معاون آخوندی اعلام کرد تأمین ۷۹ درصد منابع شهرداریها از عوارض دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه بیش از ۷۹ درصد منابع شهرداریها وابسته به دریافت عوارض است، گفت: ۴ صفحه طرح مطالعاتی برای دو طبقه کردن اتوبان صدر وجود ندارد. به گزارش مهر، پیروزحناچی با اشاره به اینکه جمعیت کل […]
معاون آخوندی اعلام کرد
تأمین ۷۹ درصد منابع شهرداریها از عوارض
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه بیش از ۷۹ درصد منابع شهرداریها وابسته به دریافت عوارض است، گفت: ۴ صفحه طرح مطالعاتی برای دو طبقه کردن اتوبان صدر وجود ندارد.
به گزارش مهر، پیروزحناچی با اشاره به اینکه جمعیت کل کشور در اولین سرشماری ۱۸ میلیون نفر بود و ۶ میلیون شهرنشین داشتیم، گفت: در سال ۹۰ جمعیت کل کشور به ۷۵ میلیون نفر رسید که ۵۳ میلیون نفر آن، شهرنشین بودند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت شهرنشین کشور بیش از ۸ برابر جمعیت شهرنشین در نخستین سرشماری است، افزود: این تغییر بافت جمعیتی است باعث رشد شهرنشینی شده و تعاریف را تغییر داده است.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روند رشد جمعیت در سال ۸۵ تا ۹۰ در کل کشور روند کاهشی ۲٫۱۴ درصد را داشته است، ادامه داد: با وجود این هنوز در روستاها کاهش رشد جمعیت را داریم.
حناچی یکی از مشکلات را عدم تعادل میان شمال و شمال غربی کشور با جنوب و جنوب شرقی کشور دانست و اظهار داشت: در جنوبشرقی کشور خشکسالی منجر به از بین رفتن سرزمینها شده و عدم مدیریت، بحرانهایی را ایجاد کرده است، بنابراین وظیفه ما این است که با تهیه طرحهایی در سلسله مراتب مختلف، تعادل را ایجاد کنیم. وی با اشاره به ۱۴ عنوان طرح در این بخش گفت: متأسفانه در برخی دورهها تعادل میان مناطق کشور مورد توجه قرار نگرفته است.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، ریل پایه را یکی از اصلیترین سیاستهای وزارت راه و شهرسازی دانست و اظهار کرد: منابع پایدار برای شهرداریها یکی از اصلیترین عوامل مؤثر بر روی طرحها است و باید منابع مالی پایداری را شهرداریها در اختیار داشته باشند.
حناچی با بیان اینکه مطالعات نشان میدهد که ۷۹.۶ درصد از بودجه شهرداریها بهطور مستقیم و غیرمستقیم به عوامل ساختوساز ربط دارد، گفت: تأمین مالی شهرداریها از طریق عوارضهای مختلف است که منابع شهرداری را وابسته به آن کرده است، بنابراین اتکا به درآمد ساخت و ساز، ویژگی اصلی نظام درآمدی کلانشهرها است.
وی با اعلام اینکه ادامه این وضعیت منجر به شرایط بدی در شهرها خواهد شد، اظهار داشت: اداره امور شهر به این شیوه زمینهساز اتلاف منابع و شکلگیری شهرداری رانتی میشود. معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی این شیوه را زمینهساز خطر و سلبآسایش شهروندان دانست و افزود: آشفتگی و بههمریختگی نما و منظر شهری و تحمیل هزینههای مضاعف بر مدیریت شهری از دیگر تأثیرات این شیوه مدیریت است.
حناچی تراکم متوسط تهران در طرح جامع اولیه را بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: کمیسیون ماده ۵ مرجع تصویب طرحهای تفصیلی و دیگر عوامل مربوط به ساخت و ساز است و در سالهای گذشته مصوبههایی بر خلاف قوانین در این کمیسیون به تصویب رسید.
وی ادامه داد: ما این کمیسیون را مجبور کردهایم تا همه مصوبات خود را منتشر کند و در غیراین صورت یعنی اقدامی غیرقانونی را انجام میدهند. معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در سالهای بین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ اظهار داشت: ۷۵۶ بند مصوبه در این ۳ سال، ۹۴ مورد مربوط به بلندمرتبهسازی بوده است، یعنی ۶۵ درصد.
حناچی افزود: این موارد در منطقه یک ۳۶ مورد، در منطقه۶، ۲۲ مورد، در منطقه ۳، ۱۸ مورد و در منطقه دو ۱۴ مورد مصوبه بلندمرتبهسازی بوده است. وی با اشاره به تفاوت جدی مصوبات منطقه یک با سایر مناطق کشور گفت: بخش اعظم مصوبات منطقه یک برای تغییر کاربری باغ و باغ مسکونی به بلندمرتبهسازی اداری-تجاری و مسکونی-تجاری بوده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.