هزینه‌کرد تمام درآمد عوارض آزادراه تهران-‌شمال در مناطق محروم

  با وجود اینکه براساس قانون ۲۵درصد از کل درآمد عوارض آزادراهی باید صرف نگهداری و بهره‌برداری شود، بنیادمستضعفان خبر داده است که همه درآمد خود از عوارض آزادراه تهران-‌شمال را صرف هزینه در مناطق محروم کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس ماده واحده قانونی مصوب سال ۱۳۶۶ معادل ۱۵درصد از درآمد آزادراه‌ها به امر […]

 

با وجود اینکه براساس قانون ۲۵درصد از کل درآمد عوارض آزادراهی باید صرف نگهداری و بهره‌برداری شود، بنیادمستضعفان خبر داده است که همه درآمد خود از عوارض آزادراه تهران-‌شمال را صرف هزینه در مناطق محروم کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس ماده واحده قانونی مصوب سال ۱۳۶۶ معادل ۱۵درصد از درآمد آزادراه‌ها به امر نگهداری اختصاص داده شده است که ارتباط مستقیمی ‌با موضوع ایمنی و کاهش حوادث و تصادفات جاده‌ای دارد. هزینه‌های نگهداری راه با مؤلفه‌های زیادی از جمله موقعیت مکانی، نوع ترافیک عبوری، تعداد پل‌ها و تونل‌ها و شرایط جوی منطقه ارتباط دارد که اگر به موقع انجام‌ نشود علاوه بر افزایش‌ مخارج موجب تهدید ایمنی مسافران هم خواهد شد و برای منطقه سخت و پیچیده‌ای چون آزادراه تهران-‌شمال این هزینه‌ها چند برابر است. اردیبهشتماه امسال با تصمیم وزیر راه‌وشهرسازی دستورالعملی تهیه شد که در صورت اجراء شرکت‌های آزادراهی موظف می‌شوند بیش از ۱۵ درصد از درآمد خود را صرف نگهداری آزادراه‌ها کنند. با این حال امروز مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال با اشاره به درآمد ۱۱۵ میلیارد تومانی عوارض تردد مسافران در آزادراه تهران-‌شمال، گفت: همه درآمد حاصل از اخذ عوارض تردد در آزادراه تهران شمال در سال۹۹ و بهار ۱۴۰۰ صرف محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور شد. روابط‌عمومی ‌بنیاد مستضعفان به نقل از «سعید شهسواری» خبر داد: سال گذشته درآمد حاصل از اخذ عوارض آزادراهی در مسیر آزادراه تهران-‌شمال نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ در پایان سال ۹۹ برای رفع محرومیت از چهره مناطق محروم کشور هزینه شد و در بهار امسال نیز درآمد این آزادراه از محل عوارض تردد خودروهای عبوری در حدود ۳۵ میلیارد تومان بود که این رقم نیز برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور تخصیص یافت. در این زمینه، خدایا خاشع؛ دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها درباره اینکه آیا امکان هزینه کرد همه درآمد آزادراهی خارج از مجموعه ساخت‌وساز وجود دارد، گفت: ۲۵درصد از کل درآمد عوارض آزادراهی باید صرف نگهداری و بهره‌برداری آزادراه شود که ۱۰درصد آن برای بهره‌برداری و ۱۵درصد آن برای نگهداری هزینه می‌شود. با این حال این ۱۵درصد اکنون حتی برای خط‌کشی یک مسیر آزادراهی هم کافی نیست. وی با اشاره به اینکه ایمنی ارتباط زیادی با نگهداری درست راه دارد، افزود: با صرف ۱۵درصد از درآمد عوارض آزادراهی نمی‌توان برای نگهداری راه‌ها اقدامی ‌کرد و به همین دلیل وزارت راه در پی افزایش این سهم است. خاشع؛ ادامه ‌داد: نگهداری آزادراه تهران-‌شمال کار سختی است اما تاکنون تیم مدیریتی نمره قابل‌قبولی در نگهداری این مسیر سخت داشت، ضمن اینکه با مدیریت درست بهره‌بردار تاکنون همه حقوق‌ها به موقع پرداخت شده و ساخت قطعه دوم آزادراه نیز درحال انجام است.