مصوبه جدید شورای اقتصاد احداث جایگاههای جدید CNG با هزینه دوگانهسوز کردن خودروها براساس مصوبه جدید شورایاقتصاد، هزینه لازم برای دوگانهسوز کردن ۲۰۰ هزار خودرو، برای احداث ۷۰۰ جایگاه CNG جدید صرف خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدحسین باقری؛ درباره جزییات مصوبه جدید شورایاقتصاد مبنی بر اصلاح طرح «حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک […]
مصوبه جدید شورای اقتصاد
احداث جایگاههای جدید CNG با هزینه دوگانهسوز کردن خودروها
براساس مصوبه جدید شورایاقتصاد، هزینه لازم برای دوگانهسوز کردن ۲۰۰ هزار خودرو، برای احداث ۷۰۰ جایگاه CNG جدید صرف خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدحسین باقری؛ درباره جزییات مصوبه جدید شورایاقتصاد مبنی بر اصلاح طرح «حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز» افزود: این مصوبه هنوز رسماً به ما ابلاغ نشده، اما اصل بحث این بوده که بخشی از تعداد تبدیل خودروها که یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو بوده یعنی حدود ۲۰۰ هزار خودرو را کاهش دهیم و هزینه آن را برای احداث جایگاههای CNG مصرف کنیم. مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اضافه کرد: این ۲۰۰ هزار خودرو کاهش یافته، ترکیب متناسبی از همه این خودروهاست و دلیل این کاهش نیز، استقبال نکردن مالکان خودرو از این طرح بوده است. دلیل عدم استقبال نیز شاید این طور باشد که به نظر میرسد سهمیه بنزین آنها زیاد است. یک بخش از دلیل عدم استقبال هم شاید مربوط به قیمت بنزین باشد. باقری؛ ادامه داد: زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، قیمت بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومان و گاز ۴۵۰ تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما پس از افزایش قیمت بنزین، اکنون با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومانی را احساس نمیکند.این مقام مسؤول، در زمینه سیانجی تأکید کرد: هم اکنون این مصوبه برای خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی تدوین شده که سهمیه بنزین هم دارند. یعنی، بیش از سهمیه بنزینی که دریافت میکنند، به دلیل انجام حملونقل بار و مسافر کشور، یک سهمیه جداگانه نیز دارند. این سهمیه به اندازهای است که شاید سبب شده باشد که رغبتی برای دوگانهسوز کردن خودروهای خود نداشته باشند. مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: مصوبه مربوط به یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو با شش پیمانکار پیش میرود که تاکنون در تمام کشور، ۲۹۷ کارگاه توسط این پیمانکاران تجهیز شده است. خودروهای عمومیو مسافربرهای شخصی که در حالحاضر مشمول این مصوبهاند، با مراجعه به سایت GCR.NIOPDC.IR برای استفاده از مزایای این طرح ثبتنام کردهاند. وی گفت: آخرین آمار مربوط به ثبتنام این دسته از خودروها در سایت، نشان میدهد که تاکنون ۳۵۰ هزار خودرو ثبتنام کردهاند که از این تعداد، تنها ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ عدد خودرو مشمول طرح هستند و مابقی بدون داشتن شرایط لازم، ثبتنام کردهاند؛ یعنی، جزء خودروهای عمومی یا مسافربرهای شخصی نیستند و سیستم اجازه ادامه کار را به آنها نداده است. باقری؛ اضافه کرد: از میان خودروهای ثبتنامی که مشمول طرح هستند نیز ۱۱۴هزار و ۶۰۰ خودرو تاکنون تبدیل شدهاند، ۱۳ هزار و ۶۰۰ خودرو نوبت کارگاه گرفتهاند و در انتظار تبدیل هستند، ۱۶هزار و ۲۰۰ خودرو نیز ثبتنام کردهاند، اما هنوز کارگاه انتخاب نکردهاند. وی در مورد تولید خودروهای دوگانهسوز یا پایه گازسوز از ابتدا و در کارخانه، اظهار کرد: این یک آرزو و آمالی است که باید خودروسازها به آن جامه عمل بپوشانند. مهمتر از تولید خودرو دوگانهسوز، تولید خودروهای پایه گازسوز است؛ یعنی، زمانی که خودرو از کارخانه خارج میشود، طراحی آن براساس پایه گازسوز باشد. این مقام مسؤول، گفت: آمار و ارقام مربوط به تولید این دسته از خودروها در شرکتهای خودروسازی در اختیار ما نیست، اما اگر خودروها با موتور گازسوز مانند موتور EF ۷ که روی خودروهای مختلفی مانند سمند، پژو و دنا در حال نصب است طراحی شوند، بهترین حالت و به نفع جامعه است. به گفته مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، حدود دو هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت سیانجی در کشور داریم که مصرف روزانه آنها، حدود ۲۳ میلیون مترمکعب است در حالی که این جایگاهها، قابلیت ارائه خدمات تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز را دارند؛ یعنی، نیمیاز ظرفیت آنها استفاده نمیشود. احداث جایگاههای جدید نیز در حال انجام است و بخشخصوصی میتواند در این زمینه سرمایهگذاری کند. باقری؛ ضمن بیان اینکه مشکل این طرح در حالحاضر، مراجعه نکردن خودروهای عمومیمشمول طرح برای دوگانهسوز شدن است، گفت: با توجه به محدودیت زمانی مصوبه از مالکان خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی درخواست میشود که تا پایان مهلت استفاده از این طرح، از آن استقبال کرده و خودروهای خود را به صورت رایگان دوگانهسوز کنند، زیرا اختلاف قیمت سوخت میان خودرویی که بنزین سوز باشد با خودرویی که تبدیل به دوگانهسوز شده، حدود ۷۵ درصد است. مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در پایان ن گفت: این مسأله هم به نفع مالکان خودروهاست، هم از نظر کاهش آلایندگی هوا به نفع مردم خواهد بود؛ همچنین به میزانی که سیانجی در خودروها استفاده شود، مصرف بنزین نیز کاهش مییابد و امکان صادرات و ارزآوری برای کشور را نیز خواهد داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.