطی شبه‌انحصاری برای آن‌ها بوده است، اما در طول سال‌های گذشته برخی از کشور‌ها توانسته‌اند با پیگیری ساخت برخی هواپیماهای کوچک‌تر شانس خود را برای رقابت در این حوزه امتحان کنند.

شرکت‌هایی مانند امبرائر از برزیل، بمباردیه از کانادا و شرکت میتسوبیشی ژاپن ۳ شرکتی بودند که در طول این سال‌ها شانس خود را برای ورود به عرصه هواپیماسازی امتحان کردند.

در این بین با وجود آن‌که دو شرکت فعال در آمریکای مرکزی و جنوبی سابقه طولانی‌‌تری از رقیب آسیایی‌شان دارند اما با توجه به پیگیری ۵۰ ساله ژاپنی‌ها به نظر می‌رسد این کشور خود را برای به دست آوردن بخش بزرگی از بازار صنعت هوانوردی جهان آماده کرده است. بازاری که ایران نیز با توجه به نیاز بالای خود برای خرید هواپیماهای جدید نقشی مهم در آن دارد.

با توجه به این نیاز متفاوت در طول هفته‌های گذشته مذاکراتی میان مقام‌های ایرانی با مقام‌های شرکت میتسوبیشی آغاز شده که براساس اعلام قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی به نتایج مثبتی رسیده است.

فخریه‌کاشان در این زمینه گفته که ژاپنی‌ها آماده هستند برای برخی پروژه‌های بدون ضمانت دولت اعتبار صادراتی در نظر بگیرند که در این بین، فروش هواپیماهای جدید به ایران یکی از گزینه‌هایی خواهد بود که توافق‌های لازم در این زمینه نهایی شده است.

براساس اعلام قائم‌مقام آخوندی، هواپیماهای مدنظر ایران از مدل MRJ خواهد بود. این هواپیما که پس از سال‌ها بررسی و سنجش شرایط از سوی ژاپن در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد، ظرفیت مسافرگیری حدود ۷۵تا۹۰ نفر را دارد و سهام آن در اختیار چند شرکت تجاری ژاپنی است.

براساس اطلاعاتی که از شرایط شرکت میتسوبیسشی ارایه شده، این شرکت در طول سال‌های گذشته بخشی از بال‌های هواپیماهای بوئینگ را تأمین می‌کرده و با افزایش توان تکنولوژیک خود به ساخت هواپیمای مسافرتی MRJ (جت منطقه میتسوبیشی) دست یافته است.

 

ژاپن پیش‌بینی کرده در طول سال‌های آینده این هواپیما سفارش‌های بسیاری بگیر د تا جایی که در افق ۲۰ ساله آینده آن سفارش ۵۰۰۰ فروند هواپیما در نظر گرفته شده است.