عدم وجود زیرساخت‌های لازم در کشور مانعی برای تولید خودروی برقی

  خودروهای هیبریدی از دو یا چند منبع انرژی، جهت حرکت استفاده می‌کنند. خودروهای دارای موتور درون‌سوز به وسیله بنزین شروع به حرکت می‌کند، اما خودروی برقی یا الکتریکی، انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌هایی با ولتاژ بالا تأمین می‌کنند. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروف‌اند. علاوه بر آن خودروهای هیبریدی این قابلیت […]

 

خودروهای هیبریدی از دو یا چند منبع انرژی، جهت حرکت استفاده می‌کنند. خودروهای دارای موتور درون‌سوز به وسیله بنزین شروع به حرکت می‌کند، اما خودروی برقی یا الکتریکی، انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌هایی با ولتاژ بالا تأمین می‌کنند. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروف‌اند. علاوه بر آن خودروهای هیبریدی این قابلیت را دارند که بنابر سلیقه راننده فقط با موتور برقی کار کنند یا فقط با موتور بنزینی یا با هر دو موتور. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد نعمت‌بخش؛ گفت: شرکت‌های خودروسازی به‌خصوص ایران‌خودرو و سایپا و همچنین بخش‌خصوصی در حوزه تحقیقات خودروهای هیبریدی اقداماتی انجام داده‌اند و دو شرکت خودروسازی نام برده شده نیز نمونه‌سازی این نوع خودروها را نیز اجرایی کردند اما همچنان به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند و از جزییات ماجرا بی‌اطلاع هستیم. مدتی پیش نیز در شهر مشهد اتوبوس هیبریدی و برقی را راه‌اندازی کردند که حاصل همکاری مپنا و شرکت عقاب افشان این پروژه به مرحله اجراء رسید که این نوع خودرو نیز همچنان به تولید انبوه نرسیده است. وی افزود: بحثی که در رابطه با ساخت و تولید داخلی خودروهای برقی مطرح است، عدم وجود زیرساخت‌های لازم و کافی در کشور بوده که برای ساخت این نوع خودروها باید فراهم باشند. در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد که خانم ابتکار بر سر کار بود در رابطه با تولید و توسعه خودروهای هیبریدی موضوع پارکینگ آپارتمان‌ها مطرح شد که هر واحد باید پارکینگ داشته باشد و هر قسمت از پارکینگ پریز برق مجزا داشته باشد که به کنتور برق هر واحد متصل شده باشد.

شرایط ویژه تولید خودروی هیبریدی

دبیر انجمن خودروسازان، تصریح کرد: موضوع پارکینگ نیز مانند سایر مواردی که باید در ساختمان‌سازی مورد توجه قرار گیرد تا پایان کار به ساختمان داده شود، به صورت کاملاً جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت کم‌کاری در این بخش پایان کار به ساختمان مربوطه داده نمی‌شود. طرح پارکینگ ساختمان‌ها ایده نابی بود اما با وجود پیگیری‌های انجمن خودروسازی و سایر عوامل علاقه‌مند به موضوع خودروهای هیبریدی این طرح تا به امروز اجرایی نشده و مانند بسیاری از طرح‌ها به در بسته خورد. هنوز برای توسعه این صنعت نوپا زیرساخت‌های برقی در کشور فراهم نشده است. نعمت‌بخش؛ ادامه داد: در رابطه با باتری‌های لیتیومی‌خودروهای هیبریدی در کشور نیز اقداماتی صورت گرفته و مذاکراتی با شرکت‌های خارجی انجام شده اما همچنان به مرحله تولید در کشور نرسیده است. ابتدایی‌ترین بحث‌هایی که درخصوص باتری‌های لیتیومی‌مطرح شد این بود که به دلیل آلایندگی شدید موتورسیکلت‌ها ابتدا باتری‌های لیتیومی‌ بر روی موتورسیکلت سوار شود و امتحان خود را پس دهد و سپس در خودرو مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینک این تکنولوژی روزبه‌روز در حال گسترش بوده و براساس گفته‌ها و شنیده‌ها این نوع باتری‌ها در کوتاه‌ترین زمان شارژ می‌شوند و اتومبیل تا ۵۰۰ یا ۶۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند. همچنین وی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز، مطرح کرد: ما در کشور زیرساخت‌های برقی لازم را نداریم و شاید شارژ یک باتری لیتیومی ‌به هشت‌ساعت زمان احتیاج داشته باشد. این تکنولوژی در حال گذر است و با توجه به اختلافی که ایران با سایر کشورهای پیشرفته در حوزه تکنولوژی دارد، باید صبر کنیم تا این صنعت به اوج خود برسد تا رغبت کافی برای روی آورد به این نوع خودروها ایجاد شود. به‌عنوان مثال شارژ شدن سریع باتری‌ها یک مزیت به حساب می‌آید.

واردات خودروی برقی ممنوع نیست

دبیر انجمن خودروسازان، تأکید کرد: قیمت خودروهای برقی حدود ۴۰ درصد بیشتر از خودروهای احتراقی است، به‌طوری که در آمریکا از هر پنج نفری که خودروی هیبریدی دارند یک نفر آن‌ها اتومبیل خود را به احتراقی تبدیل می‌کند. با توجه به اینکه آنجا یک کشور پیشرفته است اما همچنان نمی‌توانند پاسخگوی کامل برق مصرفی این نوع خودروها باشند و همچنان مشکل دارند در این صورت نباید انتظاری فراتر از این از صنعت خودروسازی کشور داشت. وی ابراز کرد: در حال‌حاضر واردات خودروهای هیبریدی مجاز است اما ثبت سفارشی انجام نمی‌شود و این عدم ثبت به دلیل مسائل ارزی بوده وگرنه ممنوع نیست و اتفاقاً تعرفه این نوع خودروها حداقلی است. به دلیل قیمت بالای این نوع خودروها وزارت صمت تعرفه آن‌ها را کمترین میزان ممکن در نظر گرفته است تا مردم برای خرید خودروی برقی نیز ترغیب شوند. استفاده از این نوع خودروها مشکلات کمتری در پی دارد و در واقع فشار برق را ندارند. نعمت‌بخش؛ در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم استفاده از خودروهای هیبریدی آلایندگی کمتر آن‌ها نسبت به خودروهای احتراقی است و به همان اندازه مصرف بنزین اتومبیل‌های معمولی با کاهش آلودگی همراه خواهند بود. به‌عنوان مثال اگر خودروی احتراقی هفت لیتر بنزین مصرف کند اتومیبل‌های برقی سه لیتر مصرف بنزین دارند و هرچه مصرف بنزین کمتر باشد به مراتب آلایندگی نیز کمتر خواهد بود.