به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اکنون مهمترین موضوع بازار و صنعت خودرو این است که باید قیمتها واقعی شده و عرضه در بورس عملیاتی شود. یک سالی میشود که از طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور میگذرد، طرحی که در آن به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره شد؛ طرحی که به گفته نمایندگان […]
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اکنون مهمترین موضوع بازار و صنعت خودرو این است که باید قیمتها واقعی شده و عرضه در بورس عملیاتی شود. یک سالی میشود که از طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور میگذرد، طرحی که در آن به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره شد؛ طرحی که به گفته نمایندگان مجلس شورایاسلامی برای ساماندهی بازار خودرو طراحی شده بود. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، یکی از مهمترین بندهای این طرح، تغییر روش قیمتگذاری و عرضه خودرو در بورس بود که طبق پیشبینی مجلسیها میتوانست موجب کاهش زیان خودروسازان شود، جلوی قیمتگذاری دستوری را بگیرد و خودرو را از یک کالای سرمایهای به یک کالای مصرفی تبدیل کند تا مصرفکننده واقعی بهراحتی به خودرو دسترسی پیدا کند و از سویی دیگر همین امر موجبات خروج دلالان از بازار را نیز فراهم کند. پس از اعلام این خبر، هم کارشناسان صنعت خودرو و هم کارشناسان بازارسرمایه دیدگاه مثبتی بر اجرایی شدن این طرح داشتند.
واقعی شدن قیمتها با عرضه خودرو در بورس کالا
امیرحسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به چالشهای طرح عرضه خودرو در بورس، گفت: اکنون مهمترین موضوع بازار و صنعت خودرو این است که باید قیمتها واقعی شود و تا زمانی که قیمتها دستوری در خودروسازی تعیین میشود، حاشیه بازار زیادی داریم و این نوسانات قیمت ادامه پیدا میکند. او بیان کرد: یا باید پنج درصد حاشیه بازار را دولت تعیین کند یا روش دیگری را برای کشف قیمت در نظر گرفته شود که برای کشف قیمت عرضه خودرو در بورس را پیشنهاد دادهاند. البته چالشهایی برای این طرح وجود دارد که از جمله آن به نحوه کشف قیمت و بحث شفافیت که خود متخصصان بورس ارائه میکنند، میتوان اشاره کرد. این کارشناس صنعت خودرو، تشریح کرد: با عرضه خودرو در بورس شفافیت بیشتر و ارائه خودرو راحتتر خواهد بود اما چالشهایی وجود دارد که نگرانکننده خواهد بود. اینکه چگونه قرار است در یک روز دوهزار خودرو عرضه شود جای سؤال است.
آغاز رقابت بین معاملهگران با قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا!
از طرفی فعالان بورس کالا، عرضه خودرو در بورس را امری مثبت دانستند و از شفافیت قیمتها در این تالار گفتند. جواد فلاح؛ مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا، درخصوص ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: در سالهای اخیر ما شاهد عرضه خودرو اعم از سراتو در بازار بودیم، بعد از آن به منظور حمایت از این امر اوراق تأمین مالی هم منتشر شد به طوریکه این شرکت توانست از این راه حدود ۵۰۰ میلیاردتومان تأمین مالی انجام دهد. وی افزود: نمایندگان مجلس در کمیسیون مجلس طرحی را به منظور حضور خودرو در بورس کالا ارائه دادند. در قالب این طرح قرار است خودروهای داخلی یا خارجی که در تیراژ بالایی تولید میشوند در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرند. مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا، تصریح کرد: فرمول قیمتگذاری خودرو در بورس قرار است توسط شورایرقابت طرح شود و بعد از خودرو براساس آن در بورس مورد معامله قرار گیرد. فلاح؛ تأکید کرد: بعد از قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا معاملهگران به رقابت خواهند پرداخت و در انتها مطابق ابلاغیه مجلس قرار است تفاوت قیمتی که در تابلو کشف میشود با قیمت پایه محاسبه شود و بعد از آن اختلاف بهدست آمده حاصل از آن بین سه گروه اعم از سامانه حمل و نقل عمومی، تولیدکنندگان خودرو و تولیدکنندگانی که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، تقسیم میشود. وی درخصوص نحوه عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: طبق طرحی که در مجلس مطرح شده است قرار بر این شد که خود خودرو در تابلو بورس کالا معامله شود اما ما به مرکز مطالعات مجلس در قالب یک طرح پیشنهاد دادیم که قطعات خودرو هم میتوانند در این معاملات مورد معامله قرار گیرند. مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا، در پاسخ به این سؤال که شرایط حضور افراد برای مشارکت در این معامله به چه نحوی است؟ گفت: نخست تمام افرادی که در این معامله حضور دارند باید گواهینامه داشته باشند و دوم معاملهگران فقط یکبار از یک مدل میتوانند در طول سال خریداری کنند.
آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو
نمایندگان مجلس هم در این بین پافشاری بر روی اجرایی شدن این طرح داشتند و چندین جلسه برای اجرایی شدن برگزار کردند. حجتا… فیروزی؛ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو در این کمیسیون گفت: چندین جلسه درباره قیمتگذاری خودرو با مسؤولان وزارت صمت و خودروسازان در کمیسیون برگزار کردهایم. وی افزود: به دنبال کانالیزه قیمت تمام شده خودرو و نحوه قیمتگذاری بر روی آن هستیم، در شرایط فعلی خودروسازان و مردم نسبت به قیمت خودروها گلایهمند هستند در حالی که خودروسازان اعلام میکنند که قیمت تمام شده با قیمتهایی که عرضه میشود تفاوت دارد و باعث زیاندهی آنها شده است. نماینده فسا در مجلس، با اعلام اینکه پیشنهادات مختلفی برای نحوه قیمتگذاری خودروها ارائه شده است، بیان کرد: یکی از پیشنهادات این بود که خودروهای پرتیراژ براساس قیمت تمام شده به علاوه حداکثر پنج درصد سود به بازار عرضه شود و خودروهای خاص نیز با پیشنهاد هیأتمدیره خودروسازان و با تصویب وزارت صمت به فروش برسد و در این راه متولی وزارت صمت باشد که هنوز جمعبندی در این زمینه انجام نشده است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه قرار است وزارت صمت نظر تجمیعی شورایرقابت و خودروسازان را به کمیسیون ارائه کند، گفت: فرمول مجلس در تعیین قیمت خودروها نیز این است که قیمت تمام شده در بورس ارائه شود و از این طریق رقابت ایجاد شود. فیروزی؛ تصریح کرد: امیدواریم در چند روز آینده نظرات تجمیعی وزارت صمت به کمیسیون ارائه شود تا بتوانیم یک فرمولی را برای قیمتگذاری خودروها پیدا کنیم. حال با تمام این کشمکشها، رئیس سازمان بورس، بعد از گذشت یک سال اعلام میکند که خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست! محمدعلی دهقاندهنوی، رئیس سازمان بورس و اورق بهادار، در جلسهای با حضور اعضای اتاق بازرگانی، گفت: خودرو، کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست. زیرا معمولاً کالایی وارد بورس میشود که تا این حد دارای تنوع نباشد. به دلیل قیمتگذاری دستوری و ایجاد اختلاف قیمت در بازار آزاد، اکنون مشاهده میکنیم که برای فروش خودرو نوعی لاتاری راهاندازی شده است. او بیان کرد: مطابق با بررسیهای انجام شده، پلاک نیمیاز خودروهای عرضه شده در روش قیمتگذاری دستوری، توسط دوربینهای راهنمایی و رانندگی رصد نشده و این بدان معناست که این خودروها انبار شدهاند و در مقابل، خودروسازان نیز به ازای عرضه هر یک از این خودروها متحمل زیان میشوند. این مقام مسؤول، تشریح کرد: اگر ورود خودرو به بورس در چنین شرایطی منجربه رفع این فساد شود، میتوان مکانیزمهایی را برای آن طراحی کرد. اما سازمان بورس به طور کلی با قیمتگذاری دستوری خودرو مخالف است. این در حالی است که کارشناسان بازارسرمایه اجرایی شدن این طرح را مثبت میدانند. حسین مریدسادات؛ کارشناس حوزه بورس کالا، در رابطه با راهکاری که در جهت حل مشکلات صنعت خودرو مطرح شده است، اظهار کرد: برای حل مشکلات صنعت خودرو و خروج این بازار از زیان، باید صنعت خودرو وارد بازار بورس کالا شود و علاوه بر آن قیمتگذاری دستوری حذف شود. به طوریکه اگر هماکنون قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۰ میلیون تومان در بازار است خودرو ساز میتواند این را در صورتی که ارزندگی داشته باشد، ۳۸۰ میلیون بفروشد و اگر ارزندگی نداشته باشد، باید قیمت خودرو در بازار و قیمت خودروساز به حداقل ممکن برسد. وی بیان کرد: قیمتگذاری دستوری در سیاستگذاری کلان وجود دارد و باید متولیان آن تصمیم به مدیریت عرضه و تقاضا در بورس کالا بگیرند. بورس کالا جایی است که خریدار واقعی اقدام به خرید میکند و سپس از بازار خارج میشود. این در حالی است که کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند، اگر خودروهای داخلی وارد بورس کالا شوند شاهد قیمتگذاریهای منصفانه خواهیم بود، که در این صورت عرضه و تقاضا مدیریت میشود و مقررات کاملاً مدون و منطقی ایجاد میشود نه اینکه بدون هیچ دلیل منطقی تصمیمی اتخاذ گیرد. مثلا، ابتدا سازمان بورس و مدیران تصمیمیرا اتخاذ میکنند و سپس به دنبال نتیجه آن میروند. مثل، اتخاذ دامنه نوسان نامتقارن که بازارسرمایه را به قهقرا برد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.