چگونه یک خودرو صفرکیلومتر را آب‌بندی کنیم؟

  در زمان خرید خودرو صفرکیلومتر، چالش اصلی مشتریان و مالکان خودروها با توجه به تقلیل کیفیت خودروهای داخلی، شیوه آب‌بندی کردن است. آب‌بندی خودرو اصطلاحی که در بازار و میان دلالان، خریداران و فروشندگان فرمول‌های عجیب و غریبی دارد که هیچ ارتباطی با علم و صنعت خودرو ندارد. اما این سؤال همواره برای مالکان […]

 

در زمان خرید خودرو صفرکیلومتر، چالش اصلی مشتریان و مالکان خودروها با توجه به تقلیل کیفیت خودروهای داخلی، شیوه آب‌بندی کردن است. آب‌بندی خودرو اصطلاحی که در بازار و میان دلالان، خریداران و فروشندگان فرمول‌های عجیب و غریبی دارد که هیچ ارتباطی با علم و صنعت خودرو ندارد. اما این سؤال همواره برای مالکان خودروها مطرح هست که آب‌بندی یعنی چه؟ چرا باید آب‌بندی برای خودرو انجام شود؟ در صورت عدم آب‌بندی چه ایراداتی در خودرو ممکن هست رخ دهد؟ در این گزارش سعی کردیم، به سؤالات فوق پاسخ داده و شیوه اصولی و درست آب‌بندی خودروهای صفر کیلومتر را شرح دهیم.

منظور از آب‌بندی چیست؟

خودرو متشکل از قطعات فراوانی بوده که اجماع آن‌ها با یک دیگر سیستم‌ها را تشکیل می‌دهد. برای نصب هر یک از سیستم‌های قوای محرکه، انتقال قدرت، تعلیق و… مراحل تست و کالیبراسیون انجام می‌شود. این مراحل به همراه تست‌های پس از مونتاژ اصطلاحاً خودرو را آب‌بندی می‌کند. واژه آب‌بندی در خودرو یعنی آماده‌سازی سیستم یا مجموعه جهت عملکرد، معمولاً آب‌بندی برای اجزای محرک و دوار خودروها و سایر وسایل‌نقلیه انجام می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت خودروها در کارخانه‌های خودروسازی مراحل آب‌بندی را گذرانده‌اند.

مراحل آب‌بندی چگونه است؟

منظور از آب‌بندی کردن خودرو در حقیقت آماده‌سازی ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی‌مدت بوده و در زمان آب‌بندی باید به‌گونه‌ای از خودرو استفاده کنیم تا سایش مولکولی مناسب و یکنواختی بین قطعات مکانیکی ایجاد شود تا کارکرد نرم و روان و بدون سر و صدا داشته باشد. در واقع موتور و گیربکس قبل از نصب روی خودرو روشن و به همراه روغن تست می‌شوند، در این صورت نیاز به حساسیت جهت انجام آب‌بندی نیست. ولی در مجموع قطعات فلزی در ابتدای کارکرد دارای سطح خشن مولکولی هستند که اگر به آرامی‌و ملایمت ساییده شوند، سطح یکنواخت و روانی ایجاد خواهد شد. ولی اگر همین سطوح با فشار، شدت و دمای بالا ساییده شوند باعث سایش و فرسودگی زیاد می‌گردند، برای مثال سطح پیستون و سیلندر در صورت عدم آب بندی مناسب موجب از دست دادن کمپرس سیلندر و نهایتاً کاهش قدرت و کشش موتور خواهد شد. برای آب‌بندی کردن موتور خودرو بهتر است در هزار کیلومتر اول کارکرد خودرو، دور موتور را بیش از حد بالا نبرید. تعویض دنده‌ها در دور بالا انجام نشود و با دنده مرده حرکت نکنید. با سرعت یکنواخت در یک دنده حرکت نکنید، از شتاب ناگهانی پرهیز کنید.

موتور خودرو را چگونه باید آب‌بندی کرد؟

برای آب‌بندی کردن موتور خودرو بهتر است در هزار کیلومتر اول کارکرد خودرو، دور موتور را بیش از حد بالا نبرید. تعویض دنده‌ها در دور بالا انجام نشود و با دنده مرده حرکت نکنید. با سرعت یکنواخت در یک دنده حرکت نکنید، از شتاب ناگهانی پرهیز کنید. از پیچیدن سریع و ترمزهای ناگهانی بپرهیزید و بعد از پایان هزار کیلومتر روغن‌موتور و فیلترروغن را تعویض نمایید تا براده‌های احتمالی تخلیه شود و همچنین سایر قسمت‌های خودرو طبق سرویس اولیه خودرو بازدید گردد. بنابراین باید ذکر کرد که در هزار کیلومتر نخست رانندگی با خودرو تا حد امکان فشار کمتری به آن وارد شود. بنابراین باید در سربالایی از دنده سنگین و مناسب بهره گرفته شود. شتاب‌گیری مناسب پیش از رسیدن به سربالایی راهکار مناسبی برای جلوگیری از وارد شدن فشار به خودرو است. بهتر است در این مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک‌تر استفاده شود. برای استفاده از پدال گاز هم محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است و هرگونه تخت گاز رفتن با خودروی ممنوع است. گفتنی است که در واقع قطعات مختلف مانند پیستون‌ها، رنگ‌ها و دیگر قسمت‌ها باید با کارکرد مناسب و بهینه از طریق روغن‌کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شود. گاهی به دلیل غیرهم‌جنس بودن قطعات یک خودرو، این قطعات باید هماهنگ شود. در خودروهایی که توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سطح دنیا ساخته می‌شود قطعات خودرو پیش از نصب به طور جداگانه آب‌بندی و با هم هماهنگ شده است. بنابراین راننده بعد از خرید خودرو می‌تواند به‌راحتی و با سرعت و شرایط دلخواه خود رانندگی کند.