شروط بازگشت آرامش به بازار خودرو

حسین مریدسادات؛ کارشناس بورس کالا، بیان کرد: در حال‌حاضر خودروسازی ایران‌خودرو اعلام کرده به‌ازای هر محصولی که تولید می‌کند، مثلاً، برای ۵۰ میلیون پژو۲۰۶ که به فروش می‌رساند، ۳۰ میلیون تومان ضرر محقق می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، کارشناس بورس کالا، درخصوص اینکه مشکل اصلی بازار خودرو چیست؟، گفت: مشکل اساسی بازار صنعت خودرو، دو […]

حسین مریدسادات؛ کارشناس بورس کالا، بیان کرد: در حال‌حاضر خودروسازی ایران‌خودرو اعلام کرده به‌ازای هر محصولی که تولید می‌کند، مثلاً، برای ۵۰ میلیون پژو۲۰۶ که به فروش می‌رساند، ۳۰ میلیون تومان ضرر محقق می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، کارشناس بورس کالا، درخصوص اینکه مشکل اصلی بازار خودرو چیست؟، گفت: مشکل اساسی بازار صنعت خودرو، دو نرخی بودن این بازار است که به چرخه توزیع ناصحیح در بازار برمی‌گردد. در حال‌حاضر قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو وجود دارد که این موضوع سبب شده، دلالانی که در کف بازار حضور دارند با حداقل سرمایه، بیشترین آورده را داشته باشند. این مشکل بسیار پیچیده است و سالیان سال است که نمایشگاهداران خودرو و دلالان، بازار خودرو را در دست گرفتند و خودروسازان نیز نمی‌توانند با این افراد مقابله کنند. او بیان کرد: البته اقداماتی برای مقابله با دلالان انجام شده است از جمله، اینکه باید سند خودرو تا یک سال به نام خریدار اولیه باشد تا جلوی فروش دلال‌ها گرفته شود، البته مجددا دلالان راه‌حلی برای مقابله با این اقدام مثل، وکالت‌های بلاعوض و سایر مؤلفه‌هایی که در بازار خودرو وجود دارد، پیدا می‌کنند و به این ترتیب به ادامه فعالیت خود می‌پردازند. مریدسادات؛ در رابطه با راهکارهایی در جهت حل مشکلات صنعت خودرو اظهار کرد: برای حل مشکلات صنعت خودرو و خروج این بازار از زیان، باید صنعت خودرو وارد بازار بورس کالا شود و علاوه بر آن باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود. به طوری که که اگر در حال‌حاضر قیمت پژوه ۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۰ میلیون تومان در بازار است، خودروساز می‌تواند در صورتی که ارزندگی داشته باشد، ۳۸۰ میلیون تومان بفروشد و اگر ارزندگی نداشته باشد، اختلاف قیمت خودرو در بازار و خودروساز به حداقل ممکن می‌رسد. او بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری در سیاست‌گذاری کلان وجود دارد و باید متولیان آن تصمیم به مدیریت عرضه و تقاضا در بورس کالا بگیرند. بورس کالا جایی است که، خریدار واقعی، اقدام به خرید می‌کند و سپس از بازار خارج می‌شود. کارشناس بورس کالا، افزود: اگر بتوانند افرادی را که برای خودرو ثبت‌نام می‌کنند، مدیریت کنند و همچنین قوانین قیمت‌گذاری را مدیریت کنند، در این صورت بورس کالا توان مدیریت بازار خودرو را خواهد داشت و سود به جیب اهالی بازار خودرو می‌رود و دست دلالان از بازار خودرو قطع خواهد شد؛ البته همواره گروه‌هایی وجود دارند که جلوی ورود خودرو به بورس کالا را ‌می‌گیرند. مریدسادات؛ در پاسخ به این پرسش که، آیا ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند بر روی قیمت خودروی داخلی اثر بگذارد تا قیمت خودرو واقعی و منصفانه‌تر پیش برود؟، گفت: در حال‌حاضر حداقل به میزان ۵۰ درصد سود ما به تفاوت به جیب غیرفعالان بازار خودرو می‌رود. با ورود خودرو به بورس کالا، اگر خودرو‌هایی مانند، پژو ۲۰۷ و یا پژو ۴۰۵ ارزنده باشد، این سود به جیب تولیدکننده می‌رود و اگر هم خودرو مدنظر ارزنده نباشد با ورود به بورس کالا دست مافیا قطع خواهد شد. او بیان کرد: اگر خودرو‌های داخلی وارد بورس کالا شوند؛ شاهد قیمت‌گذاری‌های منصفانه خواهیم بود، که در این صورت عرضه و تقاضا مدیریت می‌شود و مقررات کاملاً مدون و منطقی ایجاد می‌شود نه اینکه بدون هیچ دلیل و منطقی تصمیمی اتخاذ شود. مریدسادات؛ افزود: اگر خودرو وارد بورس کالا شود، تأثیر مثبت بر روی نرخ خودرو داخلی خواهد گذاشت و در این صورت خریدار واقعی با قیمت منصفانه از فروشنده، محصول را می‌خرد و می‌تواند بازار خودرو را به سمت بازار منصفانه با قیمت متناسب پیش ببرد. کارشناس بورس کالا، در رابطه با فواید ورود خودرو به بورس کالا اظهار کرد: بر این اساس قیمت خودرو به سمت قیمت منصفانه پیش می‌رود و دست دلال و واسطه‌های بازار قطع می‌شود و نقدینگی به سمت جایی برمی‌گردد که می‌تواند تولید ناخالص ملی را افزایش دهد. او در پایان تصریح کرد: گروه خودرویی لیدر کلاسیک بازارسرمایه است و هر زمان که گروه خودرو روند صعودی داشته باشد، به بازارسرمایه کمک می‌شود و هر موقع که وارد فاز اصلاح می‌شود، کل سهام بورسی را وارد فاز اصلاح می‌کند.