اتفاقی است که افتاده؛ چه می‌شود کرد؟

پاسخ تأسف‌برانگیز رئیس سازمان محیط‌زیست درباره مرگ ۲ خبرنگار اتفاقی است که افتاده؛ چه می‌شود کرد؟ رئیس سازمان محیط‌زیست، گفت: اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست برای مهمانان VIP در ارومیه مورد استفاده قرار می‌گرفت و اگر رئیس‌جمهوری یا معاون اول هم برای بازدید می‌آمدند، از آن استفاده می‌شد. در پی بروز حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران در […]

پاسخ تأسف‌برانگیز رئیس سازمان محیط‌زیست درباره مرگ ۲ خبرنگار

اتفاقی است که افتاده؛ چه می‌شود کرد؟

رئیس سازمان محیط‌زیست، گفت: اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست برای مهمانان VIP در ارومیه مورد استفاده قرار می‌گرفت و اگر رئیس‌جمهوری یا معاون اول هم برای بازدید می‌آمدند، از آن استفاده می‌شد. در پی بروز حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حوالی نقده ارومیه در حاشیه بازدید از پروژه احیای دریاچه ارومیه در روز دوم تیرماه که به فوت خبرنگاران ایسنا و ایرنا انجامید، نه‌تنها از مسؤولان سازمان محیط‌زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه کسی عذرخواهی نکرده و استعفا نداده، بلکه عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مصرانه می‌گوید که «اتوبوس مناسبی برای این بازدید در نظرگرفته شده بود، چون معاینه فنی داشت و اگر رئیس‌جمهوری برای بازدید می‌آمد، از آن استفاده می‌شد».

بخش‌هایی از گفت‌وگوی عیسی کلانتری با ایسنا به شرح زیر است:

*در پی حادثه‌ای که برای اتوبوس خبرنگاران به وجود آمده است سؤالات بسیاری برای اصحاب رسانه به‌وجود آمد و یکی از این سؤالات این است که چرا در این حادثه تلخ و ناگوار هیچکس مسؤولیتی را برعهده نمی‌گیرد و در بررسی‌های بسیاری که صورت گرفته کدام شخص یا دستگاه مقصر بوده و باید پاسخگو باشد؟ همه فقط می‌خواهند تقصیر را گردن یک راننده بیندازند.

شما وقتی می‌خواهید یک اتوبوس را بگیرید باید شرایط خاص خودش را داشته باشد. این اتوبوس شرایطش را داشت. تنها ۲۰روز از صدور معاینه فنی‌اش می‌گذشت. اتوبوسی بود که برای مهمانان VIP در استان از آن استفاده می‌شد. راننده‌اش گواهینامه پایه۱ و بیمه داشت یعنی همه مسائلی که مربوط به اتوبوس بود را داشت. این اتوبوسی بود که اگر آقای رئیس‌جمهوری یا معاون اول هم می‌آمد، آن را می‌آوردند. به دلیل اینکه اتوبوس مرتب و مجهزی بود و پذیرایی در آن راحت بود و شرایط کرونایی در آن می‌توانست به خوبی رعایت شود. اتوبوس هیچ مشکلی نداشت و همه ضوابط فنی را داشت و چه کار می‌کردیم؟ خب راننده در سرازیری آمده و ترمزش خالی کرده است و تصادف اتفاقی است که افتاده و چه مسؤولیتی باید داشته باشیم؟

*این اظهارات شما با بعضی از صحبت‌های خبرنگاران حاضر در این اتوبوس متفاوت است. برخی از همین خبرنگاران در هتل جلوی خود شما نشستند و گفتند که اتوبوس از همان ابتدا ترمزش کار نمی‌کرد و راننده با دنده ماشین را در آن پیچ‌و‌خم کنترل می‌کرد و مشکل ترمز داشته است.

راننده زمانی از دنده برای کنترل سرعت استفاده کرد که ترمزش مشکل پیدا کرد و در همان زمان کمک‌راننده اتوبوس بلند شده و دو دقیقه قبل از حادثه به همه خبرنگاران اعلام کرده که کمربندهایتان را ببندید. این اتوبوس شرایط استاندارد که همان معاینه فنی بود را داشت.

*اتوبوسی که ۱۵ سال از ساخت آن می‌گذرد، چطور ممکن است همه امکاناتش کامل و برای برگزاری چنین تور رسانه‌ای مناسب باشد؟

این اتوبوس اگر امکاناتش کامل نبود، نباید به آن معاینه فنی می‌دادند.

*اما از برخی اظهارات مسؤولان اینگونه برمی‌آید که اصلاً چک نشده است؟

پس ۲۰ روز پیش چه کسی به این اتوبوس معاینه فنی داده است؟

*البته درباره معاینه فنی و نحوه صدور آن نیز ابهاماتی مطرح شده، آن را زیر سؤال می‌برند و گفته می‌شود که صوری بوده است. نظر شما در این باره چیست؟

به هر صورت وقتی راننده یک اتوبوسی به شما می‌گوید که من معاینه فنی دارم و به مرکز صدور هم مراجعه می‌کنید و استعلام می‌گیرید و این معاینه فنی تأیید می‌شود، چه باید کرد؟ اتفاقی است که افتاده است!

*خبرنگاران می‌گویند بهتر نبود یک اتوبوس نوتر از یک شرکت حمل‌ونقل معتبر اجاره می‌کردید؟ البته شخصاً هم سال‌ها در مأموریت‌های حوزه‌های مرتبط با منابع طبیعی و محیط‌زیست حضور داشتم و همواره امکانات از اتوبوس تا اسکان و… در حداقل ممکن برای خبرنگاران بوده است.

اتوبوس باید معاینه فنی و بیمه داشته باشد و راننده‌اش گواهینامه پایه۱ داشته باشد؛ شرایطش است. معاینه فنی که دارد یعنی از نظر فنی مشکلی ندارد، اما این اتفاقی است که افتاده است. چه می‌شود کرد؟