عرضه ۵ میلیون لیتر روغن دیزلی به بازار کماکان ادامه دارد

وضعیت آماری اجرای تعهدات در اختیار سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده قرار گرفته است. حمیدرضا خلیلی؛ دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران، در گفتگو با خبرخودرو، درخصوص توافق میان انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی، سازمان حمایت و نماینده‌های وزارت راه‌وشهرسازی و حمل‌ونقل جاده‌‌ای مبنی بر عرضه پنج میلیون لیتر روغن دیزلی به بازار، اظهار داشت: عرضه روغن دیزلی […]

وضعیت آماری اجرای تعهدات در اختیار سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده قرار گرفته است. حمیدرضا خلیلی؛ دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران، در گفتگو با خبرخودرو، درخصوص توافق میان انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی، سازمان حمایت و نماینده‌های وزارت راه‌وشهرسازی و حمل‌ونقل جاده‌‌ای مبنی بر عرضه پنج میلیون لیتر روغن دیزلی به بازار، اظهار داشت: عرضه روغن دیزلی به بازار براساس تعهدات شرکت‌های روغن‌سازی در حال انجام است و مشکلی در حوزه عرضه به بازار وجود ندارد. وی افزود: عرضه روغن دیزلی از طریق تعدادی پایانه‌ها و همچنین فروشگاه‌های عرضه مستقیم نیز مقرر شده که در حال انجام است. ضمن اینکه وضعیت آماری اجرای تعهد عرضه پنج میلیون لیتر روغن دیزلی به بازار، در اختیار سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده قرار گرفته است. دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران، درخصوص وضعیت تأمین روغن‌ خودروهای سواری در بازار، گفت: روغن بنزینی به وفور در بازار وجود دارد و روغن دیزلی براساس توافقنامه انجمن، براساس اعداد و ارقام هفتگی تعیین شده از سوی شرکت‌ها، در حال تأمین و عرضه توسط تولیدکنندگان است. خلیلی؛ ادامه داد: امیدواریم هرچه زودتر قیمت محصولات روغن موتور تعیینتکلیف شود تا مشکلات مربوط به بهای تمام‌شده این کالا مرتفع شود تا شرکت‌ها انگیزه بیشتری برای تأمین بازار داشته باشند. وی با توجه به افزایش قیمت روغن‌های بنزینی و دیزلی در سال گذشته به ترتیب به میزان ۴۵ و ۵۰ درصد، گفت: این میزان افزایش در سال گذشته، رشد بهای تمام شده تولید را پوشش نمی‌داد. بهای روغن موتور وابسته به تغییرات هزینه‌ تمام شده کالاهاست که به همراه تغییر خوراک، ارز و ملزومات تولیدی می‌بایست اصلاحاتی در بهای تمام شده آن اعمال شود. دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران، تصریح کرد: افزایش قیمت روغن موتور پس از ارائه اسناد و مدارک از سوی تولیدکنندگان و بررسی‌های کارشناسی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، با توجه به بهای تمام شده تولید اعلام خواهد شد. خلیلی؛ اذعان داشت: افزایش بهای روغن موتور به طور معمول به دنبال تعاملات میان انجمن، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار صورت می‌گیرد و متأثر از تغییرات بهای تمام شده است و اینکه فاکتورهای هزینه‌ای چقدر بزرگ و زیاد باشد. به‌عنوان مثال در ابتدای سال گذشته، نرخ خوراک لیتری دوهزار تومان بود و در پایان سال ۹۹ تاکنون، به ۱۰ هزار تومان رسیده که طبیعتاً تغییرات ایجاد شده در نرخ خوراک، افزایش سنگینی در بهای تمام شده محصول برای تولیدکنندگان خواهد داشت. وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت ارز از ۱۴ هزار تومان در سال گذشته به ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان رسیده و علاوه بر آن ملزومات تولیدی، هزینه کارگر و نیروی انسانی، حمل‌ونقل دچار تغییرات سنگینی شده که می‌بایست مورد بررسی قرار بگیرد و نتایج این بررسی‌ها در کارگروه‌های تخصصی سازمان حمایت و بخش بررسی قیمت‌ها انجام شود و پس از ارائه نظرات کارشناسی، انجمن تابع تصمیمات متخذه خواهد بود.