با آزادسازی واردات قیمت خودرو می‌شکند

کارشناس خودرو، معتقد است که دولت جدید با از سرگیری واردات در گام نخست می‌تواند معادل ریالی ارزهای سرگردان جامعه را به بانک‌مرکزی بازگرداند و خودش از محل نظام تعرفه درآمدزایی کند. فربد زاوه؛ در گفت‌وگو با عصرخودرو، گفت: به نظر می‌رسد در دولت آینده راه برای واردات بازتر از گذشته باشد. این کارشناس خودرو، […]

کارشناس خودرو، معتقد است که دولت جدید با از سرگیری واردات در گام نخست می‌تواند معادل ریالی ارزهای سرگردان جامعه را به بانک‌مرکزی بازگرداند و خودش از محل نظام تعرفه درآمدزایی کند. فربد زاوه؛ در گفت‌وگو با عصرخودرو، گفت: به نظر می‌رسد در دولت آینده راه برای واردات بازتر از گذشته باشد. این کارشناس خودرو، همچنین تأکید کرد: واردات خودرو باید برای عموم باز شود و نه برای یک عده افراد خاص و همچنین محدودیت‌های واردات خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی و قیمت کمتر از ۴۰ هزار تومان نیز باید برداشته شود. زاوه؛ معتقد است که واردات خودرو می‌تواند به جمع آوری ارزهای سرگردان کمک و آن‌ها را به پایه پولی برای کشور تبدیل کند. این کارشناس خودرو، در زمینه مزایای آزادسازی واردات خودرو گفت: واردات خودرو از صدر تا ذیل بازار چه برای وارداتی‌های قدیمی‌ و چه برای خودروهای تولیدی کاهش قیمت را رقم خواهد زد. وی افزود: در نخستین واکنش، وارداتی‌های کهنه قیمتشان به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و این تجربه را یکبار در سال ۱۳۶۸ داشتیم؛ زمانی که واردات خودرو بعد از جنگ آزاد شد، خودروهای وارداتی قدیمی‌سقوط آزاد کردند و برای مثال بنز ۲۸۰ که ۸-۹ میلیون تومان قیمت داشت با ۱۴سال کارکرد، قیمتش ناگهان به دومیلیون تومان رسید. زاوه؛ اضافه کرد: با این حساب اگر اجازه واردات همه خودروها اعطا شود و مثلاً لندکروزر ۱۰۰ هزاردلاری هم در برنامه باشد می‌توان انتظار کاهش میلیاردی قیمت‌ها در بازه‌های بالا را داشت. زاوه؛ در زمینه تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودروهای داخلی گفت: قیمت‌ها از رده‌های بالا به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند و وارداتی‌های قدیمی ‌به رقابت با قیمت داخلی‌ها می‌رسند و اینجا، داخلی‌ها در بازار مجبور به عقب‌نشینی قیمتی می‌شوند. درست است که نمی‌توان محصول وارداتی را به‌عنوان رقیب مستقیم تولید داخلی‌ها وارد کرد اما وارداتی‌ها به صورت غیرمستقیم می‌توانند قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهند. این کارشناس خودرو، در تشریح نحوه تأثیر تعرفه و قیمت ارزان‌ترین خودرو وارداتی به کشور در صورت آزادسازی، گفت: با در نظر گرفتن تعرفه ۸۶درصدی و هزینه ۴۲۰۰ تومانی دلار مبنا، تعرفه تقریباً بی‌اثر می‌شود به‌گونه‌ای که مثلاً برای یک کرولا ۲۰ هزار دلاری، روی ۱۶ هزار دلار، با مبنای ۴۲۰۰ تومان تعرفه حساب می‌شود و بقیه عوارض و هزینه‌ها هم حدود ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد و می‌توان انتظار عرضه این خودرو با قیمت حدود ۷۰۰ میلیون تومان را داشت. وی افزود: البته اگر واردات برای همه آزاد باشد حتی می‌توان انتظار عرضه این خودرو با قیمتی حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان را نیز داشت و آن زمان است که کرولاهای ۲۰۱۷ با قیمت میلیاردی به شدت قیمتشان افت می‌کند. زاوه؛ در پاسخ به سؤالی در زمینه علت عدم واردات خودروهای ارزان‌قیمت در دوره‌های پیشین، گفت: این خودروها بهتر است در مواقعی که تعرفه چندان در قیمت تأثیرگذار نیست وارد شوند. اکنون اثر تعرفه روی خودروها ۱۶درصدی است و ماشین‌های ارزان قیمت ارزش واردات دارند. خودروسازان پیشتر از موافقت‌شان برای آزادسازی واردات صحبت کرده بودند؛ فربد زاوه در این زمینه معتقد است که واردات خودرو تأثیری روی روند فعالیت خودروسازان ندارد بلکه مشکل‌شان زیانافزوده است که با ادامه فروش این زیان افزایش پیدا می‌کند و حتی اگر واردات فروششان را محدود کند، به نوعی لطف محسوب می‌شود چرا که با فروش کمتر؛ متحمل زیان کمتری نیز می‌شوند. ورود بسیاری از واردکنندگان و شرکت‌های خصوصی به حوزه مونتاژ خودرو موضوع دیگری است که با آزادسازی واردات تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. به عقیده زاوه داخلی‌سازی بعضاً ۲۰درصدی خودروهایی با تیراژ حدود سه‌هزار دستگاه به هیچ وجه منطقی نیست و این روند غیراقتصادی بدون ارزش افزوده در آینده نزدیک متوقف می‌شود. زاوه؛ همچنین در زمینه تیراژ احتمالی واردات در صورت آزادسازی اضافه کرد: اگر به عموم اجازه واردات داده شود می‌توان انتظار ورود ۲۰ تا ۲۵ هزار خودرو را داشت و اگر ممنوعیت واردات بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و ۴۰ هزار دلار نیز برداشته شود ۵ تا ۱۰ هزار خودرو به این آمار اضافه خواهد شد. ایجاد انگیزه برای وورد خودروهای ارزان، تأمین درآمد دولت، بازگشت بخش زیادی از ارز‌های با مرجع نامشخص به بانک‌مرکزی و رضایت مردم؛ مهم‌ترین دستاورد‌های آزادسازی واردات خودرو از نگاه فربد زاوه است. زاوه؛ همچنین افزود: در صورت نهای شدن این تصمیم می‌توانیم از سال ۱۴۰۱ شاهد ورود نخستین وارداتی‌ها به کشور باشیم.