عبور قطار از ۳ استان دیگر تا پایان امسال

اگر خطوط ریلی اولویت‌دار امسال که پیشرفت فیزیکی بالایی هم دارند، به بهره‌برداری برسد، می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال سه مرکز استان دیگر به شبکه ریلی سراسری متصل شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس آمارهای منتشر شده تاکنون و طی سال‌های گذشته افتتاح هزارو۹۷ کیلومتر خط ریلی در مناطق مختلف کشور بوده که در […]

اگر خطوط ریلی اولویت‌دار امسال که پیشرفت فیزیکی بالایی هم دارند، به بهره‌برداری برسد، می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال سه مرکز استان دیگر به شبکه ریلی سراسری متصل شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس آمارهای منتشر شده تاکنون و طی سال‌های گذشته افتتاح هزارو۹۷ کیلومتر خط ریلی در مناطق مختلف کشور بوده که در این میان مهم‌ترین مسیرهای ریلی، به گفته عباس خطیبی؛ معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، راه‌آهن گرگان-‌اینچهبرون، راه‌آهن تهران-‌همدان، راه‌آهن غرب کشور، راه‌آهن مراغه-‌ارومیه، راه‌آهن قزوین-‌رشت، راه‌آهن میانه-‌بستان‌آباد، راه‌آهن خواف-‌هرات بوده است. وی در این باره معتقد است که اگر روند شتابان توسعه راه‌آهن در کشور طی ۱۰سال آینده نیز ادامه یابد، ایران به رتبه دوم منطقه از نظر چگالی خطوط شبکه ریلی به تناسب وسعت دست پیدا می‌کند. خطیبی؛ ادامه داد: با بهره‌برداری از راه‌آهن یزد-‌اقلید، بستان‌آباد-‌خاوران، زاهدان-‌خاش، همدان-‌سنندج، رشت-‌کاسپین و میانه-‌اردبیل تا پایان سال‌جاری سه استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شوند. البته پیش از این نیز خیرا… خادمی‌؛ معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور، در این باره به ایسنا، گفته بود که سه مرکز استان در سال‌جاری به شبکه ریلی متصل خواهند شد و در این راستا پروژه‌هایی تحت عنوان طرح‌های اولویت‌دار در دست اقدام قرار گرفته و به‌زودی به بهره‌برداری خواهند رسید. وی با بیان اینکه راه‌آهن یزد-اقلید، رشت-کاسپین-انزلی، راه‌آهن بستان‌آباد تبریز، راه‌آهن کردستان و راه‌آهن میانه اردبیل از جمله طرح‌ها و پروژه‌های ریلی اولویت‌دار در سال۱۴۰۰ هستند، افزود: راه‌آهن یزد-اقلید طولانی‌ترین خط ریلی به طول ۲۷۱ کیلومتر بوده است. این خط ریلی در واقع یک مسیر شرقی-غربی بوده و استان فارس را به یزد و نهایتاً خراسان‌رضوی متصل می‌کنند. همچنین بخش زیادی از معادن را هم داده و جابه‌جاکننده حجم بالایی مسافر و بار در کشور خواهد بود. با این وجود باید دید آیا خطوط ریلی اولویت‌دار در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و سه استان دیگر به شبکه ریلی سراسری متصل خواهند شد یا آنکه مانند برخی پروژه‌های ریلی دیگر با تأخیر در بهره‌برداری و موکول شدن زمان افتتاح به ماه و سالی دیگر مواجه خواهیم شد.