مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تولید تجهیزات تصفیه توازن کشتیها برای نخستینبار در ایران مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه یکی از مسؤولیتهای ما بحث ایمنی دریانوردی درباره ناوگان و آبراههای تحت حاکمیت است، گفت: در شرایط کنونی که شدیدترین تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشتیرانی ایران اعمال میشود […]
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی
تولید تجهیزات تصفیه توازن کشتیها برای نخستینبار در ایران
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه یکی از مسؤولیتهای ما بحث ایمنی دریانوردی درباره ناوگان و آبراههای تحت حاکمیت است، گفت: در شرایط کنونی که شدیدترین تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشتیرانی ایران اعمال میشود و آمریکاییها هم خیلی تبلیغات کردند که به همه کشورها بگویند شناورهای ایران ایمنی لازم را ندارند و حتی گفتند؛ آبهای ایران ایمن نیست و در آن زمان بیشتر به دنبال این بودند که تأثیرگذاری تحریمها را نشان بدهند. به گزارش مناقصهمزایده، حسین عباسنژاد؛ با تأکید بر اینکه آمریکا به کنوانسیونهای آیمو بهعنوان یک نهاد بینالمللی بیتوجه بود، افزود: از آنجایی که ایران و آمریکا و سایر کشورهای عضو ایمو باید به کنوانسیونها پایبند باشند آمریکا هم باید به مقررات ایمو پایبند میبود، اما آمریکا برخلاف کنوانسیونها عمل کرد، در حالی که در شرایط تحریمها همواره ایران به دنبال بهبود ایمنی مطابق با کنوانسیونهای بینالمللی بوده است. وی با اشاره به اینکه به هرحال تحریمها تبعات زیادی بر حملونقل دریایی ایران داشته است، تصریح کرد: پس از تحریمها مشکل تأمین تجهیزات سرویسهای ناوگان و بازرسیها به وجود آمد و مؤسسههای ردهبندی بینالمللی و بیمهها از ایران رفتند و بهزعم آمریکاییها دیگر کشتیهای ایران نمیتوانستند ایمنی را رعایت کنند؛ اما با بهره گیری از ظرفیتهای موجود در کشور و با همکاری با بخشهای که تولید و تعمیرات کشتیها را انجام میدادند تمهیداتی اندیشیده شد که نهتنها ایمنی شناورهای ایران پایین نیامد، بلکه تجهیزاتی در ایران تولید شد که به دلیل گرانی، در دریانوردی بسیاری از کشورها بهکار گرفته نمیشود، زیرا نصب این تجهیزات در موتورخانه کشتیها میلیونها دلار هزینه دارد و این مسأله تنها مربوط به کشتیهای ایرانی نیست و برای تمام کشورهای دنیا همین چالش وجود دارد. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با نگاهی به یکی از تجهیزاتی که به تازگی در ایران طراحی شده است، تصریح کرد: برای نمونه تجهیزات تصفیه توازن کشتیها برای نخستینبار در ایران توسط شرکتهای دانشبنیان تولید شده و طرح اولیه آن هم به آیمو ارسال شده و هماکنون در حال بررسی است و با توجه به وضعیت جلسات آیمو برای بررسی طرحها پیشبینی میشود تأیید این طرح کمیطولانی شود هرچند هماکنون ایران آمادگی تولید و نصب آن را روی کشتیها دارد. وی با نگاهی به وضعیت تجهیزات خاص شناورها در دنیا، افزود: بهطور کلی ۸۰ تجهیز در صنعت دریایی کشور وجود دارد که توسط کشورهای اروپایی، آمریکایی و شرق آسیا مدل تولید آن از آیمو گرفته شده است. در شرایط کنونی ایران هم در مسیر تولید این تجهیزات است که پیشبینی میشود تا اواسط سال ۱۴۰۱ تأییدیه آیمو برای تولید این محصولات گرفته شود و روی شناورهای ایرانی نصب شود و البته این امکان وجود دارد که ایران همین تجهیزات را برای شناورهای دیگری در نقاط مختلف دنیا نصب کند. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشتیهای با سایزهای بسیار بزرگ توسط ایزوایکو و صدرا ساخته میشود، به موج گفت: در حالی که قبلاً این شرکتها توان پذیرش چنین کشتیهای در یارد تعمیراتی خود نداشتهاند در نتیجه تلاشهای سازمان بنادر و دریانوردی کشور و تلاش کارکنان توانستهاند در شرایط کنونی کشور بحث تولید و ایمنی کشتیها در کشور اجرایی شود. عباسنژاد؛ با اشاره به اینکه در سه ماهه گذشته روی بحث شناورهای فاقد هویت سازوکارهای لازم اندیشیده شده است، گفت: قبلاً نزدیک به ۲۰ هزار شناور کوچک در کشور وجود داشتند که در آبهای مختلف تردد دارند و طبق قانون باید هویت این شناورها ثبت شود و از آنجایی که ثبت اطلاعات این شناورها سخت هست و در برخی مواقع طبق فراخوانی که ابلاغ میشود برای ثبت اطلاعات مراجعه نمیکنند شرایط سختی برای دسیتبابی به اطلاعات این شناورها وجود داشت، از این رو از ابتدای سال گذشته تا پایان سال گذشته حدود ۱۲۰۰ شناور ثبت شدند و این روند در سالجاری هم ادامه خواهد داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.