چند مقام رسمی پیروزی رئیسی را در انتخابات تبریک گفتند؟

سخنگوی وزارت امورخارجه، گفت: برای آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم برای تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد. به گزارش مهر، خطیب‌زاده؛ در نشست خبری خود افزود: بیش از ۴۵ مقام بین‌المللی از جمله ۲۴رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس دولت، چهاررئیس مجلس و همچنین ۱۸مقام ارشد سیاسی پیام تبریک […]

سخنگوی وزارت امورخارجه، گفت: برای آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم برای تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد. به گزارش مهر، خطیب‌زاده؛ در نشست خبری خود افزود: بیش از ۴۵ مقام بین‌المللی از جمله ۲۴رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس دولت، چهاررئیس مجلس و همچنین ۱۸مقام ارشد سیاسی پیام تبریک ارسال کردند و این روند ادامه دارد. خطیب‌زاده؛ در پاسخ به سؤالی درباره سیاست‌های دولت جدید، درباره برجام و رویکرد رسانه‌های خارجی در این خصوص، گفت: رویه رسانه‌های صهیونیستی شناخته شده است. آنها جز تخریب منتخبین ملت کار دیگری ندارند و رویه آنها یکسان است. وی گفت: آقای رئیسی سال‌ها در پست‌های مختلف حضور داشت. او سال‌ها در شورای‌عالی امنیت ملی بود. وی صدای عاقله نظام است. این گزارش‌ها بیشتر برای مشوه کردن چهره جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. همه به‌زودی خواهند دید سیاست‌های ایران در چه مسیری مثل همکاری‌های اصولی و در تعامل ادامه خواهد یافت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که برای مراسم تحلیف‌ «سیدابراهیم رئیسی» شاهد حضور چه مقام‌های خارجی خواهیم بود؟ گفت: در مورد روند انتقال دولت، وزارت امورخارجه مسؤولیت مشخصی دارد. اکنون ما با ستاد رئیسی در تماس هستیم و فردی معرفی شدند.

دستمان برای بازگشت عربستان به منطقه دراز است

سخنگوی وزارت امورخارجه، در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات ظریف درباره آمادگی ایران برای اعزام سفیر به ریاض، ابراز داشت: آنچه گفته شده، جدید نیست. او چندین سال است که این موضوع را می‌گوید. دست ما چندین سال است که برای بازگشت عربستان به منطقه دراز بوده است. امیدوارم گفت‌وگوها به نتیجه ملموسی برای برقراری روابط بینجامد. خطیب‌زاده؛ درخصوص اظهارات «رافائل گروسی» برای دسترسی‌های آژانس نیز، گفت: تمامی دسترسی‌های فراپادمانی متوقف شده است اما آنها دسترسی‌های پادمانی را دارند. اگر به توافق برسیم فیلم دوربین‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد. وی در واکنش به حملات برخی افراد به رأی‌دهندگان ایرانی در انگلیس نیز، گفت: موجب تأسف است که در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا کم و کاستی‌هایی از سوی مدعیان حقوق بشر و دموکراسی برای هم‌وطنانمان وجود داشت. از طرف نمایندگی‌های کشورمان یادداشت‌هایی برای آنها ارسال شده است. در تهران نیز پیگیر موضوع هستیم. سفیر انگلیس در این باره احضار شد و پیگیری‌های حقوقی ادامه خواهد داشت.

از حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم

وی با اشاره به اینکه تجربه اجرای برجام به ما ثابت کرد که به بهانه‌های واهی برای تایید امور تجاری و بازرگانی با ایران حتی برخی از اسامی را بهانه می‌کردند که انجام نشود، اظهار داشت: ما درباره جزییات به اندازه کلیات دقیق هستیم و درباره حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم. سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره وضعیت افغانستان، گفت: با نگرانی مسائل افغانستان را پیگیری می‌کنیم. در همسایه ما تغییرات گسترده‌ای در جریان است. از همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم که پایبند به کاهش تنش‌ها شوند. خطیب‌زاده؛ اظهار داشت: پایبندی به گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی و تعهد به سرنوشت افغانستان با حضور همه اقوام و اقلیت‌ها، موضع همیشگی ایران بوده است. وی اضافه کرد: این موضوع به خاطر آنکه امنیت ملی افغانستان، بخشی از امنیت ملی ایران است را پیگیری می‌کنیم. سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه سفرهایی انجام شده و گفت‌وگوها در جریان است، گفت: در گفت‌وگوهای ظریف با همتایان خودشان از جمله در افغانستان نیز یکی از موضوعات مهم افغانستان و تأمین امنیت بوده است.