یک کارشناس انرژی مطرح کرد سرمایهگذاری ۷ میلیارددلاری ایران در CNG یک کارشناس انرژی، با اشاره به اینکه در حالحاضر تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است گفت اگرچه شیوع کرونا، تأثیراتی در کاهش مصرف بنزین داشت اما با اتمام همهگیری این ویروس احتمال ثبت رکوردهای بالای مصرف بنزین دور از ذهن […]
یک کارشناس انرژی مطرح کرد
سرمایهگذاری ۷ میلیارددلاری ایران در CNG
یک کارشناس انرژی، با اشاره به اینکه در حالحاضر تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است گفت اگرچه شیوع کرونا، تأثیراتی در کاهش مصرف بنزین داشت اما با اتمام همهگیری این ویروس احتمال ثبت رکوردهای بالای مصرف بنزین دور از ذهن نیست. مجتبی حاجیمحمدی؛ با بیان اینکه «بهترین و مؤثرترین اقدام برای اصلاح روند مصرف بنزین در کشور، توسعه سوختهای جایگزین است، افزود: بین تمامیسوختهایی که میتوانند جایگزین بخشی از مصرف بنزین کشور شوند، سوخت CNG از ابعاد مختلف، دارای اولویت است. وی ادامه داد: با وجود اینکه طرح CNG در ایران از سال ۱۳۸۶ شروع شد بود اما در برههای از زمان با توقف این طرح کارخانجات تولید مخزن، تا مرز نابودی پیش رفت و بسیاری از فعالان این عرصه با ورشکستگی مواجه شدند تا اینکه در یک اقدام خوب با پیگیری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، طرح دوگانهسوز کردن خودروها دوباره در سال ۱۳۹۸ با مصوبهای از سوی شورایعالی اقتصاد آغاز شد و عملاً از ماههای ابتدایی سال ۹۹ شاهد ثبتنام و تبدیل خودروهای بنزینسوز به دوگانهسوز CNG در یک سامانه منظم و با یک برنامهریزی دقیق بودیم. حاجیمحمدی؛ گفت: در یک سال گذشته قریب به ۱۰۰هزار دستگاه خودرو دوگانهسوز شدند که این تعداد خودرو موجب کاهش روزانه نیم میلیون لیتر بنزین در کشور شده است این کارشناس صنعت انرژی ادامه داد هماکنون حدود ۲۴ میلیون لیتر در روز سوخت معادل CNG ، جایگزین مصرف بنزین میشود. در صورت اجرایی شدن طرح تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو، روزانه حدود شش میلیون لیتر بنزین با CNG جایگزین خواهد شد. وی افزود: سهم CNG بسیار بیش از این رقم قابل افزایش است و میتوان بیش از ۵۰ درصد سوخت مصرفی خودروهای کشور را با CNG تأمین کرد که البته این کار الزاماتی دارد که باید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد. این کارشناس انرژی، تصریح کرد: با توجه به ملی بودن گازطبیعی و میزان ذخایر گازطبیعی کشور و اینکه ۵۰ درصد مخازن کشور با کشورهای همسایه مشترک است که در صورت عدم استفاده، این منابع را از دست میدهیم؛ در نتیجه تولید و استفاده از گازطبیعی اولویت اول تأمین سوخت کشور است؛ در همین راستا در جهت حفظ حداکثری منافع ملی، سیاستگذاری کلان تشخیص داده شده که سوخت CNG سوخت ملی شود. وی ادامه داد: تاکنون حدود هفت میلیارددلار سرمایهگذاری در حوزه CNG در کشور صورت گرفته که امروز شاهد هستیم حدود ۲۵۰۰ جایگاه فعال عرضه CNG، بیش از چهار میلیون خودروی دوگانهسوز و تعداد زیادی کارگاههای مجاز آزمایشگاههای کارخانجات تولید مخازن تحت فشار فعال هستند. حاجیمحمدی؛ با بیان اینکه «در طرح چشمانداز ۲۰ساله انرژی در بخش حملونقل، جایگزینی بنزین با CNG مورد تصویب شورایعالی انرژی قرار گرفته»، گفت: در این سند ۲۰ساله، هیچ سهمی برای LPG تعریف نشده، از اینرو بسیار عجیب است که نمایندگان محترم مجلس شورایاسلامی بدون توجه به یک سند بالادستی، مصوب کردهاند که LPG به سبد سوخت خودروها وارد شود. وی افزود: طرحی که مجلس آورده و دولت را حتی به واردات LPG موظف کرده، اشکالات زیادی دارد و به نظر میرسد به خاطر یک فورس زمانی، بررسیهای کافی روی این طرح انجام نشده است. وی افزود: ما تکنولوژی مورد نیاز برای LNG را نداریم، پس گاز مازاد مصرف خود را فقط از طریق خط لوله میتوانیم صادر کنیم؛ از سوی دیگر صادرات فرآوردههای نفتی مثل بنزین و LPG بسیار ارزآور و دارای کمترین محدودیتهاست؛ از اینرو بهتر است گازطبیعی را تا حد ممکن در داخل کشور مصرف کنیم و سوختهای دیگری مثل بنزین و LPG را صادر کنیم. این کارشناس انرژی درخصوص ارزش صادراتی LPG گفت: ارزش صادراتی این سوخت بسیار بالاست و قیمت آن از بنزین صادراتی کشور در هشت ماه اول سال ۹۹ در هرتن بالاتر بوده است؛ در واقع در بیشتر ماههای سال، قیمت صادراتی LPG از قیمت صادراتی بنزین بیشتر است و این نوع سوخت با توجه به کاربردهای متنوع و ارزش حرارتی بالای آن، سوختی پرارزش و پرتقاضا در جهان است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.